Provincie Zuid-Holland

Persbericht

25-03-2003
verzakking provinciale weg N210 (C.G.Roosweg) bij Lekkerkerk

De N210, bij de afslag naar Lekkerkerk, is plotsklaps aan het verzakken. Het vermoeden is dat de paalfundering van een van de bakken waarop de weg ligt, is bezweken. Ingenieurs van de provincie hebben het probleem in kaart gebracht en vrezen het ergste. Landmeters houden de zakkingen nauwkeurig in de gaten. Er zijn reeds borden geplaatst om het verkeer op de verzakkingen te attenderen. TU-Delft voert een second opinion uit. Als de vrees bewaarheid wordt dan krijgt de Krimpenerwaard de komende maanden met grote overlast te maken waarbij de verkeers-afwikkeling ernstig in het gedrang komt.

Het is niet de eerste keer dat dit voorkomt. In 1998 is ook al eens de paalfundering onder een bak bezweken en ook daarvoor heeft zo'n probleem zich al eens eerder voorgedaan.

Renoveren
De N210 is de enige ontsluitingsweg in de Krimpenerwaard en stamt uit de jaren '30. De Tweede Wereldoorlog heeft de aanleg onderbroken zodat de weg begin vijftiger jaren kon worden voltooid. Door de slappe ondergrond was het noodzakelijk de weg te onderheien. Op de palen is een betonnen bak gemaakt. Daarop ligt de eigenlijke weg. De weg is aan het einde van z'n levensduur en moet grondig gerenoveerd of zelfs totaal vernieuwd worden. Het is echter nog onduidelijk hoe dat precies moet gebeuren.

Duurzaam veilig
Nieuwe richtlijnen voor aanleg en onderhoud van wegen bepalen dat een ontsluitingsweg `duurzaam veilig' moet worden aangelegd. Dat betekent onder meer dat er gescheiden rijbanen moeten komen. Daardoor kan er niet meer ingehaald worden en is het lastiger om per ongeluk op de verkeerde weghelft te geraken. Door de slappe ondergrond kan er niet zomaar een nieuwe weg aangelegd worden. Daar moet eerst een uitgebreide studie aan vooraf gaan, moeten de benodigde financiële middelen beschikbaar komen, dienen de nodige procedures te worden gevolgd en zonodig gronden voor te worden verworven. Al met al een tijdpad dat vele jaren vergt; in die tussentijd zal de bestaande N210 zo goed mogelijk in stand gehouden moeten worden en zal getracht worden calamiteiten op de N210 zoveel mogelijk te voorkomen. Garanties daaromtrent kunnen helaas niet worden gegeven, zoals nu maar weer eens is gebleken.