AutoRai
25-3-2003
DaimlerChrysler test brandstofcel in Japan
Eerder deze maand werd in de Japanse hoofdstad Tokio een testcentrum
voor brandstofcelvoertuigen geopend. DaimlerChrysler is
mede-initiatiefnemer van dit project onder de naam Japan Hydrogen &
Fuel Cell Demonstration Project (JHFC).
Voor het project hebben vijf autofabrikanten en een aantal energie- en
brandstofleveranciers de handen ineengeslagen. Doel van de test is het
beproeven in de praktijk van brandstofcelvoertuigen en de daarbij
behorende infrastructuur, zoals speciale tankstations. DaimlerChrysler
is bij het project betrokken met de Mercedes-Benz F-Cell A-Klasse.
Het Japanse ministerie van transport heeft toestemming verleend om met
een auto aangedreven door brandstofceltechnologie aan het wegverkeer
deel te nemen. Inmiddels zijn er in de regio rondom Tokio al vijf
waterstof-tankstations geopend. Dr. Andreas Truckenbrodt,
verantwoordelijk voor alternatieve aandrijvingsconcepten bij
DaimlerChrysler, verklaart: Het Japanse demonstratieproject betekent
een belangrijke stap vooruit bij het marktrijp maken van de
brandstofceltechnologie en voor het gebruik van waterstof als een
brandstof voor de toekomst.
DaimlerChrysler geldt al sinds een aantal jaren als een voortrekker op
het gebied van ontwikkeling en toepassing van de
brandstofceltechnologie. Op 7 oktober 2002 werd de eerste in serie
geproduceerde brandstofcelauto ter wereld gepresenteerd, de
Mercedes-Benz A-Klasse F-Cell. Deze serie omvat zestig autos die in
het kader van diverse internationale projecten door klanten worden
getest.
Eerdere initiatieven van DaimlerChrysler ten aanzien van alternatieve
aandrijvingsconcepten gaan terug tot de presentatie van de eerste
NECAR (New Electric Car) in 1994. Deze innovatieve technologieën
kunnen echter alleen een succes worden door nauwe samenwerking tussen
autofabrikanten enerzijds en de politiek, de olieindustrie en de
energiesector anderzijds, zo zegt Dr. Andreas Truckenbrodt van
DaimlerChrysler.
De Mercedes-Benz A-Klasse F-Cell rijdt op gecomprimeerd waterstofgas
en heeft een actieradius van ongeveer 150 km. De elektromotor levert
een vermogen van 65 kW en een koppel van 210 Nm. De auto accelereert
in circa 16 seconden van 0 naar 100 km per uur en haalt een
topsnelheid van ongeveer 140 km per uur. De motor loopt uitermate stil
en heeft geen uitstoot van schadelijke stoffen. Bovendien is de
A-Klasse F-Cell van binnen net zo ruim als de overige
A-Klasse-modellen.