Hoofdbedrijfschap Afbouw en Onderhoud
Ondernemers oefenen praktijkbenadering particuliere markt
Bron: Persbericht HAO, 26 maart 2003
Ondernemers van kleine en middelgrote bedrijven kunnen in mei op
zogeheten 'bijspijkerdagen' van het Hoofdbedrijfschap Afbouw en
Onderhoud (HAO) zich oefenen in het bewerken van de particuliere
markt. Het HAO gaat die maand vier van deze 'Werkplaatsen marketing en
promotie' houden in het land. Elk van deze dagen telt diverse
workshops met uiteenlopende invalshoeken: van het in kaart brengen van
de lokale markt, het gebruik van promotie- en presen-tatie-middelen
tot het maken van een goede offerte of een verkoopplan.
De afbouw- en onderhoudsector ziet goede kansen op de particuliere markt. Er wordt een groeiende behoefte aan individuele afbouw en verbouw gesignaleerd. Veel consumenten hebben bovendien de financiële middelen om werkzaamheden uit te besteden. Wel ontbreekt het hen veelal aan tijd, met name bij tweeverdieners, om zelf aan de slag te gaan. Inschakeling van een vakman brengt het nodige gemak en professionaliteit van het bedrijf met zich mee.
De 'werkplaatsen' zijn gepland op zaterdag 10 mei in Media Plaza in
Utrecht, zaterdag 17 mei in het Evoluon in Eindhoven, woensdag 21 mei
in Party Town in Assen en zaterdag 24 mei in de Van Nelle
Ontwerpfabriek in Rotterdam. De dagen worden georganiseerd in
samenwerking met de organisaties van ondernemers en werknemers van het
Hoofdbedrijfschap Afbouw- en Onderhoud.
Workshops
Voor elke werkplaats kunnen zich ca. 100 ondernemers inschrijven. Per
dag zijn er in totaal 7 workshops, steeds voor een groep van ca. 25
ondernemers. Ieder kan aan maximaal 4 workshops meedoen. Het zijn geen
theoretische bijeenkomsten. Elke workshop levert de ondernemer aan het
eind van de dag concrete op maat gesneden hulpmiddelen waar ieder in
de praktijk mee aan de slag kan. De workshops hebben een
gespreksleider, er zijn experts en vaak is er een particuliere klant
als klankbord.
Onderwerpen workshops
In de workshops komen meer concreet onder meer aan de orde: wat is en
kan Inter-net bijdragen aan het benaderen van particulieren, is het
hebben van een eigen site iets voor mij en wat betekent dat voor
kosten, tijd en geld. Vragen zijn bijvoorbeeld: welke vaardigheden
hebben we als bedrijf al en welke moeten nog worden ontwik-keld. Welke
promotiemiddelen zijn voor welk marktsegment geschikt. Verder is aan
de orde: het opzetten van een verkoopplan en het voeren van
eigen-tijds personeels-beleid gericht op de wijzigende omgevingseisen.
Maar ook zijn er tips voor het aantrekken van medewerkers. Een expert
legt verder de kneepjes van het houden van een verkoopgesprek uit, dat
eventueel met een rollenspel kan worden geoefend. Ook het maken van
een heldere offerte is een activiteit.
Informatiemarkt
Naast de workshops is er een Informatiemarkt met 12 stands, waar de
organisaties van ondernemers en werknemers en de andere
sectororganisaties zich presenteren, alsmede de bedrijven die in de
workshops presentaties hebben verzorgd.
Uitnodigingen
Uitnodigingen zijn gegaan naar alle circa 13.000 afbouw- en
onderhoudsbedrijven (schilders-, stukadoors-, wand- en
plafondmontage-, vloeren-/terrazzobedrijven). De aanmelding is
mogelijk tot 11 april 2003. Er is in deze ronde een afgebakend aantal
plaatsen. Inschrijving gebeurt daarom op volgorde van binnenkomst.