BILDERBERG

Vrijetijdsmarkt goed voor jaarresultaat Bilderberg

Internetboekingen stijgen met 69%

Renkum, 21 maart 2003 - Bilderberg Hotels & Restaurants, dat in Nederland over 25 vier- en vijfsterren hotels en 3 alliantiepartners beschikt, heeft in het boekjaar 2002 een omzet behaald van 108,6 miljoen euro, ca. 3,5% lager dan in 2001 (112,5 miljoen euro). Ondanks de moeilijke economische omstandigheden van 2002, heeft het bedrijf door een flexibeler prijsbeleid extra marktaandeel op de particuliere markt verworven en kwam mede door een stringent programma van kostenbesparingen het nettoresultaat voor belastingen uit op 12 miljoen euro; ruim 11% van de omzet. Bilderberg investeerde het afgelopen jaar ruim 9 miljoen euro in aanpassing en verbetering van de bestaande hotelportfolio.

Bilderberg, dat deel uitmaakt van het Britse hotelconcern Queens Moat Houses plc (QMH), zag de gemiddelde kamerprijs het afgelopen jaar toenemen tot 101,88 euro, terwijl de gemiddelde kamerbezetting met 1,2% daalde naar 61,6%.
'De hele sector heeft te maken met teruglopende bestedingen op de zakelijke markt. Er is bijvoorbeeld minder internationaal verkeer en veel meerdaagse vergaderingen worden ingekort tot dagbijeenkomsten. Het verlies aan dit commercieel aantrekkelijke marktsegment wordt gelukkig deels goedgemaakt door de sterker wordende markt voor weekenden en korte vakanties, waarbij boekingen via Internet een steeds belangrijker rol spelen', aldus Koos Peskens, operations director van Bilderberg Hotels & Restaurants. In vergelijking met het jaar ervoor is in 2002 het aantal boekingen via Internet met 69% toegenomen.

QMH, dat in Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland 89 hotels exploiteert met in totaal bijna 12.500 kamers, maakte over 2002 voor de gehele groep een operationele winst bekend van 65 miljoen euro, een daling van 17% in vergelijking met 2001. De groepsomzet van QMH bedroeg het afgelopen jaar 486,6 miljoen euro, 3 % lager dan in 2001. Steeg bij het Nederlandse Bilderberg de gemiddelde kamerprijs met 2,2%, zowel bij de Britse als Duitse QHM-bedrijven daalden deze, met resp. 3,5% en 4,5%.
De franchise-samenwerking met Holiday Inn Rotterdam City Centre en Crowne Plaza Maastricht, alsmede met de Britse Holiday Inns in Bristol, Newcastle en Reading is met tien jaar verlengd. Ook op de Duitse markt heeft QMH de franchise-samenwerking met elf bestaande Holiday Inn hotels voor een periode van tien jaar verlengd. Bovendien worden vijf Duitse Queens Hotels met onmiddellijke ingang omgevormd tot Holiday Inn, in de komende twee jaar gebeurt dat met nog eens vijf Queens Hotels.

Vooruitzichten 2003
'Het jaar 2003 wordt opnieuw een moeilijk jaar voor de hotellerie, vooral nu de oorlog in Irak van start is gegaan. We hebben op een groot aantal gebieden omzet-stimulerende en kostenbesparende maatregelen ingesteld of voorbereid, teneinde onze omzetten, resultaten en kaspositie op peil te houden. We zullen echter geen concessies aan onze kwaliteit doen', aldus Peskens.

Over Bilderberg
Bilderberg Hotels & Restaurants is een onderdeel van het Britse beursgenoteerde hotelconcern Queens Moat Houses en beschikt in Nederland over 25 hotel- en restaurantbedrijven en 3 alliantiepartners in het vier- en vijfsterren-segment. Over 2002 werd een omzet behaald van 108,6 miljoen euro. Bij Bilderberg werken meer dan 1.500 medewerkers.