25-3-2003
Volvo ondersteunt Thailand Accident Research Center
Onlangs is in Thailand het Thailand Accident Research Center (TARC)
geopend. Dit onderzoekscentrum gaat er onder andere voor zorgen dat
Volvos kennis op het gebied van de verkeersveiligheid beschikbaar komt
voor een groter publiek.
Op deze manier hoopt Volvo wereldwijd haar steentje bij te dragen aan
het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers.
Officieel komen er in Thailand jaarlijks 14.000 mensen door een
verkeersongeval om het leven. Het werkelijke aantal bedraagt
vermoedelijk circa 30.000. Om vooral in de derde wereld de
verkeersveiligheid te vergroten, is het Global Road Safety Partnership
opgericht. Deze organisatie van de Wereldbank is samen met Volvo Cars
en het Thailand Department of Highways initiatiefnemer en financier
van het TARC.
Objectief beeld
Hoe gaat TARC in zijn werk? Men verzamelt gegevens en vormt zich een
beeld van de gevaarlijkste, meest voorkomende ongelukken. Dit wordt
vervolgens door de Thaise overheid gebruikt voor bijvoorbeeld nieuwe
wetgeving en voorlichtingscampagnes. Ons werkgebied beslaat het
centrum en de buitenwijken van Bangkok, zegt John-Fredrik Grönvall, de
in-site taskmanager van Volvo Cars. Als er een ongeluk gebeurt zijn we
in hooguit een uur ter plekke en registreren alle gegevens die van
belang kunnen zijn. Zo krijgen we een goede basis aan de hand waarmee
we onder andere kunnen aantonen welke plekken gevaarlijk zijn, wanneer
de meeste ongelukken plaatsvinden en welke het meest voorkomen.
Database
Het Thaise onderzoekscentrum verschilt sterk van het Volvo Cars
Accident Research Team in Zweden. Dit team onderzoekt alleen
ongevallen waarbij een Volvo betrokken is. In Thailand worden álle
autos en andere voertuigen in het onderzoek meegenomen. Een probleem
in Thailand is de samenstelling van het verkeer. Er zijn veel
onbeschermde weggebruikers, zoals voetgangers en motorrijders, die
vechten om hetzelfde stukje asfalt als autos, vrachtwagens en bussen,
aldus projectmanager Hans Norin.
Ervaring delen
Het TARC wordt door Thaise verkeersonderzoekers bemand. Wel zullen
Zweedse wetenschappers het analysesysteem opzetten en demonstreren.
Naar aanleiding van het onderzoek wordt een database samengesteld. De
gegevens daarin helpen Volvo Cars daarna om nog veiligere autos te
maken. Maar we doen dit zeker niet alleen voor onszelf, zegt Hans
Norin. Het TARC wordt later zelfs volledig eigendom van de Thaise
overheid.
Feiten
Het Thailand Accident Research Center wordt gefinancierd door Volvo
Cars (42 procent), het Thailand Department of Highways (35 procent) en
het Global Road Safety Partnership (23 procent). Onlangs werd het
centrum geopend door de Zweedse koning Carl Gustaf XVI.