AutoRai
24-3-2003
BMW M3 CSL: raceauto voor de openbare weg
De aanduiding CSL kent al een lange geschiedenis bij BMW en is een
alom bekend begrip geworden. De laatste legendarische BMW CSL was op
basis van de 3.0 liter coupé uit de zeventiger jaren en het principe
is beproefd: bij een snelle automobiel wordt de kg/pk-verhouding
verder verbeterd door extra vermogen uit de motor te halen, maar nog
belangrijker het gewicht te reduceren.
Zo ontstaat de Coupé Sport Leicht die synoniem staat voor
topprestaties, intelligente toepassing van lichtgewicht materialen en
praktische bruikbaarheid. BMW M GmbH heeft de motor van de M3 verder
verfijnd en biedt in de CSL niet minder dan 360 pk/ 265 kW, wat een
kg/pk verhouding van 3,85 en een sublieme vermogen/liter-verhouding
van 111pk/liter oplevert. Met de M3 CSL productiewagen biedt BMW een
automobiel die qua rijdynamiek zeer dicht tegen professionele
autosportmodellen aan zit.
Het koppel bedraagt 370 Nm/4900 tpm en dit alles uit de gelijk
gebleven 3,2 liter motorinhoud. De prestaties van de CSL liegen er
niet om: acceleratie 0-100 km/u in 4,9 seconden (M3 5,2), 0-1000 meter
in 23,5 sec (M3 24,2), tussenacceleratie van 80 t/m 120 in IV in 5,0
sec. (M3 5,3 sec.).
Lichtgewicht materialen
Bij de productie van de M3 CSL wordt gebruik gemaakt van uiterst
lichte en dure materialen om zo tot een lager gewenst gewicht te
komen: het gehele dak bestaat uit het, in de formule 1 bekende, carbon
fiber (CFK) en is 6 kg lichter dan een normaal dak. Door de
gewichtsbesparing aan de bovenzijde van de auto wordt juist het
zwaartepunt verlaagd. Speciale inzetten in de voorspoiler en de
bumperdiffusor achter zijn uit carbon fiber gemaakt. Carbon fiber is
ook toegepast in de deurpanelen en middenconsole terwijl de
kuipstoelen voorin en de zetels achterin uit met glasvezel versterkte
kunststof bestaan (GFK). Deze kunststof is ook verwerkt in de
constructie voor de neerklapbare achterbank en de dragers van de
achterbumper. Het gehele kofferdeksel bestaat uit Sheet Moulding
Compound (SMC), een polymeer materiaal. De bodem in de kofferbak
bestaat uit een lichtgewicht honingraat papieren sandwichconstructie.
De speciale lichtgewicht uitlaat en een inlaatspruitstuk uit carbon
fiber sparen verder gewicht. Mede door een extreem grote
aanzuigluchtopening links in de voorbumper en het gehele inlaattraject
ontstaat een karakteristiek racegeluid. Net als bij de M3 heeft de M3
CSL ook een motorkap uit aluminium. De achterruit bestaat uit dunner
glas.
Door al deze maatregelen en het aanpassen van de standaarduitrusting
bereikt de M3 CSL een RDW-gewicht van 1360 kg.
Sportuitrusting
De M3 CSL wordt standaard geleverd met een op het karakter van de CSL
aangepaste sequentiële 6-versnellingsbak (SMG). Deze bak zorgt voor
uiterst korte schakeltijden en is met 11 schakelprogrammas
(Drivelogic) aan de wensen van de berijder aan te passen.Bijzonder is
de voor de CSL gemodificeerde Launch Control. Als de bestuurder een
optimale start vanuit stilstand wenst, kan hij zonder zelf in te
grijpen, tot aan topsnelheid accelereren. SMG schakelt zelf vlak voor
de toerentalbegrenzer.
Specifiek voor de CSL is de M Track Mode waarmee met een knop op het
stuur de grenzen van het DSC verlegd kunnen worden. Hiermee kan
gecontroleerd de grenzen van de M3 CSL opgezocht worden.
Als gevolg van een grotere spoorbreedte en andere afstemming van het
onderstel wordt een wegligging mogelijk die tot op heden alleen
voorbehouden was aan racetoerwagens.
Behalve aangepaste afstemming van de dempers en veren is ook de
besturing messcherp afgestemd. Voor is een zogenaamde buisstabilisator
in plaats van een massieve stabilisator gemonteerd.
Door gemodificeerde remmen wordt een nog grotere vertraging bereikt.
Onder optimale omstandigheden is een remweg van minder dan 34 meter
mogelijk vanuit 100 km/u.De CSL is voorzien van remschijven met een
grotere diameter; 345x28 mm voor de CSL t.o.v. 328x28 mm voor
standaard M3.
Snelheidsbegrenzing
Evenals de M3 Coupé is ook bij de M3 CSL de topsnelheid begrensd op
250 km/u, een onderlinge afspraak tussen de Duitse
automobielfabrikanten. Indien de M3 CSL voor racedoeleinden ingezet
wordt, is het mogelijk deze snelheidsbegrenzing (Vmax-regeling) op te
heffen. De rijder dient echter, voordat deze wijziging bij BMW wordt
aangevraagd, een kopie van zijn racelicentie aan BMW Group Nederland
te overleggen. De garantiebepalingen blijven onverminderd van kracht.
Michelin Pilot Sport Cup banden
De motor van de CSL draagt met het aangepaste onderstel en de speciale
remmen en banden bij tot de uitstekende dynamiek die de CSL biedt. De
speciaal voor de CSL door Michelin ontwikkelde Pilot Sport Cup banden
hebben een asymmetrisch profiel en een samenstelling die maximale
prestaties op de droge weg bieden. Deze sportbanden zijn afgeleid van
de racerij voor wat betreft ontwerp, structuur en rubbersamenstelling.
De Michelin Pilot Sport Cup banden zijn standaard leverbaar. Er dient
bij het gebruik van deze Michelin sportbanden rekening te worden
gehouden met: - Verhoogd gevaar voor aquaplaning op een natte weg
vanwege het speciale profiel;- De wrijvingsweerstand neemt bij lagere
temperaturen en bij koude banden behoorlijk af;- Bij temperaturen
onder de 7 graden Celsius dienen winterbanden gemonteerd te worden en
deze banden slijten sneller dan normale banden.