Algemene Onderwijsbond


* 22 maart 2003; Richtlijnen om emoties over Irak op school te hanteren

22 maart 2003; Richtlijnen om emoties over Irak op school te hanteren Scholen moeten zich instellen op de oorlog tegen Irak. Van verschillende kanten zijn er initiatieven genomen om docenten hierin bij te staan.

Wat ik om mij heen hoor is dat men niet zozeer bang is voor escalatie op scholen maar dat er wel veel zorg is over de emoties bij leerlingen. Zeki Arslan, onderwijscoördinator van Forum (instituut voor multiculturele ontwikkeling) is al weken druk bezig met overleg en het geven van adviezen over hoe scholen het beste kunnen handelen in de kwestie Irak. De dreigende oorlog verhit de gemoederen onder leerlingen nu al, vandaar dat naar zijn idee de scholen de discussie in goede banen moeten leiden. Er zijn veel allochtone leerlingen die een aanval op Irak als een aanval op de islam zien. Door het geven van informatie kan wellicht voorkomen worden dat een mogelijke oorlog volledig wordt geïslamiseerd. Aan de andere kant, er wonen in Nederland 12.000 gevluchte Irakese kinderen die vaak nog familie in Irak hebben wonen. Zij zijn misschien voorstander van een oorlog, hun betrokkenheid leidt ongetwijfeld tot veel emoties. Forum heeft samen met de Bve-raad, de VVO (Vereniging voor voortgezet onderwijs) en de AVS (schoolleiders basisonderwijs) een brief gestuurd naar alle scholen met suggesties voor de discussie. Het verschil in opvattingen tussen leerlingen kan aan de orde komen in gesprekken in de klas, in lessen met speciaal educatief materiaal en door het organiseren van debatten, eventueel samen met ouders. Forum wil een landelijk informatiepunt starten waar alle initiatieven worden verzameld en waar mensen terechtkunnen met hun vragen. Scholen kunnen ook door deskundigen worden geholpen.
Uit een netwerkbijeenkomst van zon twintig scholen begreep Arslan dat er grote zorg is over de reacties van leerlingen: Men ziet het als een soort vuurproef om hier ongeschonden uit te komen, dus zonder dat de verhoudingen verstoord worden. Preventie betekent ook: heel duidelijk de sociale regels aangeven, hoe er met elkaar wordt omgegaan en hoe de discussie wordt gevoerd. De school moet vooral een neutrale plek zijn waar gepraat kan worden
Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft de instellingen voor hoger onderwijs een brief gestuurd over beveiliging, bewaking en crisisbeheersing bij mogelijke calamiteiten. Behalve een crisisplan moet er ook een heldere instructie liggen voor medewerkers, bezoekers en studenten. Overigens ligt de verantwoordelijkheid hiervoor geheel bij de instelling zelf. Internationale scholen met veel leerlingen uit Israël en Amerika hebben al extra veiligheidsmaatregelen genomen. Het Johan de Witt-college in Den Haag heeft alle personeelsleden een brief gestuurd met richtlijnen mocht er een oorlog uitbreken. Een deel van de leerlingen is direct betrokken bij het Midden-Oosten. De directie vindt dat er wel aandacht besteed kan worden aan de humanitaire kant van de situatie, maar niet aan de politieke. Voor emoties moet alle begrip zijn. Twee maatschappelijk werkers staan de docenten bij wanneer dat nodig is.
Op de website van het ministerie wordt lesmateriaal aangeboden voor docenten (zie voor links hieronder>
In Amsterdam bezoeken burgemeester Cohen plus enkele raadsleden scholen om daar discussies bij te wonen over de oorlog. In Gouda heeft de gemeente alle schoolbesturen bij elkaar gehaald om over preventie te praten.