EIM
Persbericht
Meer omzet detailhandel in 2002 door prijsstijging
21-3-03
nummer: 2187
Voor de detailhandel is het jaar 2002 toch redelijk verlopen. Ondanks
tegenvallende berichten over de nationale economie kwam de omzetgroei
van de detailhandel uit op + 3,5% ten opzichte van 2001. Dit is vooral
veroorzaakt door de hoogte van de inflatie en de omschakeling van de
gulden naar de euro, hetgeen het prijsgevoel van veel consumenten
heeft aangetast. In 2002 hebben consumenten zon 74 miljard euro
(exclusief BTW) in de detailhandel uitgegeven. Dit is gerealiseerd
door 83.000 ondernemingen waarin 485.000 personen werkzaam zijn, in
voltijdbanen uitgedrukt. Dit blijkt onder meer uit de vandaag
verschenen publicatie 'Ondernemen in de Detailhandel 2003' van het
onderzoeksbureau EIM.
Zelfstandige detaillisten proberen vastgoedpositie te versterken
Door de aanwezigheid in veel winkelcentra van een groot aantal en vaak
dezelfde grootwinkelbedrijven, blijft er relatief weinig winkelruimte
voor kleinere detaillisten over. Een gevolg hiervan is dat
de winkelcentra in Nederland erg op elkaar zijn gaan lijken. Hierdoor
neemt de aantrekkelijkheid van winkelen als vrijetijdsbesteding voor
consumenten af. Inmiddels zijn er samenwerkingsorganisaties van
zelfstandige detaillisten, zoals Euretco, die zelf winkelpanden kopen
en aan hun leden ter beschikking stellen. Ook is in oktober 2002 de
stichting Garantiefonds Detailhandel MKB van start gegaan, een
initiatief van de belangenorganisatie MKB-Nederland. Hiermee wil men
de vastgoedpositie van zelfstandige ondernemers in de detailhandel
versterken.
Steeds meer samenwerking in detailhandel
In de detailhandel wordt steeds meer samengewerkt. Op dit moment is 55
à 60% van alle midden- en kleinbedrijven in de detailhandelssector
aangesloten bij een samenwerkingsverband, en dat is aanzienlijk meer
dan in de sectoren industrie, groothandel en commerciële
dienstverlening. Voor viervijfde van de samenwerkende bedrijven in de
detailhandel duurt de deelname in het samenwerkingsverband al vijf
jaar of langer. De samenwerkingsgebieden zijn zeer uiteenlopend: van
marketing en verkoopbevordering, administratie en automatisering,
inkoop van consumentenproducten, tot bedrijfsprofilering en het
beheersen van goederenstromen. De laatste jaren wordt in de
detailhandel veel samengewerkt in franchiseorganisaties, dat wil
zeggen dat bedrijven gebruikmaken van een succesvolle winkelformule
van een ander bedrijf. Franchising komt vooral voor in
detailhandelsbranches met veel dynamiek, door een grote concurrentie
van de grootwinkelbedrijven en door ondernemingen die lage prijzen
hanteren.
Prognoses voor 2003
Gezien de recente ontwikkelingen is er sprake van neerwaartse
risico's. Naar verwachting zal de detailhandel in het jaar 2003 een
nominale omzetgroei van hoogstens 3% laten zien. De gevolgen van de
neergaande economie zullen immers met name in 2003 nog duidelijker
merkbaar zijn dan in 2002. De grootste omzetstijgingen worden verwacht
in die delen van de detailhandel die zich bezighouden met
wonen/entertainment en overig non-food (warenhuizen, drogisterijen,
sportzaken, tuincentra e.d.), ambulante handel en internetverkopen.
Hierbij dient te worden opgemerkt dat de risico's gezien recente
ontwikkelingen vooral neerwaarts zullen zijn. Over het algemeen is er
in de detailhandel weinig verschil in omzetgroei tussen het
grootbedrijf en het midden- en kleinbedrijf. Een uitzondering vormt de
food-sector waar door verdergaande schaalvergroting het grootbedrijf
harder groeit dan het midden- en kleinbedrijf.
Informatie
Meer informatie vindt u in de EIM-publicatie 'Ondernemen in de
Detailhandel 2003'; deze geeft een overzicht van de trends en
prognoses voor de totale detailhandel en voor de deelsectoren food,
mode, wonen/entertainment, overig non-food en niet-winkelverkoop. Deze
publicatie (bestelnummer A200212, EUR 40,-) kunt u telefonisch of per
fax bestellen bij EIM. U kunt de publicatie ook gratis downloaden via
www.eim.nl/mkb-en-ondernemerschap. Voor een nadere inhoudelijke
toelichting kunt u op de dag dat dit persbericht gepubliceerd wordt
terecht bij de heer A.J. van der Velden via telefoonnummer 06 55 822
470.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04