Wereld Natuur Fonds Nederland

PERSBERICHT Wereld Natuur Fonds
26 MAART 2003

FSC-HOUT IN OPMARS

Wereld Natuur Fonds en FSC Nederland starten campagne om bekendheid FSC-keurmerk te vergroten

In een jaar tijd is het areaal FSC-bos in de wereld met 30% gestegen. Ook het aantal beschikbare FSC-producten is in een jaar tijd bijna verdubbeld. Vandaag starten het Wereld Natuur Fonds en FSC Nederland samen met 35 bedrijven de campagne Spaar het woud, koop FSC-hout. Het doel van de campagne is de bekendheid van FSC verder te vergroten en de vraag naar FSC-hout te stimuleren. Op deze manier zullen importeurs en winkeliers worden gestimuleerd nog meer FSC-hout aan te bieden en zal het aandeel goed beheerde bossen verder stijgen.

FSC is in opmars

"Ontbossing is een grote bedreiging voor de natuur en voor de wereld. Jaarlijks gaat er in de wereld 12,5 miljoen hectare natuurlijk bos tegen de vlakte, drie keer Nederland. Goed bosbeheer volgens de maatstaven van FSC kan de onnodige verwoesting van bos stoppen. Gelukkig is FSC in opmars. Het FSC-keurmerk is het enige keurmerk dat garandeert dat hout uit goed beheerde bossen afkomstig is. Op 1 maart 2002 bedroeg het oppervlak FSC-bos in de wereld in totaal 27 miljoen hectare. Nu, een jaar later omvat het areaal FSC-bos 35 miljoen hectare. In 55 landen, van Zweden tot Brazilië, van Rusland tot Maleisië, vindt nu goed FSC-bosbeheer plaats", aldus Hans Wijers, voorzitter van het Wereld Natuur Fonds. De toename van FSC-bossen in het afgelopen jaar betrof vooral Europa en Zuid Amerika. Het FSC-bos in de tropen nam weliswaar toe, maar blijft achter. Met name in Afrika en in Zuid-Oost Azië is nog heel veel werk te doen.

Beschikbaarheid

Een veel gehoord punt van kritiek is dat FSC-producten nog maar mondjesmaat op de markt beschikbaar zijn. Ook hier is het afgelopen jaar hard aan gewerkt door Stichting FSC Nederland en de aangesloten bedrijven. "Vorig jaar waren er al 600 producten van FSC-hout geregistreerd. Inmiddels zijn dat er 1200. De FSC-producten kunnen gebruikt worden in de grond-, weg- en waterbouw en ook particulieren kunnen FSC-producten kopen zoals tuinmeubelen, klushout en parketvloeren. Deze producten zijn in Nederland in ongeveer 1000 doe-het-zelf filialen en tuincentra verkrijgbaar. Met name in de grond-, weg- en waterbouw zijn het aantal beschikbare FSC-producten sterk toegenomen", aldus de heer Kuijper, bestuursvoorzitter van FSC Nederland.

Overhandiging van FSC-voorzittershamers

Gemeenten zijn een belangrijke afnemer van hout voor woning, weg- en waterbouw. Daarom ontvangen alle 489 burgemeesters van Nederland een voorzittershamer van FSC-hout van delegaties van het Wereld Natuur Fonds en FSC Nederland. Het Wereld Natuur Fonds en FSC Nederland bieden de hamers aan in de hoop dat de bestuurscolleges daarmee goede besluiten nemen voor een duurzame toekomst voor de burgers en de volgende generaties in hun gemeenten. De oproep van beide partijen aan de gemeenten is: 'Spaar het woud, kies FSC-hout' en stel FSC als norm voor houtgebruik in uw gemeentelijke projecten.' De overhandiging van de 490 voorzittershamers van FSC-hout (ook Madurodam krijgt een hamer) vormt de aftrap van de campagne die loopt tot en met 30 april 2003.

FSC-prijzenfestival

Gedurende de campagne zullen de deelnemende bedrijven, waaronder Intratuin, Karwei, Europatuin, Gamma, Leen Bakker, Kwantum, Tuincentrum Overvecht, Praxis, Hema en Blokker speciale (winkel)acties voeren. Ook hebben zij prijzen beschikbaar gesteld voor het FSC-Prijzenfestival op internet. Bezoekers van www.wnf.nl kunnen dagelijks FSC-houten producten winnen.


---

Overige campagneactiviteiten (gedurende de periode 26 maart t/m 30 april 2003)
- Zichtbaarheid van het FSC-keurmerk in de winkels en in de communicatiemiddelen van de 35 deelnemende bedrijven (meer dan 1000 filialen).
- Internet: www.wnf.nl: tijdens de campagneperiode, van 26 maart tot en met 30 april 2003, kan de consument meedoen aan de het FSC Prijzenfestival. Tijdens de FSC-campagne zijn er op de website van het Wereld Natuur Fonds elke dag prijzen te winnen: houtproducten met het FSC-keurmerk, waaronder stoelen, banken en fraaie tuinattributen. De prijzen worden aangeboden door de bedrijven die deelnemen aan de FSC-campagne.
- TV: aandacht in RTL4-Eigen Huis en Tuin en WNF-Ranger Report.
- Regionale activiteiten georganiseerd door regioteams van het Wereld Natuur Fonds en regionale deelnemende bedrijven.
- Uitreiking FSC Award op 15 april 2003. Het verkooppunt met de beste, kwalitatief hoogste, creatiefste zichtbaarheid van het FSC-keurmerk op de winkelvloer tijdens de campagne ontvangt de FSC Award 2003.
- Convenantenbijeenkomst op 16 april in Artis. Meer dan 10 partijen sluiten een convenant over samenwerking met FSC Nederland.
- Radio- en tv-spots.

Aanvullende informatie over de FSC Award en de convenantenbijeenkomst volgt later in afzonderlijke persberichten.

Beschikbaar beeldmateriaal:

- Foto- en videomateriaal (onder andere: campagnelogo, FSC-houtproducten, bossen, kaalkap, houttransport in bos, gekapte bomen, FSC-logo)
Informatie op internet:
Op www.wnf.nl/perstoolkit vindt u meer achtergrondinformatie over FSC en de campagne. Kijk ook op de website van FSC Nederland www.fscnl.org

Meer informatie:
Tianne van Woudenberg, persvoorlichter Wereld Natuur Fonds, tel 06 - 248 13 871, e-mail: twoudenberg@wwf.nl
-
Wereld Natuur Fonds
Unit persvoorlichting
Boulevard 12
3707 BM Zeist