Provincie Utrecht
Persbericht
Dit is een gezamenlijk persbericht van de samenwerkende partijen
Randstadspoor: gemeente Amersfoort, gemeente Utrecht, provincie
Utrecht en Bestuur Regio Utrecht (BRU).
Regio Utrecht vindt Randstadspoor onaanvaardbaar
27-3-2003
De samenwerkende partijen Randstadspoor zijn zeer onaangenaam verrast
door een brief van de minister van Verkeer & Waterstaat. De brief is
op 7 maart jl. aan de Tweede Kamer gestuurd. In de brief geeft de
minister aan een aantal infrastructuurprojecten, waaronder
Randstadspoor en HSL-Oost, te willen vertragen om het achterstallig
onderhoud aan het spoor te kunnen financieren.
De deelprojecten die voor 2003 waren gepland in het kader van
Randstadspoor en HSL-Oost gaan niet van start. De minister heeft niet
duidelijk gemaakt wanneer de werkzaamheden wel door kunnen gaan. Dit
betekent een forse vertraging voor de ontsluiting met openbaar vervoer
van de VINEX-locaties Leidsche Rijn, Houten Castellum en Amersfoort
Vathorst. Ook zullen de geplande frequentieverhogingen van de
stoptreinen worden uitgesteld. Daarnaast worden de perrons bij
Driebergen en Veenendaal de Klomp niet verlengd. Er kunnen dan geen
langere treinen worden ingezet. Nu moet hierdoor elke dag 10% van de
spitsreizigers (= ca. 500 mensen) in de sneltreinen tussen Arnhem en
Den Haag staan.
Na jarenlange voorbereiding toe aan realisatie
De gemeenten Amersfoort en Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en de
provincie Utrecht zijn al een aantal jaar bezig met de voorbereidingen
van Randstadspoor en de HSL-Oost. De noodzaak van de
infrastructuurmaatregelen is vele malen onderbouwd en onderkend. Het
moment is nu daar om daadwerkelijk met de realisatie te beginnen. Wat
betreft Vleuten-Utrecht-Geldermalsen en Amersfoort-Vathorst (inclusief
Randstadspoor) zijn er diverse toezeggingen van deze minister, zijn
voorganger en het departement. Voor de HSL-Oost ligt een
kabinetsbesluit, waarin een nadrukkelijk onderscheid is gemaakt voor
de zeer dringende maatregelen op korte termijn en de overige
maatregelen. De minister schrijft dat hij gekozen heeft voor het
principe 'oud gaat voor nieuw', wat inhoudt dat 'beheer en
instandhouding' prioriteit heeft boven aanleg van nieuwe projecten. De
projecten Vleuten-Utrecht-Geldermalsen (VleuGel) als HSL-Oost hadden
echter al veel eerder gerealiseerd moeten worden, maar zijn door
vertraging vanuit rijkszijde nog steeds niet uitgevoerd. Deze
projecten zouden nu in de categorie 'nieuw' vallen en zo opnieuw
vertraging oplopen.
Verslechteren bereikbaarheid Utrecht
Door het uitstel zal de bereikbaarheid van de regio Utrecht
verslechteren. Bovendien komen door het uitstel van de genoemde
spoorprojecten ook relevante woningbouw (delen van Leidsche Rijn en
Vathorst)- en wegenbouwprojecten (A2 en A12) in het geding. Naast de
extra kosten die dit met zich meebrengt, betekent het meer overlast
voor dit gebied, doordat de projecten na elkaar in plaats van
tegelijkertijd worden uitgevoerd. Door de afspraken met het rijk zijn
diverse partijen al aan de slag gegaan met de voorbereiding van de
uitvoering van projecten.
Door de nu voorgestelde vertragingsvoorstellen betoont de
rijksoverheid zich niet als een betrouwbare partner en wentelt de
problemen af op de regio.
De betrokken partijen hebben dit standpunt ook via een brief aan de
Tweede Kamer kenbaar gemaakt.
Meer informatie: Carolien Slotboom, telefoon (030) 258 37 13 of
Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl