Vereniging Milieudefensie
persbericht
Onderzoek Milieudefensie naar voedingsmiddelenindustrie:
'Consument krijgt nauwelijks informatie over productie'
Amsterdam, 25 maart 2003 --- Voedingsmiddelenconcerns geven de consument te weinig informatie over de herkomst van hun grondstoffen.
Dat stelt Milieudefensie in haar onderzoeksrapport 'Duurzame
bedrijven in Nederland? Een rapport over duurzame grondstoffen in de
voedingsmiddelenindustrie'. Aan de hand van milieujaarverslagen,
website en gesprekken, onderzocht Milieudefensie negentien grote
voedingsmiddelenbedrijven op hun gebruik van duurzame agrarische
grondstoffen.
Cebeco, Coca-Cola, Pepsi, Stegeman en Uniekaas komen volgens
Milieudefensie het slechtst uit de bus. Deze bedrijven hebben geen
milieujaarverslag en besteden in andere publicaties geen enkele
aandacht aan de herkomst van de grondstoffen die ze gebruiken.
'Bestrijdingsmiddelen, kunstmest, antibiotica, genetisch
gemanipuleerd veevoer voor dieren: consumenten moeten de producent
kennelijk op zijn mooie blauwe ogen geloven dat zulke ongezonde en
milieuonvriendelijke stoffen zo min mogelijk worden gebruikt', aldus
Claire Tielens van Milieudefensie.
Van de 19 bedrijven hebben er slechts 12 een (milieu)jaarverslag. Slechts drie bedrijven tonen met harde cijfers aan dat ze bijvoorbeeld minder bestrijdingsmiddelen en kunstmest zijn gaan gebruiken. Andere bedrijven maken wel milieujaarverslagen of zelfs glossy folders over duurzame landbouw, maar die stellingen worden niet ondersteund door cijfermateriaal.
Ook is Milieudefensie van mening dat er maar weinig voedingsmiddelenbedrijven met boeren samenwerken om het milieu te sparen. 'Groentebedrijven hebben wel programma's voor het verminderen van gifgebruik en ook Heineken en CSM zetten stappen in de goede richting,' aldus Tielens. 'De andere onderzochte bedrijven blijven duidelijk achter.' Volgens Milieudefensie leggen voedingsmiddelenconcerns de verantwoordelijkheid teveel bij hun leveranciers, zonder zelf de verantwoording te nemen.
Milieudefensie vindt dat voedingsmiddelenbedrijven zorg moeten dragen
voor een duurzame agrarische productie van hun grondstoffen en
heldere informatie moeten verstrekken aan de consument. Het gehele
rapport is te lezen op
www.milieudefensie.nl/campagnes/voedsel/publicaties
---
Voor meer informatie
persvoorlichting Milieudefensie 020 5507 333
www.milieudefensie.nl