LEI
persbericht / nr. 1727
24-maart-2003
Onderzoek naar toekomst biologische afzetketen
Welke eisen stelt de consument over vijf jaar aan biologische
producten en hoe kan de keten van producent tot detailhandel daaraan
voldoen? Die vraag staat centraal in een onderzoek dat binnenkort van
start gaat. Het onderzoek richt zich op de biologische AGF-keten:
aardappelen, groenten en fruit. Het wordt uitgevoerd door een
samenwerkingsverband van supermarktketen Albert Heijn, groothandel
Bakker Barendrecht, zijn dochteronderneming Holland Crop en de twee
onderzoeksinstellingen LEI en Universiteit Nijenrode. Financieel en
organisatorisch wordt het project mede gesteund door AKK (Stichting
Agro Keten Kennis).
Het project Dynamische ketenscenario's voor biologische AGF moet
bijdragen aan een verdere professionalisering van biologische
afzetketens. Groothandel en detailhandel staan voor strategische
beslissingen, waarvoor inzicht nodig is in de toekomstige behoeften
van de consument. Ook de eisen van de samenleving, bijvoorbeeld ten
aanzien van duurzaamheid en veiligheid, zijn hierin van belang. Om een
zo goed mogelijk beeld te krijgen van de te verwachten ontwikkelingen,
kijken de onderzoekers hoe consumenten reageren op verschillende
toekomstbeelden. Daarnaast worden de knelpunten in de keten in kaart
gebracht. Ook wordt gekeken naar succesvolle buitenlandse biologische
ketens, zoals bijvoorbeeld in Zwitserland en Oostenrijk.
Op basis van die verschillende informatiebronnen wordt een aantal
toekomstscenario's voor een efficiënte vraaggestuurde keten opgesteld.
Elementen uit deze scenario's, zoals presentatievormen en producten,
zullen in de praktijk worden getest. Het project wordt in september
2004 afgerond met een stappenplan om vanuit de huidige situatie tot
een vernieuwde keten te komen, waarmee beter kan worden ingespeeld op
de behoeften van de consument.