Ingezonden persbericht
Uit onderzoek blijkt dat gemengd leren leidt tot
maximaal 163 procent verhoging van prestaties
Verbetering productiviteit en prestaties bij juiste inzet van blended
learning programma's
Amsterdam, 25 maart 2003 - NETg, wereldwijd de grootste producent van
leeroplossingen voor ondernemingen en onderdeel van de Thomson Corporation
(NYSE: TOC, TSX: TOC), heeft vandaag de resultaten bekend gemaakt uit de
tweede fase van een onderzoeksreeks, getiteld 'Thomson Job Impact Study, The
Next Generation of Corporate Learning'. De studie toont aan dat blended
learning (gemengd leren), bestaande uit een combinatie van verschillende
leermethoden zoals e-Learning, simulaties, on-line instructies en klassikale
lesprogramma's, leidt tot een significante productiviteitsverhoging bij
medewerkers. Deze bevindingen volgen op eerdere onderzoeksresultaten waaruit
bleek dat blended learning een veel doeltreffendere vorm van educatie is dan
een niet-gemengd educatieprogramma.
De Thomson Job Impact Study is een unieke manier om de effectiviteit te
meten van blended learning ten opzichte van niet-gemengde leerprogramma's.
Hieraan is recent een zeer belangrijk aspect toegevoegd, namelijk het exact
kunnen vaststellen welke kritieke componenten absoluut noodzakelijk zijn
voor een succesvol blended learning programma.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met een groep gerenommeerde
organisaties uit het bedrijfsleven en de onderwijssector, zoals
Lockheed-Martin, NCR, de staatsuniversiteit van Utah, de universiteit van
Limerick (Ierland), het Anoka-Ramsey Community College (Minnesota), het
Executive Service Corps uit Chicago en KnowledgePool.
De eerste fase van het onderzoek - vorig jaar gepubliceerd - moest bepalen
of er significante verschillen vastgesteld konden worden in de
nauwkeurigheid en benodigde tijd om praktijkgerichte taken uit te voeren na
het volgen van een blended learning programma, een e-Learning programma of
na geen enkele training. Uit de eerder gepubliceerde resultaten bleek dat
een gestructureerd curriculum van blended learning resulteert in een
stijging van de uitvoeringsnauwkeurigheid met 30 procent en een 41 procent
stijging van de uitvoeringssnelheid ten opzichte van niet-gemengde
varianten.
De tweede fase van het onderzoek was gericht op het vinden van essentiële
componenten waaruit een goed blended learning programma moet bestaan. Er
werden vijf groepen cursisten bestudeerd. Daarbij werd e-Learning vergeleken
met drie verschillende typen blended learning programma's: training met
docent, een zuiver op tekst gebaseerd cursusprogramma en oefeningen op basis
van scenario's. De groep die een cursus volgde onder leiding van een docent
(de Instructor-Led Training (ILT) Blend groep), kreeg een blended learning
programma met scenario-oefeningen (Scenario-Based Exercises of SBE's) in
klassikale context. De Text Blend groep kreeg SBE's met gebruik van
tekstobjecten. De SBE Blend groep (Scenario-Based Exercise) kreeg SBE's met
gebruik van NETg Learning Objects (NLO's). De e-Learning groep volgde een
standaard e-Learning cursus. Voor een goede vergelijking van de resultaten
werd een controlegroep samengesteld, die geen enkele training volgde. Alle
groepen voerden een eindtest en drie praktijkgerichte taken uit.
Net als in de eerste fase van het onderzoek geven ook de nieuwe resultaten aan dat een duidelijk omlijnd gemengd programma de totale praktijkprestaties verhoogt ten opzichte van enkel e-Learning en dat zowel een blended learning programma als een niet-gemengd programma effectiever is dan helemaal geen training. Ten opzichte van de groep die geen enkele training kreeg, behaalde de e-Learning groep een stijging van 99 procent in de nauwkeurigheid bij uitvoering van de praktijkgerichte taken. Voor de ILT Blend groep was dat 163 procent, voor de Text Blend groep 153 procent en de SBE Blend groep 159 procent. Vergeleken met de e-Learning groep waren de groepen met een gemengd programma 27 tot 32 procent nauwkeuriger in de uitvoering van hun taken. Bovendien voerden zij de taken 41 tot 51 procent sneller uit.
De analyse van de resultaten wijst verder uit dat een goed gedefinieerd
blended learning programma resulteert in een grotere productiviteit van de
werknemers. De Thomson Job Impact Study is gericht op het vinden van het
optimale blended learning model. Daarnaast verschaft het inzicht in welke
componenten essentieel voor succes lijken en welke componenten uitwisselbaar
zouden kunnen zijn. De drie groepen met een gemengd programma presteerden
vrijwel gelijk, waaruit te concluderen valt dat de componenten die de drie
groepen gemeen hebben, de essentiële componenten zijn van een succesvol
blended learning model. De drie basiskenmerken zijn: het gebruik van
oefeningen op basis van scenario's als basis voor leersoftware, werkelijke
ervaring met behulp van de software en authentieke assessments ontworpen als
equivalent voor praktijkgerichte taken.
Andere instructiecomponenten van blended learning hebben soortgelijke
niveaus van doeltreffendheid laten zien en lijken daardoor inwisselbaar.
Hierdoor heeft de gebruiker de flexibiliteit om de gewenste tools te
selecteren op basis van beschikbaarheid, budget of andere (zakelijke)
behoeften. Deze inwisselbare componenten zijn integratie van
live-instructies, introductie van tekstobjecten of elektronische
leerobjecten in praktijkgerichte scenario's en continue toegang tot
begeleiders tijdens de opleiding.
"Cursussen samenstellen en diensten op dit gebied aanbieden die aan de eisen
en wensen van de individuele cursist tegemoetkomen, zijn de belangrijkste
doelstellingen van NETg", aldus Joe Dougherty, president van NETg. "Het
onderzoek bevestigt dat blended learning programma's doeltreffend werken.
Uiteindelijk willen wij niet alleen cursussen op basis van e-Learning
aanbieden, wij willen de cursist ook steunen met diverse tools en
oplossingen die ervoor zorgen dat de training een meetbare verbetering van
de prestaties oplevert, in lijn met de strategische doelen van het bedrijf."
Over NETg
Thomson Corporation (www.thomson.com) boekte in 2001 een omzet van $7,2
miljard en is een gerenommeerd aanbieder van geïntegreerde
informatieoplossingen voor bedrijven en professionals over de hele wereld.
De gewone aandelen van Thomson staan genoteerd aan de beurs van New York en
Toronto (NYSE, TSX: TOC). Het aanbod van Thomson is gericht op de behoeften
van particulieren, instellingen en bedrijven, en omvat een breed portfolio
van producten en diensten voor uiteenlopende leeromgevingen.
NETg is een onderdeel van Thomson, met een compleet aanbod geïntegreerde
producten en diensten voor educatieve doeleinden. Het aanbod van NETg heeft
betrekking op het aanleren van zakelijke, persoonlijke en technische
vaardigheden, en wordt aangeboden via een mengeling van leermethoden, van
e-Learning tot cursussen onder leiding van een docent. Hiermee kan worden
ingespeeld op de unieke behoeften van iedere afzonderlijke persoon. In
februari 2002 is NETg met Wave and Course Technology gefuseerd tot één
Thomson Learning-onderneming. Het bedrijf kan meer dan 2000 cursussen
aanbieden. Dankzij het aanbod in elf verschillende talen heeft een bedrijf
een internationaal klantenbestand, met klanten als Nestlé, Cap Gemini
Ernst&Young, Konica en Scottish Power.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 B.V.
Dennis Doodeman
Tel: 020 530 4345
E-mail: dennisd@text100.nl
De volledige onderzoeksresultaten kunt u downloaden via de volgende weblink:
.