AutoRai

25-3-2003

Volvo ondersteunt Thailand Accident Research Center

Onlangs is in Thailand het Thailand Accident Research Center (TARC) geopend. Dit onderzoekscentrum gaat er onder andere voor zorgen dat Volvos kennis op het gebied van de verkeersveiligheid beschikbaar komt voor een groter publiek.

Op deze manier hoopt Volvo wereldwijd haar steentje bij te dragen aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers.

Officieel komen er in Thailand jaarlijks 14.000 mensen door een verkeersongeval om het leven. Het werkelijke aantal bedraagt vermoedelijk circa 30.000. Om vooral in de derde wereld de verkeersveiligheid te vergroten, is het Global Road Safety Partnership opgericht. Deze organisatie van de Wereldbank is samen met Volvo Cars en het Thailand Department of Highways initiatiefnemer en financier van het TARC.

Objectief beeld
Hoe gaat TARC in zijn werk? Men verzamelt gegevens en vormt zich een beeld van de gevaarlijkste, meest voorkomende ongelukken. Dit wordt vervolgens door de Thaise overheid gebruikt voor bijvoorbeeld nieuwe wetgeving en voorlichtingscampagnes. Ons werkgebied beslaat het centrum en de buitenwijken van Bangkok, zegt John-Fredrik Grönvall, de in-site taskmanager van Volvo Cars. Als er een ongeluk gebeurt zijn we in hooguit een uur ter plekke en registreren alle gegevens die van belang kunnen zijn. Zo krijgen we een goede basis aan de hand waarmee we onder andere kunnen aantonen welke plekken gevaarlijk zijn, wanneer de meeste ongelukken plaatsvinden en welke het meest voorkomen.

Database
Het Thaise onderzoekscentrum verschilt sterk van het Volvo Cars Accident Research Team in Zweden. Dit team onderzoekt alleen ongevallen waarbij een Volvo betrokken is. In Thailand worden álle autos en andere voertuigen in het onderzoek meegenomen. Een probleem in Thailand is de samenstelling van het verkeer. Er zijn veel onbeschermde weggebruikers, zoals voetgangers en motorrijders, die vechten om hetzelfde stukje asfalt als autos, vrachtwagens en bussen, aldus projectmanager Hans Norin.

Ervaring delen
Het TARC wordt door Thaise verkeersonderzoekers bemand. Wel zullen Zweedse wetenschappers het analysesysteem opzetten en demonstreren. Naar aanleiding van het onderzoek wordt een database samengesteld. De gegevens daarin helpen Volvo Cars daarna om nog veiligere autos te maken. Maar we doen dit zeker niet alleen voor onszelf, zegt Hans Norin. Het TARC wordt later zelfs volledig eigendom van de Thaise overheid.

Feiten
Het Thailand Accident Research Center wordt gefinancierd door Volvo Cars (42 procent), het Thailand Department of Highways (35 procent) en het Global Road Safety Partnership (23 procent). Onlangs werd het centrum geopend door de Zweedse koning Carl Gustaf XVI.