AutoRai
21-3-2003
Motorengamma Kia Sorento compleet
De Kia Sorento is een doorslaand succes. Een goed half jaar na de
marktintroductie hebben al zon 3.000 Nederlandse autokopers voor deze
SUV gekozen. Inmiddels is de Sorento dan ook de bestverkochte SUV van
Nederland.
Gezien de grote vraag naar benzinemotoren in dit segment zou het
eclatante succes nog wel eens veel groter kunnen worden. Met
onmiddellijke ingang is de Sorento namelijk ook leverbaar met twee
moderne benzinemotoren. Samen met de krachtige 2.5 CRDi-dieselmotor
completeren zij het motorengamma.
De twee nieuwe motoren sluiten naadloos aan op het karakter van de
Sorento: krachtig maar verfijnd. Dankzij diverse technologische
hoogstandjes koppelen ze indrukwekkende prestaties aan een laag
geluidsniveau.
Aan de basis van de modelreeks staat voortaan de Sorento 2.4. Onder de
motorkap ligt een viercilinderbenzinemotor met 139 pk. Deze krachtbron
levert een prettig hoog koppel van 192 Nm. Dit vermogen komt bovendien
al vrij bij slechts 2.500 toeren. Hiermee heeft de Sorento altijd
voldoende in huis om te presteren, of het nu gaat om een ritje in het
terrein of het trekken van een zware last. De viercilinder is
gekoppeld aan de prettig schakelende vijfversnellingsbak.
De 2.4 levert indrukwekkende prestaties. Accelereren van 0 tot 100 kilometer per uur neemt slechts 13,4 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 168 km/uur. Ondanks de pittige prestaties is het verbruik aangenaam te noemen. Gemiddeld genomen heeft de Sorento 2.4 genoeg aan 10,9 liter brandstof per honderd gereden kilometers. Dit komt overeen met een verbruik van één liter per 9,2 kilometer.
Een handmatig in- en uitschakelbare vierwielaandrijving met de mogelijkheid van een lage overbrenging is standaard. De low gear verschaft extra trekkracht als de omstandigheden dat vereisen.
Topmodel: 3.5 V6
Aan de top van de Sorento-modelreeks staat de 3.5 V6. Deze bijzonder
krachtige en tegelijkertijd stille benzinemotor maakt van de Sorento
een échte topklasse-SUV. Niet voor niets is hij alleen leverbaar in
combinatie met een automatische transmissie en het luxe
uitrustingsniveau (EX).
De V6-benzinemotor levert maar liefst 195 pk. Het riante maximumkoppel
van 300 Nm komt vrij bij 3.000 toeren. Met dit imponerende vermogen
komt de V6 nóg sneller uit de startblokken dan de 2.4. Zo neemt de
acceleratie van 0 tot 100 km/uur slechts 10,2 seconden in beslag. De
Sorento 3.5 V6 verbruikt gemiddeld 12,6 liter brandstof per 100
kilometer.
Op motorisch gebied is de V6-motor het mooiste dat Kia te bieden heeft
in de Sorento. Een summum aan souplesse en prestaties staan op afroep
van de bestuurder paraat. Maar de 3.5 V6 biedt meer om van te
genieten. De krachtbron is standaard gekoppeld aan een moderne,
adaptieve, automatische viertrapstransmissie. Deze wisselt snel en
soepel van verzet. Extra sterke verbindingspunten van de
versnellingsbak beperken hinderlijke vibraties tot een minimum.
De Sorento 3.5 V6 is voorzien van een volledig automatisch geregelde
vierwielaandrijving. Afhankelijk van de snelheid en de conditie van
het wegdek wordt de aandrijving op alle vier de wielen in of
uitgeschakeld. Onder normale omstandigheden gaat de grootste
hoeveelheid tractie naar de achterwielen om het brandstofverbruik zo
laag mogelijk te houden.
Dieselkracht
Naast beide moderne benzinemotoren blijft natuurlijk ook de populaire
turbodieselmotor leverbaar. Uit zijn inhoud van 2,5 liter haalt hij
een vermogen van 140 pk. Het machtige koppel van 320 Nm komt al bij
slechts 2.000 toeren vrij. De kracht en de souplesse zijn enorm, wat
te danken is aan de technisch vooruitstrevende, elektronische
common-rail brandstofinjectie. Injectoren spuiten dieselolie onder
extreem hoge druk rechtstreeks in de cilinders. Deze directe
inspuiting draagt bij aan het hoge vermogen en zorgt voor veel
trekkracht bij lage toeren.
Iedere Sorento beschikt over een bijzonder geavanceerd onderstel, dat
in samenwerking met Porsche is ontwikkeld. Neigingen tot overhellen
blijven tot een absoluut minimum beperkt, waardoor de ruime Sorento
rijdt als een personenauto. In het ontwerpproces is bovendien veel
aandacht besteed aan de reductie van geluid en trillingen. Zo dragen
speciaal gevormde buitenspiegels en raamlijsten bij aan het
terugdringen van windruis. Isolatie onder de motorkap en in de deuren
houdt afrolgeluiden buiten de auto. Geavanceerde motortechnieken
minimaliseren het trillen van de motor. Een aangepaste uitlaat, ten
slotte, zorgt ervoor dat de uitlaatgassen soepel en geruisloos de
Sorento verlaten.
Onderstel: Optimale wegligging gegarandeerd
Om de kracht van de motor in goede banen te leiden, heeft de Sorento
een bijzonder geavanceerd onderstel. Niemand minder dan Porsche hielp
mee om een optimale afstemming voor de Europese markt te creëren.
Kia koos voor de voorwielen het geavanceerde double wishbone-systeem
dat garant staat voor perfecte stuurprecisie en optimaal veercomfort.
De auto heeft daardoor een comfortabele en voorspelbare wegligging.
Door de afstelling en afstemming van de voorwielophanging zijn
duikneigingen bij hard remmen of bij het nemen van scherpe bochten
sterk onderdrukt. De Sorento heeft dan ook een opmerkelijk grote
stabiliteit. Overhellen komt nauwelijks voor.
Voor de Sorento zijn twee intelligente aandrijfsystemen beschikbaar.
Een handmatig in- en uitschakelbare vierwielaandrijving met de
mogelijkheid van een lage overbrenging is standaard. De low gear
verschaft extra trekkracht als de omstandigheden dat vereisen.
Vanaf de EX-uitvoering is een automatisch geregelde
vierwielaandrijving standaard. Dit systeem verdeelt de
aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen, waarbij het
gebruikmaakt van de wielen met de meeste grip. Op droog asfalt, als
tractie via vier wielen niet echt nodig is, geschiedt de aandrijving
voornamelijk via de achterwielen om het brandstofverbruik zo laag
mogelijk te houden.
Exterieur: imposant voorkomen
De Sorento verleidt kopers niet alleen met zijn hoogstaande techniek,
maar ook met zijn bijzonder stoere uitstraling. Vele kopers zijn al
gevallen voor het machtige voorkomen van deze SUV. Dankzij vier fraaie
lichtmetalen velgen en de brede 225/75R16- (LX) of 245/70R16-banden
(vanaf EX Custom), torent de Kia boven de rest van het verkeer uit.
De stoere achterzijde versterkt het imposante karakter van de Sorento. En hij oogt niet alleen indrukwekkend, de afmetingen op papier zijn eveneens indrukwekkend. In het SUV-segment plaatst de Sorento zich met gemak tussen de grotere en ruimere modellen dankzij zijn lengte van 4,56 meter en hoogte van 1,73 meter (inclusief dakrails).
Ondanks het robuuste karakter van de auto heeft de Sorento een elegante uitstraling. Verschillende mooi afgewerkte details op gebied van moderne styling helpen hierbij, zoals de kop- en mistlampen achter helder glas, de trapeziumvormige grille die met chroom is omrand en de in carrosseriekleur meegespoten deurgrepen (vanaf EX Custom).
Van opzij gezien valt goed op dat de Sorento over grote ramen beschikt. Er zijn maar liefst vier verschillende ruiten gecreëerd. Door de grote glaspartijen krijgt de auto een open karakter. Ook de bestuurder heeft hier baat bij. Hij of zij is daardoor namelijk verzekerd van goed zicht. Heel praktisch is de achterruit die onafhankelijk van de vijfde deur geopend kan worden. Dus wanneer de auto in de stad in een nauwe parkeerplaats staat en de klep daardoor niet open kan, is de bagageruimte toch bereikbaar via de achterruit.
De vormgeving van de Sorento is erop gericht de auto maximaal te laten
presteren op zowel verhard als op onverhard terrein. De lange
wielbasis van 2,71 meter draagt in belangrijke mate bij aan het
comfort. En met de ruime bodemvrijheid kan de Sorento ook off road
prima uit de voeten.
Interieur: volop ruimte
Wie de royale buitenmaten van de Sorento in ogenschouw neemt, zal niet
verbaasd opkijken van het ruime interieur. De SUV verwent bestuurder
en inzittenden met een oase van ruimte, rust en luxe. Het gebruik van
chic ogende materialen en prettig aanvoelende stoffen maken het
verblijf in de Sorento zeer aangenaam.
Het ergonomisch vormgegeven interieur van de Sorento is het resultaat
van een wereldwijde visie van Kia. Bij het ontwerpen ervan is gelet op
de voorkeuren en smaken van SUV-rijders uit verschillende landen.
Kia heeft de bestuurder, en dan met name zijn zithouding, centraal
gesteld tijdens het ontwerpen van het dashboard. Alle
bedieningspanelen zijn weloverwogen geplaatst: binnen handbereik.
Zelfs de knoppen op de middenconsole voor onder meer de
airconditioning zijn hoger opgesteld, zodat de bestuurder voor de
bediening ervan de ogen nauwelijks van de weg en het verkeer hoeft af
te wenden.
De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en heeft instelbare
lendensteunen. Een in hoogte verstelbaar stuur, centrale vergrendeling
en elektrisch bedienbare ramen voor en achter zijn eveneens standaard.
De Sorento biedt plaats aan vijf volwassenen. Iedere passagier
beschikt over riante hoofd-, schouder- en beenruimte. Grote
comfortabele stoelen zorgen voor voldoende steun en maken het afleggen
van lange afstanden tot een genot.
Kia heeft de Sorento ontworpen als antwoord op de vraag naar meer
functionaliteit en flexibiliteit dan normaliter in doorsnee
(station)wagens te vinden is. Dat blijkt onder meer uit de talloze
opbergmogelijkheden. Alle Sorento-passagiers hebben verschillende
opbergvakken en bekerhouders binnen handbereik, waardoor niets door de
auto hoeft te slingeren. Natuurlijk zijn er ook opbergmogelijkheden
als een dashboardkastje en netten achter de voorstoelen, maar de
Sorento gaat nog verder. Opbergruimte is te vinden onder de
middenarmsteun, onder de voorstoel, in de vloer, in de deuren en zelfs
in het dak.
De achterbank is in twee gescheiden delen neerklapbaar om de toch al
forse bagageruimte van 900 liter te vergroten naar een royale 1.900
liter laadvolume. Handig detail: in de bagageruimte bevindt zich een
stopcontact van 12 volt.
Veiligheid van het hoogste niveau
Naast krachtig, ruim, luxe en imposant is de Sorento ook bijzonder
veilig. Zoals bij alle modellen van Kia stond ook bij de ontwikkeling
van deze auto de veiligheid van de inzittenden hoog in het vaandel.
Om op alle fronten het hoogst haalbare veiligheidsniveau te
verkrijgen, zijn de constructeurs uitgegaan van eisen die zowel in
Europa als in Amerika bij de zwaarste crashtesten worden gehanteerd.
Met behulp van de meest geavanceerde computersimulaties en door het
uitvoeren van talloze botsproeven, is een maximale effectiviteit van
de diverse veiligheidssystemen bereikt, zowel bij aanrijdingen van
voren als van opzij.
De Sorento heeft als een van de weinige modellen in de SUV-klasse
zowel voor- als achter geventileerde remschijven. Die brengen de auto
bij een snelheid van 100 km/uur in 43,7 meter tot stilstand. De
standaard ABS houdt de Sorento bovendien bestuurbaar tijdens het
remmen. Daarnaast zorgt het eveneens standaard aanwezige EBD-systeem
voor een optimale verdeling van de remdruk.
Carrosserie en chassis zijn nauwgezet op elkaar afgestemd om
botskrachten op te vangen en het letsel voor inzittenden zo beperkt
mogelijk te houden. In de portieren zitten stalen balken en in het dak
is een beschermende rolbeugel opgenomen. Het dashboard is voorzien van
energieabsorberende bekleding en er zijn twee airbags aanwezig die
dankzij een de-powered werking de kans op letsel bij botsingen
minimaliseren. De gordels hebben spanners met spankrachtbegrenzing. De
stuurkolom bestaat uit delen die ten opzichte van elkaar kunnen
knikken. Bij een botsing blijft het stuurwiel zodoende op zijn plaats.
Standaard zijn zijairbags die zich als een gordijn ontvouwen ter
bescherming van de voor- en achterpassagiers. De Sorento is tevens
uitgerust met kindersloten.
Uitvoeringen van luxe tot extra luxe
De Sorento is leverbaar in vier uitvoeringsvarianten, te weten LX, EX
Custom, EX en EX Luxe. Alle varianten hebben hun eigen, unieke
karakter. Een grille met verchroomde rand, getint glas,
voorruitverwarming, elektrisch verstelbare en verwarmbare
buitenspiegels, elektrische ramen voor en achter, lichtmetalen
16-inchvelgen, een middenarmsteun voor en achter en airconditioning
zijn op alle versies standaard aanwezig.
Bovenop de uitrusting van de LX biedt de EX Custom-uitvoering onder
meer mistlampen voor, deurgrepen in carrosseriekleur, een
overheadconsole met multi-meter, verchroomde deurgrepen in het
interieur, een verlichte make-upspiegel en cruise control. De Sorento
EX doet hier nog een schepje bovenop met automatische
vierwielaandrijving, elektrisch inklapbare buitenspiegels,
houtafwerking in het interieur en climate control.
Wie echt het allerbeste wil, kan kiezen voor de EX Luxe-uitvoering.
Deze heeft onder meer nog koplampsproeiers, chromen deurgrepen,
dorpelbescherming, lederen bekleding en een elektrisch verstelbare en
verwarmbare bestuurdersstoel.
Prijsoverzicht van de volledige Sorento-modelreeks:
2.4 LX 25.995,-
2.4 EX Custom 27.695,-
2.4 EX 29.495,-
2.4 EX Luxe 32.495,-
3.5 V6 automaat EX 35.495,-
3.5 V6 automaat EX Luxe 38.495,-
2.5 CRDi LX 30.495,-
2.5 CRDi EX Custom 32.195,-
2.5 CRDi EX 33.995,-
2.5 CRDi EX Luxe 36.995,-
2.5 CRDi automaat EX 35.995,-
2.5 CRDi automaat EX Luxe 38.995,-