Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 25 maart 2003
Nederland kiest beste webwinkel
Scheepbouwer (KPN) neemt Innovatie Award in ontvangst op Thuiswinkel gala
De winnaars van de Nationale Thuiswinkel Awards 2002 zijn bekend. Tijdens een gala-avond ten overstaan van 350 aanwezigen in het Okura Hotel in Amsterdam zijn de jaarlijkse vak- en publieksprijzen uitgereikt. De Awards zijn georganiseerd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van de branchevereniging Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.
Roel Pieper reikte de vakprijzen uit aan de winnaars in de categorieën beste Starter (feestartikelen.nl), beste Catalogus (Conrad Electronic: Modelbouwcatalogus) en beste Webwinkel (Rituals).
Fons van Westerloo reikte de publieksprijzen uit, gebaseerd op het oordeel van bijna 22.000 stemmen van consumenten (50%) en een onderzoek van NIPO onder 500 ervaren kopers op internet (50%). Goud ging naar Wehkamp.nl, zilver naar Neckermann.com en brons naar Bol.com.
Ad Scheepbouwer nam namens KPN de Branche-Innovatie Award 2003 in ontvangst.
ROEL PIEPER REIKT VAKPRIJZEN UIT
De site feestartikelen.nl is door de vakjury verkozen tot meest veelbelovende starter. De jury beoordeelt het Zwolse feestartikelen.nl als een succesvolle, interactieve site, opererend in een nichemarkt.
De vakprijs beste catalogus gaat dit jaar naar Conrad Electronic (Modelbouwcatalogus). De vakjury prijst de wijze waarop Conrad Electronic haar producten weet aan te bieden en enthousiasme op de lezer weet over te dragen. Een waardig opvolger van Wehkamp, aldus de jury.
Rituals is de beste webwinkel volgens de twaalfkoppige vakjury. Volgens het juryrapport speelt de site op unieke wijze in op de doelgroep door een bijzondere sfeer te creëren tijdens het thuiswinkelen.
WEHKAMP WINNAAR PUBLIEKS PRIJS
Fons van Westerloo overhandigde namens de publieksjury de Webwinkel Awards 2003 aan Wehkamp.nl (goud), Neckermann.com (zilver) en Bol.com (brons). 21.928 mensen brachten tussen 1 februari en 15 maart een stem uit via thuiswinkelawards.nl op hun favoriete webwinkel. Neckermann kreeg 29,3% van de stemmen (6.213), Wehkamp 23,1% van de stemmen (4.897) en Bol.com 11,5% van de stemmen (2.454). Deze publieksstemmen bepaalden voor 50% de uitslag van de verkiezingen.
Een representatief onderzoek van NIPO onder 500 (n=464) ervaren kopers op internet bepaalde de overige 50% van de uitslag. Zij werden tijdens het onderzoek gevraagd de 25 genomineerde webwinkels te beoordelen op de vooraf door de vakjury benoemde criteria. Wehkamp.nl kwam in het NIPO onderzoek als beste uit de bus met 34% van de stemmen, gevolgd door Bol.com (28% en Neckermann.com (11%). De opgetelde percentages hebben de uiteindelijke winnaars bepaald: goud: Wehkamp.nl (gem. 28,5%), zilver: Neckermann.com (gem. 20,1%) en brons: Bol.com (gem. 19,8%).
SCHEEPBOUWER NEEMT INNOVATIE AWARD IN ONTVANGST
De Branche-Innovatie Award 2003 is uitgereikt aan KPN. De Award werd door Gerard Marsman, voorzitter van Thuiswinkel.org, overhandigd aan Ad Scheepbouwer, bestuursvoorzitter en CEO van KPN.
Marsman sprak in zijn toespraak zijn waardering uit voor de door KPN geïnitieerde en gerealiseerde innovaties. Als voorbeelden van ontwikkelingen die van belang zijn voor verkopers op afstand noemde hij de ontwikkeling op gebied van breedband (ADSL), micropayments en
i-mode.
De prijs is toegekend aan de in 2002 gerealiseerde of geïnitieerde, succesvolle, vindingrijke of veel belovende initiatief, innovatie of ontwikkeling ten behoeve van verkopen op afstand.
SPONSORS
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2003 zijn mogelijk gemaakt door:
Hoofdsponsors: De Telegraaf, Ordina, SBS Broadcasting, MasterCard, Selekt Mail en Selektvracht
Co-sponsors; HCN, Ilse Media, MailStreet, Microsoft, NIPO en Postkantoren
- EINDE BERICHT -
STICHTING NATIONALE THUISWINKEL AWARDS en THUISWINKEL.ORG
De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.
De vereniging telt inmiddels meer dan 100 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.
Achtergrondinformatie (