Gemeente Amersfoort
Aantal meldingen schoolverzuim neemt fors toe
datum: 25 maart 2003
De leerplichtambtenaren reageren de laatste jaren snel en adequaat op
alle meldingen van (dreigend) verzuim en schooluitval. Dit voorkomt in
een groot aantal gevallen zorgwekkend verzuim. Het motiveert scholen
ook om (dreigend) schoolverzuim tijdig te melden. In het schooljaar
2001 - 2002 kwamen 782 meldingen binnen tegen 430 meldingen in het
schooljaar daarvoor. Dit blijkt uit het Leerplichtverslag.
Soorten verzuim
Schoolverzuim is onder te verdelen in drie soorten:
· absoluut verzuim: de leerplichtige leerling staat niet ingeschreven
op een school;
· relatief verzuim: de leerling staat wel ingeschreven, maar bezoekt
de school (tijdelijk) niet of onregelmatig;
· dreigend verzuim: omstandigheden kunnen ertoe leiden dat de leerling
gaat verzuimen (dit uit zich bijvoorbeeld in 'uurtjes pikken').
Bij de 782 meldingen gaat het in 4% van de gevallen om absoluut
verzuim, 26% is relatief verzuim en 70% dreigend verzuim. Het is
positief dat dreigend verzuim zo vaak gemeld wordt. Zo worden de
leerplichtambtenaren in een vroeg stadium bij het verzuim van
leerlingen betrokken. Zij stellen dan alles in het werk om zorgwekkend
verzuim of schooluitval te voorkomen.
Problematiek zwaarder
De problematiek waar de leerplichtambtenaren mee te maken krijgen is
in vergelijking met voorgaande jaren zwaarder geworden. Een éénmalig
vermanend gesprek met de ouders/verzorgenden en vanaf 12 jaar ook met
de leerling zelf is vaak niet meer voldoende om de leerling terug op
school te krijgen. De samenwerking met andere betrokken organisaties
wordt daardoor steeds belangrijker. Bij dit netwerk zijn onder meer de
Werkgroep Uitbreiding Leerlingenzorg, Bureau Jeugdzorg, de GGD,
Nieuwkomers- en Vluchtelingenwerk, het Blijf van m'n Lijf Huis,
Banenplan en het Trajectbureau betrokken.
16- en 17-jarigen
Deze leerlingen verzuimen in verhouding vaker. Circa één op de tien
heeft contact gehad met een leerplichtambtenaar. Bij 17-jarigen gaat
het vaker om absoluut verzuim, bij 16-jarigen om relatief verzuim.
Problemen bij de overgang naar de middelbare school kunnen hierbij een
rol spelen. Een aantal leerlingen heeft moeite met zelfstandig leren.
Ook de lokroep van het bedrijfsleven is een oorzaak van voortijdig
schoolverlaten. Die oorzaak neemt naar verwachting af door de huidige
economische situatie. Bij (dreigende) schooluitval worden deze
leerlingen doorverwezen naar het Trajectbureau. Daar krijgen zij een
op maat gesneden traject naar een opleiding of als dit niet mogelijk
is naar werk aangeboden.