Hoofdbedrijfschap Afbouw en Onderhoud


Ondernemers oefenen praktijkbenadering particuliere markt

Bron: Persbericht HAO, 26 maart 2003

Ondernemers van kleine en middelgrote bedrijven kunnen in mei op zogeheten 'bijspijkerdagen' van het Hoofdbedrijfschap Afbouw en Onderhoud (HAO) zich oefenen in het bewerken van de particuliere markt. Het HAO gaat die maand vier van deze 'Werkplaatsen marketing en promotie' houden in het land. Elk van deze dagen telt diverse workshops met uiteenlopende invalshoeken: van het in kaart brengen van de lokale markt, het gebruik van promotie- en presen-tatie-middelen tot het maken van een goede offerte of een verkoopplan.

De afbouw- en onderhoudsector ziet goede kansen op de particuliere markt. Er wordt een groeiende behoefte aan individuele afbouw en verbouw gesignaleerd. Veel consumenten hebben bovendien de financiële middelen om werkzaamheden uit te besteden. Wel ontbreekt het hen veelal aan tijd, met name bij tweeverdieners, om zelf aan de slag te gaan. Inschakeling van een vakman brengt het nodige gemak en professionaliteit van het bedrijf met zich mee.

De 'werkplaatsen' zijn gepland op zaterdag 10 mei in Media Plaza in Utrecht, zaterdag 17 mei in het Evoluon in Eindhoven, woensdag 21 mei in Party Town in Assen en zaterdag 24 mei in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. De dagen worden georganiseerd in samenwerking met de organisaties van ondernemers en werknemers van het Hoofdbedrijfschap Afbouw- en Onderhoud.

Workshops
Voor elke werkplaats kunnen zich ca. 100 ondernemers inschrijven. Per dag zijn er in totaal 7 workshops, steeds voor een groep van ca. 25 ondernemers. Ieder kan aan maximaal 4 workshops meedoen. Het zijn geen theoretische bijeenkomsten. Elke workshop levert de ondernemer aan het eind van de dag concrete op maat gesneden hulpmiddelen waar ieder in de praktijk mee aan de slag kan. De workshops hebben een gespreksleider, er zijn experts en vaak is er een particuliere klant als klankbord.

Onderwerpen workshops
In de workshops komen meer concreet onder meer aan de orde: wat is en kan Inter-net bijdragen aan het benaderen van particulieren, is het hebben van een eigen site iets voor mij en wat betekent dat voor kosten, tijd en geld. Vragen zijn bijvoorbeeld: welke vaardigheden hebben we als bedrijf al en welke moeten nog worden ontwik-keld. Welke promotiemiddelen zijn voor welk marktsegment geschikt. Verder is aan de orde: het opzetten van een verkoopplan en het voeren van eigen-tijds personeels-beleid gericht op de wijzigende omgevingseisen. Maar ook zijn er tips voor het aantrekken van medewerkers. Een expert legt verder de kneepjes van het houden van een verkoopgesprek uit, dat eventueel met een rollenspel kan worden geoefend. Ook het maken van een heldere offerte is een activiteit.

Informatiemarkt
Naast de workshops is er een Informatiemarkt met 12 stands, waar de organisaties van ondernemers en werknemers en de andere sectororganisaties zich presenteren, alsmede de bedrijven die in de workshops presentaties hebben verzorgd.

Uitnodigingen
Uitnodigingen zijn gegaan naar alle circa 13.000 afbouw- en onderhoudsbedrijven (schilders-, stukadoors-, wand- en plafondmontage-, vloeren-/terrazzobedrijven). De aanmelding is mogelijk tot 11 april 2003. Er is in deze ronde een afgebakend aantal plaatsen. Inschrijving gebeurt daarom op volgorde van binnenkomst.