Gemeente Mierlo
21/03/2003
Belastingaanslagen 2003 verzonden
Onlangs zijn de aanslagen van de Onroerende Zaak Belasting (OZB) en
hondenbelasting voor het belastingjaar 2003 verzonden. Het
verschuldigde bedrag kan in twee termijnen worden betaald. De betaling
van de eerste termijn moet vóór 30 april bij de gemeente binnen zijn.
Tenminste de helft van het totaalbedrag moet dan zijn betaald. De
tweede termijn moet vóór 30 juni worden betaald.
Bij de belastingaanslagen wordt in een bijsluiter tekst en uitleg
gegeven. Zowel in de bijsluiter als in deze toelichting wordt in het
kort aangegeven hoe de aanslagen voor de gemeentelijke belastingen
(Onroerende Zaak Belastingen en Hondenbelasting) alsmede de lokale
lastenverlichting zijn opgebouwd. Aan de hand van deze toelichting kan
men voor nagenoeg elke situatie nagaan hoe het te betalen
belastingbedrag is opgebouwd.
Hoewel deze tekst zorgvuldig is opgesteld kunnen hieraan geen rechten
worden ontleend. Het gaat namelijk te ver om aan de hand van de
geldende belastingverordeningen een juridisch waterdichte toelichting
te geven op alle uitzonderingssituaties. Dat zou de leesbaarheid van
deze uitleg niet ten goede komen.
ONROERENDE ZAAKBELASTINGEN (code 1 eigenaren, code 2 gebruikers)
Berekening van de aanslag.
De situatie op 1 januari van het belastingjaar is bepalend voor de
belastingplicht. Wijzigingen in de loop van het jaar hebben géén
invloed op het verschuldigde belastingbedrag. De hoogte van de aanslag
is afhankelijk van de waarde in het economische verkeer van de
onroerende zaak (de WOZ waarde). Dit bedrag staat onder het kopje
"grondslag" op het aanslagbiljet.
U berekent het verschuldigde bedrag van de OZB door de waarde van het
pand te delen door 2.268 en de uitkomst hiervan (naar beneden
afgerond) te vermenigvuldigen met het tarief, eveneens afgerond naar
beneden op hele euro´s.
Het tarief van de OZB bedraagt per 2.268,-- geschatte economische
waarde:
Woningen: (objecten in hoofdzaak dienend als woning)
Code 0001 eigenaren: 2,26
Code 0001 gebruikers: 1,81
Bedrijven: (objecten niet in hoofdzaak dienend als woning)
Code 0002 eigenaren: 3,02
Code 0002 gebruikers: 2,42
HONDENBELASTING (code 5)
Het tarief voor de hondenbelasting bedraagt 45,00 per hond per jaar.
Voor kennels geldt een tarief van 159,60
Indien men in de loop van het jaar een hond aanschaft, moet dit worden
aangegeven bij de gemeente (afd. Financiën) Met ingang van de volgende
volle maand moet dan hondenbelasting worden betaald. Als bewijs van
betaling wordt een penning verstrekt die door de hond zichtbaar moet
worden gedragen.
Als men in de loop van het jaar gaat verhuizen of de hond wordt
verkocht of is overleden moet dat eveneens worden doorgegeven. Bij
inlevering van de hondenpenning wordt een deel van de reeds betaalde
hondenbelasting terug betaald. Ook bij terugbetaling wordt gerekend
met volle kalendermaanden.
Vrijstelling.
Vrijstelling voor de Hondenbelasting is mogelijk voor:
* Honden jonger dan drie maanden, voor zover ze worden gehouden
tezamen met de moederhond;
* Blindengeleidehonden;
* SOHO honden;
* Politiehonden, geregistreerd bij de Koninklijke Nederlandse
Politiehondenvereniging.
LOKALE LASTENVERLICHTING (code 7)
In het kader van de lokale lastenverlichting van 45,38 per huishouden
is door het gemeenteraad bepaald dat 34,03 direct aan de huishoudens
wordt uitgekeerd en dat de overige gelden worden ingezet voor gericht
minimabeleid. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties heeft ingestemd met deze regeling.
Bezwaar.
Indien u het niet eens bent met één of meerdere aanslagen kunt u tegen
elke belastingsoort afzonderlijk bezwaar maken. Een bezwaar schort de
verplichting tot betaling niet op! U kunt wel in het bezwaarschrift
aangeven of u uitstel van betaling verlangt en voor welk bedrag u dat
wenst.
Binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet kunt u
uitsluitend schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de comptabele
van de gemeente Mierlo (Postbus 190, 5730 AD Mierlo)
Kwijtschelding
Als u door omstandigheden niet of nauwelijks in staat bent de aanslag
te betalen kunt u een verzoek om kwijtschelding indienen. Bij de
afdeling Financiën van de gemeente zijn hiervoor formulieren
verkrijgbaar. Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding hangt af van
uw persoonlijke financiële omstandigheden.
Binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet kunt u een
verzoek om kwijtschelding indienen bij de comptabele van de gemeente
Mierlo (Postbus 190, 5730 AD Mierlo)
informatie
Voor meer informatie over de belastingaanslag of de betaling daarvan
kunt u contact opnemen met de afdeling financiën van de gemeente
Mierlo (tel. 0492-668000)
Voor een bezoek kunt u terecht op werkdagen van 09.00 tot 12.00 en van
13.30 tot 15.30 uur. Buiten deze tijden kunt u alleen op afspraak
terecht.