Belgacom
Nieuwe organisatiestructuur bij Belgacom
25/03/2003
Om het besluitvormingsproces te vereenvoudigen en de
opdrachten en verantwoordelijkheden aan de top van de Groep Belgacom
duidelijker te omlijnen, heeft Didier Bellens, CEO, beslist om de
huidige structuur van de organisatie te vervangen door een nieuwe en
eenvoudiger structuur.
Deze laatste treedt vandaag in werking.
- Operationele en strategische aangelegenheden in verband
met de Groep en de business units worden voortaan behandeld door het
Belgacom Management Comité (6 leden). Drie leden ervan vormen
afzonderlijk het Belgacom Directiecomité, dat bevoegd is voor het
dagelijkse beheer, in overeenstemming met de wet van 21 maart 1991
over de hervorming van sommige overheidsbedrijven.
- Beslissingen over strategische punten worden voortaan voorbereid
door het Strategisch Comité (7 leden). Dit Comité heeft de opdracht de
beslissingen van het Belgacom Directiecomité en het Belgacom
Management Comité in verband met strategische en
bedrijfsopportuniteiten op het niveau van de Groep en de business
units voor te bereiden.
Deze organen komen in de plaats van het huidige Executive Committee (6
leden), de Belgacom Group Council (13 leden) en het Group Leadership
Team (24 leden).
Het Directiecomité
Het Belgacom Directiecomité bestaat uit de CEO en twee
andere leden, de CFAO (Ray Stewart) en de Secretaris-Generaal (Michel
Vermaerke).
Het Management Comité
Het Belgacom Management Comité bestaat uit de leden van
het Directiecomité en de Presidenten van de business units : Wireline
Business Unit (Jean-Claude Vandenbosch), Carrier Business Unit
(Bridget Cosgrave) en Mobile Business Unit (Philippe Vander Putten,
die ook de CEO is van Belgacom Mobile). Een afzonderlijke Internet
Business Unit is niet langer vereist, nu de Internet Access
activiteiten van Skynet geïntegreerd werden binnen Belgacom.
In het algemeen is het Directiecomité voortaan verantwoordelijk voor
het dagelijks beleid van de onderneming en voor alle aangelegenheden
die gedelegeerd werden aan de CEO. Het Directiecomité bespreekt de
aanbevelingen en conclusies van het Management Comité en keurt ze
goed.
Het Directiecomité wordt voorgezeten en geleid door de CEO van de
Belgacomgroep.
Het Strategisch Comité
Onder het voorzitterschap van de CEO en onder de
operationele verantwoordelijkheid van de Chief Strategy & Business
Development Officer (Marc Speeckaert) wordt een Strategisch Comité (7
leden) opgericht om alle strategische en bedrijfsopportuniteiten te
coördineren, te sturen en te bespreken op het niveau van de Groep en
de business units. Het zal al deze opportuniteiten prioritiseren en
het voorbereidend werk sturen dat moet worden gedaan vooraleer
strategische dossiers ter beslissing worden voorgelegd.
Medeling aan de Medewerkers
In zijn interne medeling aan de medewerkers prees Didier
Bellens de sterke punten en bekwaamheden die hij aantrof sinds hij op
1 maart in dienst trad. Hij sprak zijn volledige steun uit aan de twee
strategische projecten die in de loop van de voorbije maanden werden
gelanceerd :
- HORIZON, een project geleid door William Mosseray met de bedoeling
om de kosten verder te drukken en de groei van de inkomsten te
bevorderen,
- SURF, een project geleid door Pascal Methens om miljoenen klanten
een nieuwe en sterkere ervaring te bezorgen.
In de uitoefening van deze taken zullen William Mosseray en Pascal
Methens rechtstreeks rapporteren aan de CEO.
Hij voegde hier aan toe : "Dat zijn belangrijke troeven, maar naar
mijn gevoel moeten we nog verder gaan om onze doelstellingen waar te
maken. Deze doelstellingen zijn: uitmuntendheid betrachten in alles
wat we ondernemen en het bedrijf klaarstomen voor de essentiële
uitdagingen die in het verschiet liggen.
We moeten meer dan ooit de klemtoon leggen op het groeps-perspectief
in het besluitvormingsproces. We zijn aanwezig in alle domeinen van de
telecombusiness : vaste telefonie en het internet, mobiele telefonie
en Carrier. We kunnen hun onderlinge complementariteit ten volle
benutten. Daartoe moeten we als Groep handelen.
De organisatie moet ook extra worden vereenvoudigd. Dat ligt in de
lijn van de SURF-houding die we momenteel binnen heel het bedrijf
promoten. We moeten procedures en processen zo eenvoudig mogelijk
houden, overlappende rollen en verantwoordelijkheden vermijden en een
gemeenschappelijk doel voor ogen houden.
De huidige organisatie, die gebaseerd is op business units, wordt
behouden. Maar tegelijkertijd moeten we ernaar streven collectief te
denken en te beslissen opdat al onze doelstellingen en strategieën
gemeenschappelijk zouden zijn en afgestemd op het belang van de
Groep."