BILDERBERG
Vrijetijdsmarkt goed voor jaarresultaat Bilderberg
Internetboekingen stijgen met 69%
Renkum, 21 maart 2003 - Bilderberg Hotels & Restaurants, dat in
Nederland over 25 vier- en vijfsterren hotels en 3 alliantiepartners
beschikt, heeft in het boekjaar 2002 een omzet behaald van 108,6
miljoen euro, ca. 3,5% lager dan in 2001 (112,5 miljoen euro).
Ondanks de moeilijke economische omstandigheden van 2002, heeft het
bedrijf door een flexibeler prijsbeleid extra marktaandeel op de
particuliere markt verworven en kwam mede door een stringent programma
van kostenbesparingen het nettoresultaat voor belastingen uit op 12
miljoen euro; ruim 11% van de omzet. Bilderberg investeerde het
afgelopen jaar ruim 9 miljoen euro in aanpassing en verbetering van de
bestaande hotelportfolio.
Bilderberg, dat deel uitmaakt van het Britse hotelconcern Queens Moat
Houses plc (QMH), zag de gemiddelde kamerprijs het afgelopen jaar
toenemen tot 101,88 euro, terwijl de gemiddelde kamerbezetting met
1,2% daalde naar 61,6%.
'De hele sector heeft te maken met teruglopende bestedingen op de
zakelijke markt. Er is bijvoorbeeld minder internationaal verkeer en
veel meerdaagse vergaderingen worden ingekort tot dagbijeenkomsten.
Het verlies aan dit commercieel aantrekkelijke marktsegment wordt
gelukkig deels goedgemaakt door de sterker wordende markt voor
weekenden en korte vakanties, waarbij boekingen via Internet een
steeds belangrijker rol spelen', aldus Koos Peskens, operations
director van Bilderberg Hotels & Restaurants. In vergelijking met het
jaar ervoor is in 2002 het aantal boekingen via Internet met 69%
toegenomen.
QMH, dat in Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland 89 hotels
exploiteert met in totaal bijna 12.500 kamers, maakte over 2002 voor
de gehele groep een operationele winst bekend van 65 miljoen euro, een
daling van 17% in vergelijking met 2001. De groepsomzet van QMH
bedroeg het afgelopen jaar 486,6 miljoen euro, 3 % lager dan in 2001.
Steeg bij het Nederlandse Bilderberg de gemiddelde kamerprijs met
2,2%, zowel bij de Britse als Duitse QHM-bedrijven daalden deze, met
resp. 3,5% en 4,5%.
De franchise-samenwerking met Holiday Inn Rotterdam City Centre en
Crowne Plaza Maastricht, alsmede met de Britse Holiday Inns in
Bristol, Newcastle en Reading is met tien jaar verlengd. Ook op de
Duitse markt heeft QMH de franchise-samenwerking met elf bestaande
Holiday Inn hotels voor een periode van tien jaar verlengd. Bovendien
worden vijf Duitse Queens Hotels met onmiddellijke ingang omgevormd
tot Holiday Inn, in de komende twee jaar gebeurt dat met nog eens vijf
Queens Hotels.
Vooruitzichten 2003
'Het jaar 2003 wordt opnieuw een moeilijk jaar voor de hotellerie,
vooral nu de oorlog in Irak van start is gegaan. We hebben op een
groot aantal gebieden omzet-stimulerende en kostenbesparende
maatregelen ingesteld of voorbereid, teneinde onze omzetten,
resultaten en kaspositie op peil te houden. We zullen echter geen
concessies aan onze kwaliteit doen', aldus Peskens.
Over Bilderberg
Bilderberg Hotels & Restaurants is een onderdeel van het Britse
beursgenoteerde hotelconcern Queens Moat Houses en beschikt in
Nederland over 25 hotel- en restaurantbedrijven en 3 alliantiepartners
in het vier- en vijfsterren-segment. Over 2002 werd een omzet behaald
van 108,6 miljoen euro. Bij Bilderberg werken meer dan 1.500
medewerkers.