Gemeente Stede Broec
25-3-2003
ISO-CERTIFICAAT VOOR BURGERZAKEN
Inwoners van Stede Broec hebben veel waardering voor de afdeling
Burgerzaken. Dat blijkt uit het schriftelijke oordeel van mensen die
in 2002 bij Burgerzaken moesten zijn. Vooral de ontvangst, de
vakbekwaamheid en de informatieverstrekking worden hoog gewaardeerd;
meer dan 90 procent vindt die goed. Over de wachttijden is men iets
minder goed te spreken, al beoordeelt nog altijd meer dan driekwart
die als ?goed?.
ISO-certificaat
De inspanningen op het gebied van kwaliteitszorg zijn beloond: de
afdeling Burgerzaken heeft het ISO 9001-2000 certificaat gekregen. Dat
krijgen organisaties en bedrijven als hun kwaliteitssysteem voldoet
aan de officiële norm. De Stede Broecse afdeling Burgerzaken heeft het
certificaat in 2002 ?verdiend?: mensen die bij Burgerzaken aan de
balie kwamen kregen een vragenformulier waarin hun oordeel werd
gevraagd over de dienstverlening. Ook konden ze opmerkingen en
suggesties kwijt. Hiervan werd vaak gebruik gemaakt om een extra
compliment te maken.
Kwaliteitssysteem
Het meten van de waardering is onderdeel van het kwaliteitssysteem dat
in 2002 niet alleen in Stede Broec maar bij alle dertien gemeenten in
Westfriesland is ingevoerd. Alle activiteiten van de afdelingen
Burgerzaken zijn vastgelegd in procedures en controlelijsten. Die zijn
nu in alle West-Friese gemeenten hetzelfde. Ook werken ze allemaal met
hetzelfde automatiseringssysteem. Daardoor kunnen gemeenten in geval
van nood onderling gemakkelijk bijspringen.
De cijfers
Jaarlijks komen zo?n 18.000 mensen bij Burgerzaken aan de balie,
bijvoorbeeld voor een paspoort (1.950 keer), een verhuizing (1.8.50
keer), een identiteitsbewijs (1.475 keer), een uittreksel uit het
bevolkingsregister (1.125 keer) of een rijbewijs (1.121 keer).
Percentages
Waardering Burgerzaken
Ontvangst
Wachttijd
Informatie-
verstrekking
Vakbekwaam-
heid
Goed
95,5
77,6
92,2
95,2
Redelijk
4,5
21,8
7,8
4,8
Matig
-
0,6
-
-
Slecht
-
-
-
-