Ingezonden persbericht


Persbericht - IJsselstein, 25 maart 2003

Dark dog energydrinks hoofdsponsor van molenaar gp 250 team

Enige vrouwelijke gp-coureur: katja poensgen teammaat van henk van de lagemaat

Vlak voor de start van het wegrace Grand Prix-seizoen kondigde teameigenaar Arie Molenaar vol trots aan dat er een nieuwe hoofdsponsor gevonden is voor het enig overgebleven Nederlandse GP-team, namelijk de Oostenrijkse energydrinks fabrikant Dark Dog. Het binnenhalen van Dark Dog als sponsor ging gepaard met het binnenhalen van de Duitse Katja Poensgen, die als enige vrouw in de GP-wereld haar come-back maakt in het Dark Dog Molenaar Honda team, naast de 3-voudig Nederlands 250cc kampioen Henk van de Lagemaat.

Tijdens een teampresentatie in IJsselstein werden de nieuwe outfit en racekleuren van het team bekend gemaakt en werd de Duitse blondine aan de Nederlandse media voorgesteld. Maar voor Nederland spitste de aandacht zich toe op de vaste Grand Prix-start van Henk van de Lagemaat, die in wegraceseizoen 2003 in alle 16 Grands Prix volop aan de bak zal moeten met z'n vaste startnummer 18. Daarmee is de routinier (34) uit Everdingen (Utrecht) de enige Nederlandse afgevaardigde die een volledig seizoen op het hoogste Grand Prix-niveau in actie zal komen, en wel in de zwaar bevochten 250cc klasse.

Molenaar windt er geen doekjes om: "Ik ben blij dat we ons team voor de GP's hebben kunnen behouden. Dat is gelukt dankzij een groot aantal sponsoren. Naast Dark Dog, zijn het partijen als Van Dijk's autobedrijven, Dutch Originals Furniture, Truck Service Sent Waninge, Honda-HRC en een groot aantal technische sponsors die geloof hebben in de Nederlandse wegracerij. Dankzij hen en partijen als Jos Vaessen, het TT Circuit Assen en de NOS, die de startplaats voor Henk van de Lagemaat mede hebben mogelijk gemaakt, staan we hier vandaag en vliegen Katja en de mannen volgende week naar Japan om op 6 april de eerste GP te rijden!"

Henk van de Lagemaat heeft zijn jongensdroom in vervulling zien gaan en geniet met volle teugen. "Ik heb er super veel zin in. Tijdens de eerste tests ging alles al heel erg goed. Ook de overstap naar de Honda verliep op rolletjes. We hadden soms wat pech met het weer, maar na 7 testdagen kan ik tevreden de balans opmaken. Het was jammer dat we vorige week in Valencia nog niet de kitonderdelen voor het rijwielgedeelte binnen hadden. Het motorblok was al wel optimaal met de kitmaterialen, maar de vering en remmen waren nog standaard. Volgende week in Japan moet dat in één keer goed zijn. Dat zal niet makkelijk zijn:, weet Van de Lagemaat, die alleen bekend is met de circuits van Jerez, Le Mans, Assen, Brno, Estoril en Valencia en dus 10 onbekende circuits voorgeschoteld krijgt.

"Die andere 10 ken ik alleen van het Playstation MotoGP-spel", vult Van de Lagemaat aan, die nu reeds uitkijkt naar de Dutch TT op 28 juni. "We testen nog 2 dagen op Assen en met mijn kennis van dat circuit hoop ik in de 7e GP van dit seizoen te kunnen pieken. Mooier zou het toch niet kunnen zijn, voor eigen publiek..! Ik ben blij dat ik mijn groep eigen monteurs heb mee kunnen nemen naar het team, hoewel het nog wel 1 of 2 GP's nodig heeft voordat we allemaal gewend zijn in de nieuw opzet". Henk's werkgever Dutch Originals Furniture geeft hem de ruimte om zich optimaal voor te bereiden op de komende GP's.

"Fysiek is het ook veel zwaarder dan de EK's die ik afgelopen drie jaar reed. De wedstrijden zijn langer en het tempo licht hoger, dat kost ook al veel meer inspanning. Al maanden lang ben ik dagelijks volop aan het trainen. Iedere week zit ik vier keer in een krachthonk bij mijn fysiotherapeut in Everdingen en iedere middag zit ik of twee uur op de fiets of loop ik zo'n periode hard. Ik ben er klaar voor en als ik nog even tijd heb maak ik nog wat rondjes op Suzuka", besluit Van de Lagemaat, die dezelfde avond als gast werd ontvangen in NOS Vak M van Mart Smeets.

(vervolg persbericht Dark Dog Molenaar Honda teampresentatie - pagina 2)

Ging er voor Henk een jongensdroom in vervulling, zo ging er voor de 26-jarige Duitse Katja Poensgen een meisjesdroom voor de 2e keer in vervulling. De dochter van een Duitse motorimporteur racete namelijk al in 2001 een volledig GP-seizoen in 250cc klasse, maar zag met loze teambeloften in 2002 een GP-start aan haar neus voorbij gaan. Na een seizoen in het Duits Superstock kampioenschap op een zware 1000cc viertakt te hebben gereden, sloot ze een contract af met het Belgische BKM team van Michael Batholomy.

"Ik had de GP's uit mijn gedachten gezet en wilde met BKM in de Supersport of Superbikes gaan rijden. Maar mijn wensdroom was toch de GP's. Dolblij was ik ook met de overeenkomst die Michael met Arie Molenaar afsloot, waardoor ik weer terug kan keren in de GP's. Maar als ik dat van te voren geweten had, was ik afgelopen jaar in het Duitse 250cc kampioenschap gestart in plaats van de 1000cc viertaktklasse waarin ik nu reed. Tijdens de eerste 5 testdagen ging het me namelijk helemaal niet makkelijk af om van de 1000cc naar de veel lichtere 250cc machine over te stappen. Maar in Valencia had ik het goede gevoel weer", meld Katja. In 2001 pakte ze in Mugello tijdens een regenrace 2 WK-punten en werd daarmee de eerste vrouw ter wereld die in de kwartliterklasse WK-punten scoorde.

"In Mugello had ik voordeel bij het vrouw zijn. Vrouwen hebben toch iets meer gevoel, en dat kan ik op een natte baan altijd goed uitbuiten. Maar toch heb ik liever een droge baan", vervolgt de Duitse, die meldde in 2001 veel stress in de GP's gekend te hebben. "Ik had soms het idee dat het racen bijzaak was. Dorna en IRTA lieten me bij iedere persconferentie opdraven en ik was veel vaker bezig met interviews en persconferenties dan dat ik met de motoren en het racen bezig kon zijn. Dat nieuwtje is er nu vanaf, en ik ben blij met de 2-jarige verbintenis, waarin ik dit jaar eerst alles weer goed op de rij wil hebben om in 2004 de puntjes op de i te kunnen zetten".

Ook fysiek staat Katja haar 'mannetje': "Mannen zijn fysiek sterker, maar met veel training, zoals dagelijks in een krachthonk, looptrainingen en voorzichtige motorcrosstrainingen heb ik mij de afgelopen 4 maanden keihard voorbereid., En op de wedstrijden zie je me vaak mountainbiken rond de baan, hardlopen of als het even kan zwemmen om arm en schouderkracht op te doen".

Op de vraag of ze zich wel eens eenzaam voelt in de mannenwereld reageerde ze resoluut: "Ik kan me prima vermaken met mannen en het klikt. Ik ben geen tutje of vreemde eend in de bijt. Daarbij race ik al 10 jaar en vrijwel alleen maar met mannen. Als ik mijn helm opzet ben ik coureur en wil ik winnen. En of ik weer WK-punten ga scoren.? Ik zet mezelf niet onder druk en ook mijn sponsors doen dat niet. Het eerste jaar wil ik weer ontspannen en hard rijdend genieten van de GP's en het 2e jaar in dit team komen de WK-punten wellicht. Want destijds in Mugello kwam er ook wel wat geluk kijken bij mijn 2 WK-punten. Mijn eerste doel is net als 2 jaar geleden kwalificeren tijdens de openings GP in Suzuka op 6 april!"


************