Algemene Onderwijsbond
* 22 maart 2003; Richtlijnen om emoties over Irak op school te
hanteren
22 maart 2003; Richtlijnen om emoties over Irak op school te hanteren
Scholen moeten zich instellen op de oorlog tegen Irak. Van
verschillende kanten zijn er initiatieven genomen om docenten hierin
bij te staan.
Wat ik om mij heen hoor is dat men niet zozeer bang is voor escalatie
op scholen maar dat er wel veel zorg is over de emoties bij
leerlingen. Zeki Arslan, onderwijscoördinator van Forum (instituut
voor multiculturele ontwikkeling) is al weken druk bezig met overleg
en het geven van adviezen over hoe scholen het beste kunnen handelen
in de kwestie Irak. De dreigende oorlog verhit de gemoederen onder
leerlingen nu al, vandaar dat naar zijn idee de scholen de discussie
in goede banen moeten leiden. Er zijn veel allochtone leerlingen die
een aanval op Irak als een aanval op de islam zien. Door het geven van
informatie kan wellicht voorkomen worden dat een mogelijke oorlog
volledig wordt geïslamiseerd. Aan de andere kant, er wonen in
Nederland 12.000 gevluchte Irakese kinderen die vaak nog familie in
Irak hebben wonen. Zij zijn misschien voorstander van een oorlog, hun
betrokkenheid leidt ongetwijfeld tot veel emoties.
Forum heeft samen met de Bve-raad, de VVO (Vereniging voor voortgezet
onderwijs) en de AVS (schoolleiders basisonderwijs) een brief gestuurd
naar alle scholen met suggesties voor de discussie. Het verschil in
opvattingen tussen leerlingen kan aan de orde komen in gesprekken in
de klas, in lessen met speciaal educatief materiaal en door het
organiseren van debatten, eventueel samen met ouders. Forum wil een
landelijk informatiepunt starten waar alle initiatieven worden
verzameld en waar mensen terechtkunnen met hun vragen. Scholen kunnen
ook door deskundigen worden geholpen.
Uit een netwerkbijeenkomst van zon twintig scholen begreep Arslan dat
er grote zorg is over de reacties van leerlingen: Men ziet het als een
soort vuurproef om hier ongeschonden uit te komen, dus zonder dat de
verhoudingen verstoord worden. Preventie betekent ook: heel duidelijk
de sociale regels aangeven, hoe er met elkaar wordt omgegaan en hoe de
discussie wordt gevoerd. De school moet vooral een neutrale plek zijn
waar gepraat kan worden
Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft de instellingen voor hoger
onderwijs een brief gestuurd over beveiliging, bewaking en
crisisbeheersing bij mogelijke calamiteiten. Behalve een crisisplan
moet er ook een heldere instructie liggen voor medewerkers, bezoekers
en studenten. Overigens ligt de verantwoordelijkheid hiervoor geheel
bij de instelling zelf. Internationale scholen met veel leerlingen uit
Israël en Amerika hebben al extra veiligheidsmaatregelen genomen.
Het Johan de Witt-college in Den Haag heeft alle personeelsleden een
brief gestuurd met richtlijnen mocht er een oorlog uitbreken. Een deel
van de leerlingen is direct betrokken bij het Midden-Oosten. De
directie vindt dat er wel aandacht besteed kan worden aan de
humanitaire kant van de situatie, maar niet aan de politieke. Voor
emoties moet alle begrip zijn. Twee maatschappelijk werkers staan de
docenten bij wanneer dat nodig is.
Op de website van het ministerie wordt lesmateriaal aangeboden voor
docenten (zie voor links hieronder>
In Amsterdam bezoeken burgemeester Cohen plus enkele raadsleden
scholen om daar discussies bij te wonen over de oorlog. In Gouda heeft
de gemeente alle schoolbesturen bij elkaar gehaald om over preventie
te praten.