Gemeente Den Helder
26-03-2003
lokaal gezondheidsbeleid op stapel
Burger uitgenodigd mee te denken
Elke gemeente moet dit jaar, voor het eerst, een gezondheidsbeleid
vaststellen. Dit is door de Rijksoverheid aan de gemeentes opgelegd
via de nieuwe Wet collectieve preventie volksgezondheid. Doel van het
beleid is het handhaven en/of bevorderen van een optimale gezondheid
van alle inwoners. Op dit moment zijn wij samen met de GGD
(Gewestelijke Gezondheids Dienst) bezig met het opstellen van de nota
'Lokaal volksgezondheidsbeleid'. Wat daarbij vooral van belang is, is
dat we inzicht krijgen in de knelpunten. Dat gebeurt aan de hand van
cijfers uit landelijke en regionale onderzoeken en registraties. Ook
is op 20 januari jl. een werkconferentie gehouden over de lokale
gezondheidszorg met gemeenteraadsleden, zorg- en welzijnsaanbieders,
patiëntenverenigingen, woningcorporaties, politie en organisaties die
actief zijn in jeugd-, ouderen- en gehandicaptenbeleid.
Op deze manier is al een goed beeld van de lokale problematiek ontstaan. Deze inventarisatie vormt op zich een goede basis voor de opzet van een integraal lokaal gezondheidsbeleid. Toch horen wij ook graag uw stem. Ons kan best iets ontschoten zijn omdat wij op een andere manier tegen de problematiek aankijken dan u. Dus heeft u suggesties, ideeën of wensen? Neemt u dan contact op. Hoe u dat het beste kunt doen, leest u onder 'meer informatie'.
goede aanpak noodzakelijk
Het algemene landelijke beleid is niet specifiek genoeg om ook lokale
problemen de helpende hand te bieden. Daarom is deze zorg nu zelfs
wettelijk bij de gemeentes neergelegd. Het gaat hierbij bijvoorbeeld
om mensen met gezondheidsproblemen of langdurige beperkingen. Maar ook
om risicogroepen zoals dak- en thuislozen, allochtonen of mensen met
een lagere opleiding of inkomen.
Natuurlijk houden wij ons hier wel al veel langer mee bezig, maar niet
op een gestructureerde manier. Juist de samenhang met andere
beleidsterreinen en gezondheidsinstellingen is van groot belang. Wat
dat betreft is het goed dat we nu genoodzaakt zijn hierin meer
(beleids)lijn te brengen. Helemaal in deze tijd van de gestaag
toenemende vergrijzing, de individualisering, de toenemende druk op de
samenleving als het gaat om de zorg, de normvervaging en de daarmee
samenhangende onveiligheidsgevoelens. Een goede aanpak van het
gezondheidsbeleid is noodzakelijk voor een stabiele en gezonde
samenleving nu en in de toekomst. Daaraan willen wij zeker bijdragen.
vooral preventief beleid
De gemeente speelt dus een belangrijke rol in het beschermen,
bevorderen en beïnvloeden van de gezondheid van haar burgers. Doel van
het lokale gezondheidsbeleid is het handhaven en/of bevorderen van een
optimale gezondheid van alle inwoners. Dit beleid staat vooral in het
teken van preventie. Het gaat dus niet alleen om de afwezigheid van
ziekte, maar met name om de actieve bevordering van gezondheid op
lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk gebied.
Dat kan op allerlei niveau=s. Ten eerste via onze wettelijke
gezondheidstaken. Deze laten wij uitvoeren door de GGD. Maar ook
buiten de gezondheidszorg om kan een gemeente invloed uitoefenen op de
gezondheid van haar burgers. Bijvoorbeeld op het gebied van welzijn,
veiligheid, sociaal - en inkomensbeleid, onderwijs, sport, milieu,
bouwen en wonen.
lokale knelpunten
Zoals gezegd heeft begin dit jaar een werkconferentie plaatsgevonden
als voorbereiding op de nota lokaal gezondheidsbeleid. Deelnemers
behandelden in vijf workshops de onderwerpen: openbare geestelijke
gezondheidszorg, jeugdgezondheidszorg, risicogroepen infectieziekten,
ouderen, wonen/leefomgeving/milieu. In deze workshops zijn de lokale
knelpunten benoemd. Deze vormen straks samen met gegevens uit
landelijke en regionale onderzoeken de basis voor de nota lokaal
gezondheidsbeleid.
De knelpunten die tijdens de lokale werkconferentie naar voren zijn
gekomen staan hieronder opgesomd.
* de informatievoorziening, communicatie en samenwerking tussen de
instellingen voor wonen, zorg en welzijn is onvoldoende
* burgers zijn onvoldoende bekend met het aanbod van de lokale
gezondheidszorg. Daarnaast ontbreekt een eenduidig informatiepunt en
een sociale kaart. Dit geldt voor alle soorten van zorg (jeugdzorg,
ouderenzorg, OGGZ, enz.)
* de samenwerking tussen de diverse disciplines is onvoldoende
* er is een tekort aan voorzieningen: huisartsen en andere eerste- en
nuldelijnsvoorzieningen ontbreken
* de verstrekking van hulpmiddelen volgens de Wet voorzieningen
gehandicapten verloopt te traag
* er is een tekort aan ouderenwoningen en verpleeg- en
verzorgingsplaatsen
* een dekkend netwerk voor openbaar vervoer ontbreekt
* er is sprake van stille eenzaamheid
* stille armoede heerst, terwijl bijzondere bijstand niet wordt
gebruikt; de gemeente heeft geen afdeling inkomensbeheer
* heersend gevoel van onveiligheid en ontbreken van sociale samenhang
* onveiligheid bij sportinstellingen (zoals blessures, onveilige
parkeersituaties)
* ontoegankelijkheid van gebouwen voor mindervaliden, gehoorgestoorden
en dergelijke.
landelijk onderzoek
Momenteel verwerkt de GGD de gegevens van een grootschalig
gezondheidsonderzoek onder de volwassen bevolking in de Kop van
Noord-Holland. De resultaten zijn nu nog niet bekend. Wel geven
landelijke onderzoeken indicaties voor onze regio. Enkele opvallende
conclusies:
roken
- 25 % van de basisscholieren in Den Helder heeft wel eens gerookt
(tegenover 19 % landelijk)
- Sinds 1990 overstijgt het percentage rokers onder jonge vrouwen (18
- 29 jaar) het aantal rokers onder mannen in die leeftijdscatergorie.
Overigens wordt in het algemeen in de Kop van Noord-Holland trouwens
meer gerookt dan elders.
alcoholgebruik
- 1,1 miljoen mensen zijn geclassificeerd als probleemdrinkers. De Kop
van Noord-Holland steekt boven het landelijk gemiddelde uit!
- jaarlijks sterven 3.000 tot 4.000 mensen door alcoholmisbruik (denk
hierbij aan hersen- en leverbeschadigingen, hartziekten,
herseninfarcten, geweld in het gezin, zinloos geweld,
verkeersongevallen e.d.)
- 22 % van alle politie-inzet staat in verband met alcoholgebruik
- het alcoholgebruik onder jeugdigen neemt sterk toe: 54 % van de
scholieren tussen 12 en 16 jaar drinkt regelmatig alcohol (tegenover
het al hoge percentage van 44 % in 1992)
onveilig vrijen
6 tot 9 % van de scholieren vrijt onveilig. Ook onder de volwassen
bevolking (waaronder homo=s) neemt onveilig vrijen steeds meer toe. In
Den Helder nemen de SOA (sexueel overdraagbare aandoening) toe.
depressie en angststoornissen
Depressies zijn deels gerelateerd aan eenzaamheid. Meer dan 30% van de
ouderen in de Kop van Noord-Holland geeft aan te kampen te hebben met
eenzaamheidsgevoelens.
woonproblematiek, vervuilingen, probleemgezinnen, overlast, enz.
In 2001 kreeg de GGD 144 nieuwe >probleem=meldingen binnen. Vaak
vragen/ zoeken deze personen niet zelf actief hulp. Ook is een aantal
van hen uit het zorgcircuit gezet of gestapt. Velen blijven te lang
aantobben met allerhande problemen, waardoor de situatie juist kan
escaleren. Vaak komt dit ook omdat er geen passende opvang of
maatregelen zijn. De verwachting is dat deze problemen in de toekomst
aanzienlijk zullen toenemen als er geen passend beleid wordt
ontwikkeld.
info of ideeën?
Wilt u meer informatie over het lokale volksgezondheidsplan of wilt
suggesties, ideeën of wensen kwijt? Neemt u dan contact op met Marja
Comajta van de GGD (tel. 671509) of met Marcel van Dalen van de dienst
Welzijn van de gemeente (tel. 671825). U mag natuurlijk ook
schriftelijk reageren. Stuurt u dan een brief naar de gemeente Den
Helder, t.a.v. de dienst Welzijn, Postbus 36, 1780 AA Den Helder.
« terug