Gemeente Apeldoorn
Terugblik raadsvergadering 27 maart
(persbericht van de gemeenteraad)
De gemeenteraad van Apeldoorn heeft donderdag 27 maart onder meer
gesproken over de demonstratie van 8 maart jl., het
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2003 en ID-banen.
Demonstratie van 8 maart jl.
Burgermeester De Graaf en loco-burgemeester Van der Tas hebben
gisterenavond verantwoording afgelegd over de gang van zaken rondom de
voorbereidingen van de aangekondigde demonstaties en het verloop van
de dag zelf. Ook Korpschef Hoogendoorn was aanwezig om toelichting te
geven op het verloop van de dag. In belangrijke mate is de
gemeenteraad tevreden over de wijze waarop de burgemeester is omgegaan
met de demonstraties en de voorbereidingen daarop. Wel zijn er vragen
gesteld waarom de demonstratie van de NVU niet kon worden verboden en
waarom een tegendemonstratie op dezelfde dag is goedgekeurd. Ook
kwamen, met name met het oog op de toekomst, de keuzes van de locatie
en de route aan de orde.
De burgemeester antwoordde dat hij zich ongemakkelijk voelde bij de
aankondiging van de demonstatie, zeker gezien de herdenking op de
Woeste Hoeve. Echter, de herdenking vond op voldoende afstand plaats
en er is verder onvoldoende aanleiding op basis van wet en regelgeving
om de demonstratie te verbieden. Het is gebleken dat voorvallen in
andere gemeenten bij de bestuursrechter onvoldoende zijn om een
demonstatie op voorhand te verbieden. Daarvoor moet een gemeente zelf
één keer door het proces heen. De ervaring van 8 maart is dan ook een
goede basis om in de toekomst een melding van een demonstratie onder
de loep te nemen. Er zijn nu wellicht voldoende argumenten voor een
verbod omdat een dergelijke demonstatie klaarblijkelijk een
tegendemonstratie oproept en dat het geheel dan kan leiden tot
verstoring van de openbare orde en veiligheid. Uiteraard zal altijd
een afweging plaatsvinden binnen de grenzen van de wet. De locatie en
de route worden door de aanvrager van de demonstatie zelf aangegeven.
Voor de gemeente was deze locatie bovendien gunstig omdat veel
demonstranten met de trein komen. Het is dan verstandig om de
demonstratie dicht in de buurt van de aankomst en vertrek van te
organiseren. Tijdens de raadsvergadering werd gevraagd of de gemeente
zijn noodverordening moet aanpassen. Toegezegd is dat er zal worden
gekeken wat hiervoor de mogelijkheden zijn.
Uitvoeringsprogramma mobiliteit
De gemeenteraad heeft gisteren ingestemd met de kredietverlening voor
projecten van het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2003. Het gaat om
drie projecten voor de verbetering van de fietsstructuur, vier
projecten ter verbetering van het openbaar vervoer en twee projecten
ter verbetering van de autoinfrastructuur. PvdA en D66 hebben
aangetekend niet in te stemmen met het voorstel om een deel van het
geld dat gereserveerd is voor ondersteuning initiatief autovrije
zondag in te zetten voor de aanleg van een fietsvoorziening langs de
Soerenseweg tussen de Jachtlaan en de J.C. Wilslaan.
Het voorstel is wel als zodanig aangenomen. Discussies over
uitvoeringseisen aan fietsdoorstroomassen en de aanleg van een
transferium komen dit jaar apart op de agenda, achtereenvolgens bij de
actualisatie van de verkeerskaart en de besluitvorming over het
Omnisportcentrum.
ID-banen
Aangezien het rijk op het gebied van ID-banen (voorheen Melkert-banen)
bezuinigingen heeft aangekondigd heeft het college van b. en w. een
voorstel gedaan met als doel zoveel mogelijk ID-baners in hun functie
aan het werk te houden. In de gemeente Apeldoorn zijn er op dit moment
484 ID-banen waarvan 70 vacatures. De gemeenteraad heeft ermee
ingestemd dat deze 70 moeilijk vervulbare vacatures worden geschrapt.
Vervolgens blijven er nog 47 banen over waarvoor een oplossing moet
worden gezocht, omdat het rijk voor 367 banen een rijksvergoeding zal
geven.
Ook de gemeenteraad heeft als uitgangspunt dat zo min mogelijk mensen
van een ID-baan naar een uitkering hoeven over te stappen. Tenslotte
doen deze werknemers voor de maatschappij nuttig werk en zijn de
kosten van een ID-baan vergelijkbaar met de kosten van een uitkering.
Het voorstel van het college is om te kiezen voor uitstroom langs de
natuurlijke weg of door 12% van deze banen te witten (ID-banen
omzetten in reguliere banen met een eenmalig subsidie). Het college
loopt uiteindelijk een financieel risico indien minder dan 12% wordt
gewit.
Conclusie:
Het college heeft toegezegd medio september met een beleidsvisie op de
ID-banen te komen. Voor die tijd vindt er een raadsconferentie plaats
waarbij gezocht wordt naar concrete oplossingen om alle ID-baners aan
de slag te houden, dan wel in hun huidige functie dan wel in een
gewitte baan. Werkgevers die ID-baners in dienst hebben worden hierbij
betrokken. Ook is vastgesteld dat de gemeente als werkgever een
voorbeeldfunctie heeft in het witten van ID-banen. Het voorstel van
het college is unaniem aangenomen.
© 1996-2003 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer
Webserver: 1