Provincie Utrecht
Persbericht
Geen nieuwe PONlijn, wel onderzoek naar betere busverbinding
25-3-2003
Gedeputeerde staten van Utrecht zien af van het uitvoeren van een
haalbaarheidsstudie naar de reactivering van de Ponlijn (voormalig
spoortraject tussen Amersfoort en Veenendaal) door middel van
lightrail of een hoogwaardige busverbinding. Gedeputeerde staten
hebben hiertoe besloten nu uit onderzoek blijkt dat reactivering van
de PONlijn niet haalbaar en nadere studie niet zinvol is. Gedeputeerde
staten laten in 2004 wel onderzoeken of de bestaande busverbinding
tussen Amersfoort en Veenendaal kan worden verbeterd.
Aanleiding
Op 13 mei 2002 hebben alle partijen in Provinciale staten, met
uitzondering van D'66, een motie ingediend waarin werd verzocht om
samen met lokale partners een verkennend onderzoek te starten om het
bestaande spoortracé Amersfoort-Veenendaal (Ponlijn) te reactiveren
door middel van een lightrailverbinding of eventuele alternatieven. De
provincie Utrecht heeft vervolgens aan DHV Milieu en Infrastructuur
gevraagd eerst de mogelijkheden voor reactivering van de Ponlijn te
inventariseren.
Financieel niet haalbaar
Uit de inventarisatie is gebleken dat reactivering van het
spoortraject niet haalbaar is en nader onderzoek niet zinvol is. De
opbrengsten van zowel een lightrailverbinding als van een hoogwaardige
busverbinding met een vrijliggende busbaan wegen niet op tegen de
kosten van aanleg van de infrastructuur.
De hoge kosten van aanleg worden onder andere veroorzaakt door het
ontbreken van rails ten zuiden van de Leusbroekerweg in Leusden tot
aan De Haar. Ook moet het emplacement in Amersfoort worden aangepast
om de reizigers van de Ponlijn in en uit te kunnen laten stappen. Bij
De Haar is een fly-over nodig om de spoorlijn Utrecht-Arnhem en de A12
te kruisen. Tenslotte zijn er aanpassingen nodig om de spoorlijn aan
te laten sluiten op het dubbelsporig baanvak naar Rhenen.
Geen unaniem draagvlak betrokken gemeenten
Voor de gemeenten ten zuiden van Amersfoort zou reactivering van de
Ponlijn kunnen leiden tot een snellere openbaar vervoer verbinding.
Toch blijken niet alle betrokken gemeenten hiervan voorstander te
zijn. De gemeente Amersfoort is bezorgd over de negatieve effecten van
de intensivering van het Ponlijntracé op de doorstroming van het
verkeer in Amersfoort. De gemeente Leusden vreest voor geluidshinder
bij de nieuwbouwwoningen als gevolg van intensivering van de Ponlijn.
De gemeente Woudenberg wil dat een deel van het oude spoortracé
verdwijnt om het bedrijventerrein op de Stationsweg te ontsluiten. Ten
zuiden van Woudenberg is de spoordijk bestempeld als
"cutuurhistorische landschapselement". Dit wordt nu door recreanten
gebruikt om te wandelen.
Verbetering huidige busverbinding
Nu blijkt dat reactivering van de Ponlijn niet zinvol is, gaat de
provincie Utrecht na op welke manier de huidige busverbinding tussen
Veenendaal en Amersfoort kan worden verbeterd. Reden hiervoor is dat
een snelle verbinding met het
openbaar vervoer in het betreffende gebied ontbreekt. Een
rechtstreekse busverbinding tussen Amersfoort en Veenendaal biedt
mogelijkheden voor reizigers die zich snel willen verplaatsen. Het
realiseren van een
verbeterde busverbinding over bestaande wegen kost minder en kan op
kortere termijn worden gerealiseerd dan het aanleggen van nieuwe
infrastructuur.
Meer informatie: Carolien Slotboom, telefoon 030 258 37 13 of
Carolien.Slotboom@provincie-utrecht.nl