European Commission
EO/03/6 24 maart 2003
Ombudsman neemt afscheid na het drukste jaar ooit
De Europese Ombudsman, Jacob Söderman, heeft vandaag zijn Jaarverslag voor 2002 voorgesteld aan de Commissie Verzoekschriften van het Europees Parlement. Het verslag geeft een overzicht van het drukste jaar van de Ombudsman tot nog toe en belicht de resultaten die bereikt werden voor de EU burgers. Dit is het laatste verslag dat de heer Söderman presenteert voor hij met pensioen gaat op 31 maart 2003.
2002 was het eerste jaar in de zeven jaar dat de heer Söderman
Ombudsman was waarin het aantal klachten uitsteeg boven 2 000. Het
aantal klachten dat via Internet werd gezonden bleef stijgen -
ongeveer de helft van de klachten werden op deze manier verzonden. De
Ombudsman opende meer onderzoeken in 2002 dan ooit tevoren (8% meer
dan in 2001) en behandelde de klachten op een snelle en efficiënte
manier. Op het einde van het jaar waren alle, behalve vier,
onderzoeken afgesloten binnen de als doelwit gestelde periode van één
jaar.
Er werd veel gerealiseerd voor de Europese burgers in 2002. De
Ombudsman oefende verder druk uit op de EU instellingen om het
Handvest van de Grondrechten toe te passen. Als resultaat werd het
gebruik van leeftijdsgrenzen in de aanwerving bij de belangrijkste
instellingen uiteindelijk afgeschaft en de Commissie nam stappen om
discriminatie op grond van geslacht tegen te gaan. Er was tevens
vooruitgang in het vaststellen van principes over het vergoeden van
burgers voor schade wanneer de administratie haar verplichtingen niet
op tijd is nagekomen.
De Ombudsman werkte hard in 2002 om het publiek te informeren over het
recht van de burgers om te klagen. Hij publiceerde zijn "Gids voor de
burger" in 11 talen, zond gemiddeld elke 10 dagen een persbericht uit
en stelde zijn werk voor op seminaries en vergaderingen in meer dan de
helft van de EU lidstaten. Deze inspanningen leverden resultaten op.
Volgens de Eurobarometer over burgerschap gepubliceerd op het einde
van vorig jaar, is het recht om bij de Ombudsman te klagen het tweede
best gekende recht van het EU burgerschap.
Sinds hij de eerste Ombudsman van de Unie werd in september 1995,
heeft de heer Söderman bijna 12 000 klachten behandeld en meer dan 1
500 onderzoeken geopend. In een commentaar op de resultaten van zijn
werk zei hij "De Europese instellingen en organen hebben goed
samengewerkt. Ze staan erop hun relaties met de burgers te verbeteren
door snel en constructief te reageren op klachten. Bovendien heeft
elke zaak een preventief effect, door de weg te bereiden voor betere
procedures en aldus de nood aan klachten in de toekomst te
verminderen."
Voor meer details over de in 2002 door de Ombudsman behandelde zaken,
zie bijlagen I en II.
Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met de heer Ian
Harden, Hoofd van de Juridische Afdeling, tel:+32 (0) 2 284 38 49
BIJLAGE I : ANALYSE VAN KLACHTEN IN 2002
Hoeveel ?
De Ombudsman ontving 2,211 klachten in 2002. Dit is een stijging van
18% vergeleken met 2001 (1,874). Ontvankelijke klachten stegen met 6%
van 313 in 2001 tot 331 in 2002. De Ombudsman opende 222 onderzoeken
op grond van deze klachten (een stijging van 8% t.o.v. 2001), alsook 2
onderzoeken op eigen initiatief.
Tegen wie ?
De meeste ontvankelijke klachten - 75% - betroffen de Europese
Commissie. De Ombudsman ontving 21 klachten tegen de administratie van
het Europees Parlement (9% van het totaal) en 12 tegen de
administratie van de Raad (5%).
Waarover ?
Gebrek aan of weigering van informatie, vermijdbare vertraging,
oneerlijkheid, procedurele gebreken en nalatigheid waren de meest
voorkomende bron van klachten. Problemen met aanbestedingen en
contracten gesloten met de instellingen kwamen frequent voor.
Van wie?
De meeste klachten - 92% - kwamen van individuele burgers. Bedrijven
zonden 3% van de klachten, terwijl 4% afkomstig was van verenigingen.
13 klachten werden overgedragen door Euro-parlementsleden of andere
ombudsmannen.
Spanje bracht het grootste aantal klachten voort - 16% van het totaal,
gevolgd door Duitsland (14%), België (10%) en Frankrijk (10%).
De
UK Fr It Es Nl El Be Pt Sv At Da Fi Ie Lu Andere
2002 Klachten 308 144 213 191 354 76 109 220 88 53 45 19 121 38 25 207
% van het totaal 14 7 10 9 16 3 5 10 4 2 2 1 5 2 1 9
2001 Klachten 323 112 234 189 259 80 51 153 78 56 34 19 85 36 33 132
% van het totaal 17 6 12 10 14 4 3 8 4 3 2 1 5 2 2 7
% EU bevolking 22 16 16 15 11 4 3 3 3 2 2 1 1 1 0,1
Welk resultaat?
Meer dan een vierde (66) van de onderzochte zaken werden opgelost door
de instellingen - bewijs dat de EU administratie erop staat om
problemen die de Ombudsman onder hun aandacht brengt op te lossen. De
instellingen aanvaardden 10 ontwerpaanbevelingen die door de Ombudsman
gedaan werden. In enkel 2 gevallen zond de Ombudsman een speciaal
verslag naar het Parlement - toen zijn aanbevelingen over openheid
niet opgevolgd werden.
De Ombudsman vond geen wanbeheer in 128 gevallen. Het is belangrijk te
onderstrepen dat, wanneer er geen wanbeheer gevonden wordt, de klager
op zijn minst een volledige uitleg ontvangt vanwege de betroffen
instelling alsook het standpunt van Ombudsman over de zaak. In 29
gevallen deed de Ombudsman een kritische opmerking.
De Ombudsman gaf advies over wie te contacteren aan meer dan 1,200
burgers wier klachten buiten zijn bevoegdheid vielen. Hij beantwoordde
tevens 3,717 e-mail verzoeken om informatie, wat een stijging inhield
van 60% vergeleken met 2001.
Hoe lang?
Op 31 december 2002 was de echte achterstand van zaken (namelijk het
aantal onderzoeken die voor meer dan één jaar hangende waren) 4
vergeleken met 22 op 31 december 2001. En dit ondanks de stijging in
het aantal geopende onderzoeken.
BIJLAGE II: VOORBEELDEN VAN KLACHTEN IN 2002
Gebrek aan transparantie
De Raad aanvaardde om een verzoek tot toegang tot documenten te
herzien nadat de Ombudsman een speciaal verslag over zijn gedrag had
gedaan. De documenten betroffen de vergaderingen over justitie en
binnenlandse zaken en werden verzocht door Statewatch, een vereniging
uit het VK die vecht voor openheid en transparantie. Nadat de Raad
nagelaten had al de relevante documenten vrij te geven, bracht de
Ombudsman verslag uit aan het Parlement. De Raad stemde er
uiteindelijk mee in om het verzoek te herzien en om verslag uit te
brengen over de maatregelen die genomen werden om de regels inzake
toegang tot documenten toe te passen. (0917/2000/GG)
Contractuele geschillen
De Commissie stemde ermee in een contract te veranderen om alle
projectkosten in aanmerking te nemen nadat de Ombudsman tussenkwam in
de zaak. Een Frans bedrijf, samen met universiteiten uit België,
Spanje et Frankrijk hadden een contract gesloten met de Commissie voor
een project "Informatiemaatschappij Technologieën". Omwille van
inconsistenties in het contract konden bepaalde aspecten waarover
onderhandeld was en een overeenkomst bereikt was, niet betaald worden.
De Commissie erkende dat het probleem door wederzijdse misverstanden
ontstaan was en stemde ermee in om de verandering te maken. Om
gelijkaardige situaties in de toekomst te vermijden, zei de Commissie
dat ze het aantal standaard contracten zou reduceren en
vereenvoudigen. (0114/2002/ADB)
De Commissie kwam een vordering tegemoet van meer dan 1.5 miljoen
nadat de Ombudsman verzocht actie te nemen. De in het VK gebaseerde
firma in kwestie had gewerkt voor een project van technische bijstand
in Nigeria. De firma leed een groot financieel verlies wanneer de
Commissie eenzijdig alle hulp aan projecten in Nigeria beëindigde, en
vorderde schadevergoeding van de Commissie, die echter argumenteerde
dat ze niet de correcte bestemmeling was en dat de vordering aan de
Nigeriaanse regering had moet worden geadresseerd. De Ombudsman vond
dat er geen valabele rechtvaardiging was voor het meest van de 6 jaar
vertraging in het oplossen van de zaak en verzocht de Commissie om een
oplossing voor te stellen. (0444/2000/ME)
De Commissie trok een verzoek tot terugbetaling in en stemde ermee in
om het laatste uitstaande deel van een subsidie te betalen, nadat de
Ombudsman was tussengekomen. De subsidie betrof de gezamenlijke
ontwikkeling van een meertalige CD-ROM door secundaire scholen in
Frankrijk, het VK, Spanje en Nederland. Eén van de ontvangers van de
subsidie had tegoeden overgedragen tussen verschillende budgetlijnen.
De Commissie stelde dat dit ongepast was, maar de Ombudsman maakte
duidelijk dat dit toegelaten was overeenkomstig de bepalingen van het
contract en verzocht de Commissie om de betaling uit te voeren.
(1131/2000/JMA)
Problemen met aanbestedingen
De Ombudsman leverde kritiek op de Commissie wegens het niet
respecteren van regels inzaken aanbestedingen. Een Iers bedrijf had
een bod gedaan voor een aanbesteding - ter waarde van 2.5 miljoen -
voor het leveren van landbouwdiensten in Zuid Rusland. Het klaagde bij
de Ombudsman, stellende dat het Duits bedrijf dat de aanbesteding had
gewonnen de regels niet had gerespecteerd. De Ombudsman kwam tot de
conclusie dat de manier waarop het Duits bedrijf haar bod had
ingediend niet voldeed aan de regels. (0834/2001/GG)
Vertraagde betaling
De Ombudsman verzekerde de betaling van 30,000 aan een Franse
Regionale Kamer van Koophandel en Industrie. De klager had bij de
Commissie gesolliciteerd voor financiële steun voor het identificeren
van buitenlandse partners voor Franse bedrijven in de automobiel
industrie. De klager stelde had het de Commissie abnormaal veel tijd
had gekost om het dossier te behandelen en was het niet eens met het
bedrag dat de Commissie bereid was te betalen. Nadat de Ombudsman
tussen kwam, stelde de Commissie een oplossing voor die door de klager
aanvaard werd. De Commissie legde uit dat de vertraging te wijten was
aan een tekort aan personeel en verschillende interne
restructureringsprocedures, en ook aan de beslissing om het programma
in kwestie stop te zetten. (0108/2002/OV)
Discriminatie
Het Parlement stemde ermee in om verscheidene Portugese ambtenaren te
herindelen nadat de Ombudsman had ontdekt dat ze gediscrimineerd
waren. De ambtenaren hadden deelgenomen aan en waren geslaagd in een
gezamenlijk door het Parlement en het Hof van Justitie georganiseerd
vergelijkend onderzoek. Het Parlement rekruteerde hen op basis van in
1995 geïntroduceerde regels. Andere kandidaten die in hetzelfde examen
geslaagd waren werden gerekruteerd op grond van pre-1995 regels. Als
resultaat werden de klagers gerekruteerd in een lagere rang dan hun
collega's alhoewel ze in hetzelfde examen hadden deelgenomen en
geslaagd waren. De Ombudsman verzocht het Parlement om de klagers te
herindelen met inwerkingtreding vanaf de datum van hun aanstelling.
(1371/99/IP)
De Ombudsman vroeg de Commissie om twee klachten van Finse burgers
over de afronding van betalingen gedaan in euro te onderzoeken. De
klagers beweerden dat de Finse praktijk om formeel geen gebruik te
maken van 1 en 2 cent muntstukken en om de prijzen naar boven of naar
beneden af te ronden oneerlijk was en strijdig met EU recht. De
Ombudsman verzocht de Commissie te onderzoeken of de Finse
autoriteiten het Gemeenschapsrecht correct hadden toegepast dat
voorziet dat de eerste serie van muntstukken acht denominaties bevat
van 1 cent tot 2 euro. Het onderzoek is nog steeds hangende.
Gebrek aan antwoord
De Commissie stemde ermee in de kosten te dragen van een jumelage
project na kritiek van de Ombudsman. De verantwoordelijke commissies
van Bad Honnef in Duitsland en Ludvika in Zweden hadden gesolliciteerd
voor een subsidie in het kader van het jumelage programma van de
Commissie. Er werd een mondelinge bevestiging gegeven dat de
sollicitatie aanvaard was. Meer dan drie maanden nadat het relevante
programma werd afgesloten, kondigde de Commissie aan dat de
sollicitatie verworpen werd. De Ombudsman onderstreepte dat het goede
administratieve praktijk is om sollicitaties zorgvuldig en degelijk te
behandelen. (0344/2001/(MM)GG)
Problemen met inbreuken op het Gemeenschapsrecht
De Commissie verontschuldigde zich tegenover een Deense burger nadat
ze toegaf dat ze zijn klacht over een inbreuk niet degelijk had
behandeld. De burger beweerde dat Denemarken misschien het
Gemeenschapsrecht inzake de belasting op obligaties in ECU had
geschonden. Het duurde meer dan zes jaar vooraleer zijn klacht
behandeld werd. In haar antwoord op het onderzoek van de Ombudsman,
stelde de Commissie dat de klacht over de inbreuk formeel
geregistreerd was en behandeld zou worden overeenkomstig de nieuwe
verbeterde regels van de Commissie voor het behandelen van dergelijke
klachten. Deze regels werden geïntroduceerd na vroegere verzoeken van
de Ombudsman aan de Commissie om haar procedure te verbeteren.
(0055/2002/PB)
De Ombudsman bekritiseerde de Commissie over de manier waarop ze een
klacht had behandeld over een beweerd inbreuk van milieu EG recht door
de Griekse autoriteiten. De klacht was ingediend door 24 inwoners van
een Grieks dorp en betrof de bouw van een biologische
reinigingsinstallatie en een rioleringssysteem in hun dorp. De
Ombudsman vond dat de Commissie de klagers verkeerd had geïnformeerd
en fundamentele informatie verborgen had gehouden voor hen. De
Commissie liet tevens na ervoor te zorgen dat de zaak onafhankelijk en
degelijk werd behandeld. De Commissie nam regels aan over de relaties
met klagers in gevallen van inbreuk om gelijkaardige problemen in de
toekomst te vermijden. (1288/99/OV)
Onregelmatigheden in aanwerving
De Commissie annuleerde een selectieprocedure nadat de Ombudsman haar
had geïnformeerd over onregelmatigheden. Een Italiaans burger klaagde
bij de Ombudsman nadat ze had deelgenomen in een vergelijkend
onderzoek voor het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek in Ispra.
Het onderzoek van de Ombudsman bracht economische belangen aan het
licht tussen een lid van de jury en één van de succesvolle kandidaten.
De Commissie aanvaardde dat de gelijke kansen van al de kandidaten
niet waren gewaarborgd. (1452/2001/IP)
Om deze, en andere, door de Ombudsman behandelde zaken te lezen,
bezoek:
http://www.euro-ombudsman.eu.int/decision/en/default.htm