Dienstenbond CNV
Gedoe over pensioenregeling Centric
20-03-2003
Centric stelt de ongeveer 250 medewerkers met een eindloonregeling
voor de keus: of geen salarisverhoging en dan de bestaande
pensioenregeling handhaven, of nu overgaan naar een nieuwe, slechtere
pensioenregeling en wel salarisverhoging. Wat te doen?
Het verhaal is duidelijk: bepaalde onderdelen van Centric hebben nog
een pensioenregeling gebaseerd op het eindloonsysteem. Dit betekent
dat medewerkers pensioen opbouwen over het laatstverdiende salaris.
Een dergelijke regeling is relatief duur, maar de uitkomst voor de
medewerkers staat van tevoren vast. Zij krijgen 70% van het
laatstgenoten salaris indien sprake is van 40 pensioendienstjaren
(opbouw 1,75% per jaar).
Keuze
De directeur van Centric, Sanderink, heeft de medewerkers voor de
keuze gesteld: of de bestaande eindloonregeling handhaven (maar dan
moet je wel de extra kosten zelf betalen uit de loonsverhoging), of
overgaan naar een nieuwe pensioenregeling. Deze is gebaseerd op het
zgn. beschikbare premiesysteem (de standaard pensioenregeling binnen
Centric). Maandelijks ontvangen de medewerkers een bedrag en dat kan
ondergebracht worden bij een pensioenverzekeraar. Gaat het goed met de
beurzen, dan krijg je een goed pensioen op 65 jaar. Is het
beursklimaat slecht, dan heb je pech en krijg je een kleiner pensioen.
Conclusie: het risico voor de uitkomst ligt bij de medewerker, waarbij
wel een minimaal rendement wordt gegarandeerd van 4% per jaar.
Salarisverhoging?
Om het verschil in kosten bij te leggen, wordt dat gecompenseerd door
de jaarlijkse salarisverhoging in te houden. In de personeelsgids
staat dat jaarlijks de salarisverhoging wordt aangepast. Degene die
daarover beslist is Sanderink. Hij bekijkt welke bedrijfsonderdelen
het goed hebben gedaan; die ontvangen dan een bepaald salarisbudget en
de werkmaatschappijdirecteuren kunnen dat budget verdelen over de
medewerkers. Meestal gebeurt dat op basis van de individuele
prestaties van de medewerkers.
Gaat het met een bedrijfsonderdeel slecht, dan is het salarisbudget 0%
en dan valt er ook weinig te verdelen. Er is in dit hele
beloningsverhaal geen rol weggelegd voor de ondernemingsraad (or) of
de vakbonden.
Communicatie
De oren hebben er bij de werkgever op aangedrongen om te communiceren.
Dat is gebeurd in februari van dit jaar. Verder is er een
voorlichtingsbijeenkomst geweest waarin het huidige systeem en het
nieuwe werden toegelicht. Ook konden alle betrokken medewerkers vragen
stellen. Aan hen is vervolgens gevraagd om in maart te reageren.
De directie van Centric is al langer bezig met dit pensioenvraagstuk
en heeft in december de oren geïnformeerd. Wij hadden het zorgvuldiger
gevonden wanneer de medewerkers tijdig en uitgebreid door de directie
waren geïnformeerd. Het gaat immers om een pijnlijke ingreep die zijn
uitwerking niet zal missen de komende jaren.
Welke keuze maken?
Dat is niet zo eenvoudig te zeggen, want dat is afhankelijk van je
individuele situatie. Stel dat je bijna met pensioen kunt gaan, dan is
het verstandig om de bestaande eindloonregeling voort te zetten.
De jongeren kunnen beter wel overstappen naar de nieuwe regeling,
omdat zij, als zij nog in dienst willen blijven bij Centric, nog jaren
te gaan hebben. De komende 20 jaar geen salarisverhoging ontvangen, is
geen prettig vooruitzicht. Je weet dan nu al wat je ontvangt als je
met je 65e wilt uittreden.
De lastigste categorie is de middengroep (45-55 jaar). Zij moeten de
afweging maken of zij tot hun pensioengerechtigde leeftijd in dienst
willen blijven bij Centric. Als dat het geval is, zal op basis van een
individuele berekening en aannames (bv. 3% salarisverhoging per jaar
gedurende 10-15 jaar) moeten worden uitgezocht hoeveel je er op
achteruit gaat.
Conclusies
1. Van het hele verhaal worden wij niet vrolijk. Het lijkt erop dat
Centric de medewerkers voor het blok zet. Zij moeten nu kiezen,
maar het is wel een keuze uit 2 slechte.
2. De or mag meepraten, heeft ook een voorstel tot harmonisatie van
pensioenregelingen gedaan, maar dat wordt terzijde geschoven.
3. Er wordt door de directie te laat en te weinig naar de medewerkers
gecommuniceerd.
4. Het is jammer dat er geen CAO is. Dan was dit niet gebeurd, want
dan had zowel de pensioenregeling als de beloningsparagraaf
onderdeel uitgemaakt van de CAO. Niet dat dan alles voorkomen had
kunnen worden, maar dan waren er tussen partijen afspraken gemaakt
over harmonisatie van de pensioenregelingen en afspraken over de
salarisbudgetten. Het wordt nu eenzijdig door de werkgever
vastgesteld. Dat past niet meer in deze tijd en bij de cultuur van
de ICT-sector.
Bent u al lid?
Lid worden van de CNV Dienstenbond is altijd verstandig, maar in deze
situatie geen overbodige luxe. Misschien kunnen we samen met de oren
van Centric wat meer invloed krijgen bij Centric. Naast juridische
hulp op het gebied van arbeidsrecht, krijgt u bij ons een volledige
rechtsbijstandverzekering. Was u nog geen lid van de CNV Dienstenbond?
Word dan nu lid!
lid worden
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wim Burggraaf, tel.
(055)5772640.