Provincie Zuid-Holland
Persbericht
25-03-2003
verzakking provinciale weg N210 (C.G.Roosweg) bij Lekkerkerk
De N210, bij de afslag naar Lekkerkerk, is plotsklaps aan het verzakken. Het vermoeden is dat de paalfundering van een van de bakken waarop de weg ligt, is bezweken. Ingenieurs van de provincie hebben het probleem in kaart gebracht en vrezen het ergste. Landmeters houden de zakkingen nauwkeurig in de gaten. Er zijn reeds borden geplaatst om het verkeer op de verzakkingen te attenderen. TU-Delft voert een second opinion uit. Als de vrees bewaarheid wordt dan krijgt de Krimpenerwaard de komende maanden met grote overlast te maken waarbij de verkeers-afwikkeling ernstig in het gedrang komt.
Het is niet de eerste keer dat dit voorkomt. In 1998 is ook al eens de
paalfundering onder een bak bezweken en ook daarvoor heeft zo'n
probleem zich al eens eerder voorgedaan.
Renoveren
De N210 is de enige ontsluitingsweg in de Krimpenerwaard en stamt uit
de jaren '30. De Tweede Wereldoorlog heeft de aanleg onderbroken zodat
de weg begin vijftiger jaren kon worden voltooid. Door de slappe
ondergrond was het noodzakelijk de weg te onderheien. Op de palen is
een betonnen bak gemaakt. Daarop ligt de eigenlijke weg. De weg is aan
het einde van z'n levensduur en moet grondig gerenoveerd of zelfs
totaal vernieuwd worden. Het is echter nog onduidelijk hoe dat precies
moet gebeuren.
Duurzaam veilig
Nieuwe richtlijnen voor aanleg en onderhoud van wegen bepalen dat een
ontsluitingsweg `duurzaam veilig' moet worden aangelegd. Dat betekent
onder meer dat er gescheiden rijbanen moeten komen. Daardoor kan er
niet meer ingehaald worden en is het lastiger om per ongeluk op de
verkeerde weghelft te geraken. Door de slappe ondergrond kan er niet
zomaar een nieuwe weg aangelegd worden. Daar moet eerst een
uitgebreide studie aan vooraf gaan, moeten de benodigde financiële
middelen beschikbaar komen, dienen de nodige procedures te worden
gevolgd en zonodig gronden voor te worden verworven. Al met al een
tijdpad dat vele jaren vergt; in die tussentijd zal de bestaande N210
zo goed mogelijk in stand gehouden moeten worden en zal getracht
worden calamiteiten op de N210 zoveel mogelijk te voorkomen. Garanties
daaromtrent kunnen helaas niet worden gegeven, zoals nu maar weer eens
is gebleken.