Gemeente Breda

Persberichten

21-03-2003

Breda krijgt er 18 billboards bij

Op dit moment worden er op verschillende punten bij de invalswegen in Breda voorbereidingen getroffen voor het plaatsen van billboards (reclameborden). Hiervoor heeft de gemeente een overeenkomst gesloten met reclamebureau Viacom Outdoor uit Amsterdam. Zo zijn er straks billboards te zien aan de Claudius Prinsenlaan, de Nieuwe Kadijk, de Backer en Ruebweg, Emerparklaan, Westerhagelaan, Graaf Engelbertlaan, President Rooseveltlaan en Moerlaken.

De overeenkomst tot het plaatsen van deze billboards komt voort uit het Buitenreclameplan. Dit plan geeft aan dat reclame door veelkleurigheid en variatie op een positieve manier kan bijdragen aan de identiteit van de openbare ruimte.
Met het plaatsen van de billboards wordt een zo groot mogelijke attentiewaarde voor de adverteerder gecombineerd met een zo gering mogelijke belasting van de openbare ruimte.

Op dit moment wordt er gewerkt aan het plaatsen van 13 reclameborden, die een afmeting hebben van 4 m x 3 m. Later dit jaar komen er nog eens 5 borden bij. De billboards worden gebruikt voor commerciële uitingen en, om het meest effectief en minst belastend te zijn, geplaatst langs hoofdwegen. De reclame-uitingen worden geëxploiteerd door Viacom Outdoor .
Naast de billboards zijn er in de gemeente Breda ook 150 drievlaksborden en 150 lichtmastborden in gebruik. De drievlaksborden zijn bestemd voor uitingen van culturele/sociale evenementen en op de lichtmastborden staan reclame- uitingen van locale ondernemers.

De inkomsten die de gemeente voor de reclame-uitingen ontvangt worden onder andere ingezet om beter in te kunnen spelen op klachten van burgers met betrekking tot illegale reclames, uitstallingen en terrassen.

Breda, 21 maart 2003