European Commission
IP/03/424
Brussels, 24 March 2003
Visserijhervorming: Commissie doet voorstel voor "Communautair Bureau
voor visserijcontrole"
De Europese Commissie heeft een mededeling goedgekeurd waarin de
nodige stappen worden beschreven voor de oprichting van een
Communautair Bureau voor visserijcontrole (CBVC). Het doel van een
dergelijk nieuw bureau is de beschikbare Europese en nationale
middelen voor inspectie en controle in de visserij doeltreffender te
gebruiken door ze te bundelen in een gezamenlijke inspectiestructuur.
Het bureau moet de inzet van deze inspectie- en controlemiddelen
organiseren aan de hand van een Europese strategie. De taken en
bevoegdheden van het bureau zullen in nauwe samenwerking met de
lidstaten worden vastgesteld. De Commissie zal eind dit jaar een
gedetailleerder voorstel doen in het licht van de resultaten van een
haalbaarheidsonderzoek. De Commissie heeft ook een actieplan op tafel
gelegd voor een verhoogde samenwerking tussen de verschillende
partijen om de doeltreffendheid van de controles te bevorderen. In het
actieplan wordt gepleit voor het vaststellen van inspectieprioriteiten
ten aanzien van de meest bedreigde bestanden, voor specifieke en
transparante monitoringprogramma's en voor meer samenwerking tussen de
lidstaten en de Commissie om te garanderen dat de controles resultaat
opleveren.
"Nu de hervorming van het GVB is goedgekeurd, is het voor de lidstaten
en de Commissie zaak te waarborgen dat de regels naar behoren worden
toegepast en dat daarop effectief wordt toegezien. Een onsamenhangende
aanpak van de handhaving en een slechte naleving hebben de
doeltreffendheid van ons beleid te lang ondermijnd. Een van de
oorzaken hiervan is de grote verscheidenheid aan controle- en
handhavingssystemen in de lidstaten en de ontoereikende coördinatie
van hun inspecties en controles. Om deze gebreken te verhelpen, willen
we komen tot een duidelijke en gecoördineerde controlestrategie. We
willen ook de beschikbare controlemiddelen samenbrengen in het nieuwe
bureau om ervoor te zorgen dat de regels op gelijke en doeltreffende
wijze worden toegepast. Op die manier kunnen we de omstandigheden
overal en voor iedereen gelijktrekken, en dat is precies waar de
vissers voor hebben gepleit", aldus Franz Fischler, Commissaris voor
landbouw, plattelandsontwikkeling en visserij.
De lidstaten zijn er verantwoordelijk voor dat de regels van het GVB
worden nageleefd op hun grondgebied, in hun wateren en aan boord van
de vaartuigen onder hun vlag die buiten hun wateren actief zijn. Het
coördineren van de inspecties en controles is dan ook van essentieel
belang om ervoor te zorgen dat deze regels in de hele EU op gelijke
wijze worden toegepast. De Commissie stelt een aanpak in twee stappen
voor om de coördinatie te verbeteren:
de nationale controlestrategieën moeten worden geïntegreerd in een
coherente EU-strategie door de uitvoering, over een periode van
twee jaar (2003-2005) van een actieplan voor samenwerking op het
gebied van rechtshandhaving;
er moet een communautair bureau worden opgericht om de nationale
inspectie- en controlemiddelen te bundelen en te zorgen voor een
gecoördineerde inzet van deze middelen volgens een communautaire
strategie. De Commissie zal nog dit jaar een gedetailleerd
voorstel voor de oprichting van een dergelijk bureau indienen.
Een doeltreffende Europese inspectie- en controlestrategie
Verscheidene actiepunten in het voorgestelde actieplan zijn gericht op
de vaststelling van een samenhangende strategie om de inspectie- en
controleactiviteiten van de lidstaten doeltreffender te maken. De
Commissie stelt het volgende voor:
Inspectieprioriteiten voor de meest bedreigde bestanden
Er moeten prioriteiten worden bepaald voor de inzet van de nationale
inspectiemiddelen om ervoor te zorgen dat de instandhoudings- en
controlemaatregelen ten aanzien van de meest bedreigde bestanden
daadwerkelijk worden uitgevoerd. Deze aanpak zal dan geleidelijk
worden uitgebreid tot andere relevante visserijtakken of bestanden,
zoals over grote afstanden trekkende soorten in de Middellandse Zee.
De aanvoer door vaartuigen die illegaal opereren, moet ook prioritair
worden aangepakt.
Voorbeeld: Gezien de zorgwekkende toestand van de kabeljauw- en
heekbestanden in de wateren van de EU, moet voor de inspectie- en
toezichtactiviteiten op zee en in de havens van aanvoer een
coördinatie tussen de lidstaten plaatsvinden. Alle bevoegde
instanties moeten gemeenschappelijke prioriteiten nastreven, en
niet elk hun eigen prioriteiten.
Specifieke en transparante controleprogramma's
Er moeten specifieke controleprogramma's worden goedgekeurd, die
aansluiten bij de specifieke kenmerken van de betrokken
visserijactiviteiten. Deze moeten aandacht besteden aan de inspecties
en controles op zee, de inspecties van de aanlandingen, met inbegrip
van de eerste verkoop van de aangelande hoeveelheden, het vervoer en
de afzet. De programma's moeten worden gebaseerd op de ervaringen die
verscheidene nationale controle- en handhavingsautoriteiten eerder met
grensoverschrijdende samenwerking hebben opgedaan. Een voorbeeld
hiervan is het gezamenlijk optreden van de controle-autoriteiten van
het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken en Noorwegen
in 2001, toen een groot deel van de Noordzee tijdelijk werd gesloten
voor de visserij op kabeljauw. De programma's zullen door de Commissie
met steun van deskundigen uit de betrokken lidstaten worden opgesteld.
De Commissie stelt voor de doeltreffendheid van de programma's
periodiek te onderzoeken en de resultaten van de inspecties en
controles te publiceren om de transparantie te vergroten.
Voorbeeld: In de Oostzee zouden de instandhoudingsmaatregelen veel
doeltreffender zijn als in alle havens waar vis wordt aangeland, even
frequent geïnspecteerd zou worden.
Meer samenwerking om te komen tot doeltreffende controles
Bij eerdere vrijwillige vormen van samenwerking tussen controle- en
handhavingsautoriteiten uit verschillende lidstaten zijn verscheidene
praktische problemen naar voren gekomen. Deze problemen houden verband
met de toegang tot informatie, operationele samenwerking tussen
controlevaartuigen en -vliegtuigen van verschillende landen en de
follow-up van onregelmatigheden en overtredingen. Het actieplan bevat
maatregelen om de samenwerking op operationeel niveau te
vergemakkelijken.
De Commissie zal ook uitvoeringsbepalingen vaststellen die onder
andere voorzien in kennisgevingsprocedures en coördinatieregels voor
gevallen waarin nationale inspectie- en controlemiddelen worden
ingezet in wateren die onder de jurisdictie van een andere lidstaat
vallen.
Voorbeeld: Meer dan de 50% van de gevangen noordelijke heek wordt in
Ierse wateren gevist, terwijl meer dan 50% in Spanje wordt aangeland.
Deze visserijactiviteiten staan onder toezicht van Ierse
controleschepen en de aanlandingen worden door Spaanse inspecteurs
gecontroleerd. Controlevaartuigen uit het VK, Frankrijk of Spanje
kunnen in de Ierse wateren vooralsnog geen controles uitoefenen, en
inspecteurs uit Ierland, Frankrijk en het VK kunnen niet aan de
inspecties in Spanje deelnemen. Hierin moet verandering komen.
Er komen ook acties die moeten zorgen voor meer uniformiteit op Europees niveau als het gaat om inspecties en controles, zoals de opstelling van een gedragscode voor inspecties met een verduidelijking van de plichten van inspecteurs en van de te volgen procedures. De samenwerking tussen de inspectiediensten van de Commissie en de bevoegde nationale autoriteiten zal worden verbeterd.
Oprichting van een Communautair Bureau voor visserijcontrole (CBVC)
Dit initiatief moet een passende organisatorische structuur bieden om
de visserij-inspecties en -controles op EU-niveau te coördineren. Op
de lange duur kan een doeltreffende operationele coördinatie niet
uitsluitend op basis van vrijwilligheid en ad hoc-oplossingen worden
geregeld.
De Commissie stelt voor het Communautair Bureau voor visserijcontrole
(CBVC) te belasten met de organisatie van de gezamenlijke inzet van
nationale inspectie- en controlemiddelen volgens een van tevoren
bepaalde Europese strategie. Het Bureau kan zorgen voor een uniforme
aanpak van inspectie en controle. Er zullen multinationale
inspectieteams worden opgericht die het vertrouwen dat de regels van
het GVB in de hele EU op gelijke wijze worden toegepast, moeten
vergroten. Het CBVC zal met name worden belast met het organiseren van
inspecties en controles inzake de vergunningen, de kenmerken van de
vaartuigen en de visserijactiviteiten op het grondgebied en in de
territoriale wateren van de Gemeenschap alsmede in internationale
wateren en wateren van derde landen. Het bureau moet ook de inspecties
van de aanvoer gaan coördineren.
Bij een haalbaarheidsonderzoek, dat in samenwerking met de lidstaten
zal worden verricht, zullen alle aspecten van de oprichting van een
dergelijk bureau aan de orde komen, met inbegrip van de taken, de
relatie met de lidstaten en de Commissie alsmede de noodzakelijke
middelen. Dankzij het bureau zal de kosteneffectiviteit van de
inspecties en controles er naar verwachting op vooruit gaan.
Achtergrond
Tekortkomingen in controle en handhaving hebben de doeltreffendheid
van het gemeenschappelijk visserijbeleid en de naleving van de regels
door de vissers ondermijnd. De bestrijding van dit probleem stond dan
ook centraal bij de hervorming van het GVB. Op het gebied van controle
en handhaving zijn tijdens de Raad van december jl. tal van
maatregelen goedgekeurd in het kader van het eerste pakket met
hervormingsvoorstellen.
Zo zijn onder andere de mogelijkheden verruimd voor nationale
inspecteurs om de vaartuigen onder hun vlag in alle wateren van de
Gemeenschap (met uitzondering van de kustwateren van andere lidstaten)
en de vaartuigen onder de vlag van andere lidstaten te controleren,
zij het onder bepaalde voorwaarden. Verder is bepaald dat ook
inspectieverslagen die door inspecteurs van andere lidstaten zijn
opgesteld, bij strafprocedures kracht van bewijs hebben. Daarnaast is
besloten de inspecteurs van de Commissie ruimere bevoegdheden te geven
om de handhavingsactiviteiten van de lidstaten te controleren,
bijvoorbeeld door onder bepaalde voorwaarden ook onbegeleide
inspecties toe te staan, en zal het gebruik van satellietvolgsystemen
geleidelijk worden uitgebreid tot kleinere vissersschepen. Deze nieuwe
mededeling is bedoeld als aanvulling op de hervorming van het GVB op
dit gebied.