Datum : 21-3-2003
Plaats : Zaltbommel
Forse stijging operationeel resultaat Campina
Strategie Focus 2000 werpt duidelijk vruchten af
Campina bv heeft een goed jaar achter de rug. De groepen van de internationale zuivelonderneming hebben goed gepresteerd en in alle landen is het resultaat verbeterd. De strategie van Campina om prioriteit te geven aan versterking van de bestaande onderdelen (plan Focus 2000) werpt duidelijk zijn vruchten af; de betere prestaties zijn geleverd onder lastige marktomstandigheden. Het operationeel resultaat van Campina is over het afgelopen jaar tientallen miljoenen euro's verbeterd. Voor de leden-melkveehouders vertaalt zich dit in een beperking van de melkprijsdaling met meer dan één euro per 100 kg. De prestatieprijs bedraagt EUR 36,41 per 100 kg (- EUR 1,34) en de contante melkprijs komt uit op EUR 36,41 per 100 kg (- EUR 0,44). Dit ondanks enkele negatieve bijzondere posten zoals pensioenlasten en de afwaardering van het aandelenbelang in Wessanen.
Campina is wereldwijd actief, maar goede prestaties in Nederland en
Duitsland zijn voor de onderneming van groot belang. In Nederland werd
Campina het grootste retailmerk. Ook Mona en Vifit presteerden goed.
In Duitsland is Campina een sterke marktpartij geworden en staat de
onderneming in de top 3 van zuivelaanbieders. In het segment desserts
bouwde Campina haar leidende positie uit dankzij (innovatieve)
producten van Campina Puddis en Landliebe. Door de forse
resultaatverbetering realiseerde Campina Duitsland een break-even
resultaat.
De drie hoofdmerken Campina, Landliebe en Mona hebben het goed gedaan.
De merkenstrategie is in 2002 verder ingevuld met de introductie van
het Campina-merk in Duitsland, België, Rusland en Polen. Het aandeel
van de drie hoofdmerken met toegevoegde waardeproducten groeide in
alle belangrijke segmenten waar Campina actief is met
consumentenproducten onder merk en komt nu op 28 procent van de omzet
(2001: 23 procent). Het innovatietempo van de onderneming is opgevoerd
en Campina heeft in tal van landen succesvolle productintroducties
achter de rug. De innovatieve kracht van de onderneming blijkt ook uit
een tiental octrooien op het gebied van verpakkingen, kaas, desserts
en bio-actieve peptiden. Bij de ingrediënten is met de strategische
business lines Food, Pharma en Nutritionals een grote stap voorwaarts
gemaakt, zowel in omzet als in winstgevendheid. Bij caseïnaten is door
de teleurstellende wereldmarkt het resultaat achtergebleven.
Daarnaast is in de kostenstructuur, waar nodig, hard ingegrepen en
zijn reorganisaties doorgevoerd.
Geplande saneringen in het assortiment van Campina Duitsland en
gedaalde prijzen voor generieke zuivelproducten hebben geleid tot een
omzet van EUR 3,7 miljard (2001: EUR 3,9 miljard). Deze daling heeft
ook alles te maken met de keuze van Campina om in de afgelopen twee
jaar de prioriteit te leggen op kwaliteitsverbetering in plaats van op
omzetgroei. Hiermee is de beoogde consolidatie na de sterke
internationale expansie tussen 1990 en 2000 grotendeels voltooid. In
het jaar 2002 zijn stappen gezet om de groeistrategie van de
onderneming vorm te geven. Deze strategie bestaat uit het met name via
innovatie en acquisities groeien in zuiveldranken in West-Europa, in
het dessertsegment in Europa en met hoogwaardige ingrediënten gericht
op de voedings- en farmaceutische industrie wereldwijd. De investering
in Farm Dairy en de acquisities per 1 januari 2003 van
zuivelonderneming Strothmann (desserts) en een deel van de
ingrediëntenactiviteiten van Avebe, zijn hiervan voorbeelden.
Het garantievermogen bedraagt ultimo 2002 EUR 617 miljoen oftewel 38,5
procent van het balanstotaal (2001: 36,3 procent). Deze procentuele
verbetering werd met name bereikt dankzij de uitgifte van
achtergestelde obligatieleningen aan leden-melkveehouders en een
stringente beheersing van het werkkapitaal. De schulden aan
kredietinstellingen zijn meer dan gehalveerd en gedaald tot EUR 74
miljoen (2001: EUR 175 miljoen). Daarmee heeft Campina een financieel
solide positie die het de onderneming mogelijk maakt haar groeiplannen
waar te maken.
Drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, voorzitter hoofddirectie Campina over het
jaar 2002: "We zijn niet ontevreden over het jaar 2002. De
ondernemingsdoelstellingen zijn gehaald en de prestatie van Campina,
in relatie tot de wijde omgeving, mag er zijn. Ondanks bijzondere
lasten door pensioenen en de boekhoudkundige verwerking van de
waardevermindering van het aandelenpakket in Wessanen, is er sprake
geweest van een forse resultaatverbetering. Juist in deze tijd van
beurshectiek blijkt de stabiliteit van de voedingsmiddelenindustrie en
van het hebben van een solide coöperatieve structuur."
"In het krachtenspel met de concurrentie staat Campina er goed voor en
we gaan door op de ingeslagen weg. Wel zal vanaf 2003 de focus meer op
groei liggen. De onderneming is er klaar voor. De drie door ons
geselecteerde groeigebieden - zuiveldranken in West-Europa, desserts
in Europa en ingrediënten wereldwijd - zijn en blijven prioriteit. Op
die weg zoeken we verder. Kandidaten voor een versnelde groei door
middel van fusies, zoals die in het verleden zijn uitgevoerd, zijn
schaars. Die weg zal alleen overwogen worden als het zowel voor de
onderneming als voor de coöperatie een duidelijke toegevoegde waarde
heeft."
Klik hier voor de kerncijfers 2002