Gemeente Ede
Belangrijkste resultaten van gemeente-enquête
Inwoners aan het woord in ``Ede 2002``
In oktober 2002 hebben 2.300 inwoners van de gemeente Ede meegedaan
aan de Gemeente-enquête. Zij gaven via een enquêteformulier of via
internet hun mening over 12 onderwerpen, waaronder buurtbeheer,
brandpreventie thuis, parkeren, Ede-centrum, lokale politiek en
vrijwilligerswerk. Dit persbericht geeft een samenvatting van de
belangrijkste resultaten. Burgemeester en wethouders van Ede hebben in
de beleidsnotitie ``Inwoners aan het woord 2002`` hun reactie gegeven
op de uitkomsten en aanbevelingen van het inwonersonderzoek.
Communicatie
De gemeente-enquête 2002 toont aan dat inwoners van Ede geïnteresseerd
zijn in de informatie die de gemeente verstrekt: de
voorlichtingspagina's in Ede Stad worden goed gelezen. Het aantal
Edese internetters is in de laatste vier jaar verdubbeld tot 70
procent; de internetdichtheid in Ede (66%) is nu iets hoger dan
landelijk (60%). De website van Ede (www.ede.nl) is bekend (56%),
wordt redelijk gewaardeerd (rapportcijfer 7) maar weinig bezocht
(30%). Edenaren willen wel graag gebruikmaken van een eventueel
toekomstig digitaal loket. Ruim 300 Edenaren hebben zich enthousiast
aangemeld voor het Internetpanel om mee te denken met het
gemeentebestuur over allerlei zaken die de inwoners aangaan.
Ede Centrum
Edenaren zijn positief over de kwaliteit van het winkelaanbod in
Ede-Centrum en oordelen dit jaar iets positiever over de sfeer dan
twee jaar geleden. Als het aan de (vrouwelijke) inwoners van Ede ligt,
komen er meer kledingwinkels in Ede. Ook kijken de inwoners uit naar
een tuincentrum of een grote sport-/outdoor-winkel. De nieuwe winkels
bevallen goed; zij zijn ruimer van opzet en het assortiment is erop
vooruitgegaan. Edenaren zouden de komst van terrassen en verschillende
soorten restaurants erg op prijs stellen.
Binnenstedelijk vervoer en parkeren
Edenaren gebruiken voor vrijwel alle activiteiten de auto dan wel de
(brom)fiets. Daarbij is de (brom)fiets even populair als de auto. Het
openbaar vervoer is slechts voor een kleine groep, vooral ouderen en
jongeren, het meest populaire vervoermiddel. Parkeren in Ede-centrum
is geen probleem; vrijwel iedereen die een auto heeft, gebruikt hem
dan ook wel eens (of regelmatig) om het centrum te bezoeken. Inwoners
van Maandereng, Ede-Oost en Kernhem (in Kernhem is nog geen openbaar
vervoer) zijn het minst tevreden over het openbaar vervoer. Parkeren
in de eigen woonwijk gaat over het algemeen goed; Kernhem vormt hierop
een uitzondering; daar is de tevredenheid laag.
Buurtbeheer
Buurtbeheer is goed bekend bij de inwoners. Edenaren zijn over het
algemeen tevreden over de bereikbaarheid en de wijze waarop klachten
worden afgehandeld. Veel Edenaren hebben nog nooit een reden gehad om
buurtbeheer te bellen. Inwoners willen graag beter geïnformeerd worden
over de werkzaamheden in de buurt.
Klachtenregeling
Edenaren zijn geen klagers. Van de kleine groep mensen (15%) die meent
dat zij onbehoorlijk behandeld is, dient slechts 20% een klacht in.
Dit heeft te maken met de onbekendheid van de regeling maar voor een
deel ook met een gebrek aan vertrouwen in de wijze waarop de gemeente
met klachten om zal gaan.
Rampenbestrijding
De bewaarkaart waarop inwoners kunnen lezen wat ze moeten doen bij een
ramp ligt meestal niet onder handbereik. Desondanks weten inwoners
goed wat ze moeten doen als zich een ramp voordoet. Ze weten ook de
juiste zender (Omroep Gelderland) te vinden. Onder ouderen is de
bekendheid geringer; 60% is van plan naar huis te gaan in plaats van
direct ergens naar binnen te gaan of het niet verlaten van het gebouw
waar men is.
Maatschappelijke voorzieningen
Inkomensondersteunende maatregelen zijn in Ede, net als elders in
Nederland, juist onder de doelgroep van beleid onvoldoende bekend. De
collectieve vervoersvoorzieningen en het gemeentearchief zijn de meest
bekende voorzieningen.
Opleidingen
Het opleidingsniveau van de Edese bevolking wijkt niet af van de
landelijke situatie. Onder de werkzoekende werklozen heeft een groot
deel een hoog opleidingsniveau. Vooral mensen met een baan volgen een
opleiding.
Brandpreventie in de woning
De overgrote meerderheid van de Edenaren heeft nog nooit een brand in
de woning gehad. Een belangrijke oorzaak van brand in huis is
kortsluiting. Een aanzienlijk deel van de inwoners van Ede neemt
onnodig risico's die brand kunnen veroorzaken. Vooral jongeren en
gezinnen met kinderen lopen door hun eigen gedrag grotere risico's op
brand in de woning; dit is bijvoorbeeld het geval bij het onbeheerd
aan laten staan van wasdrogers en wasmachines. Ongeveer de helft van
de Edenaren heeft rookmelders in huis; andere brandveiligheidmiddelen
meestal niet. Een vluchtroute is vaak wel bekend; afspraken over wie
de kinderen in veiligheid brengt en wie de brandweer belt niet.
Lokale politiek
Een minderheid van de inwoners heeft interesse in de politiek van de
gemeente Ede. Jongeren en inwoners met een laag inkomen zijn doorgaans
minder geïnteresseerd in de lokale politiek. Ongeveer 30% is wel eens
actief geweest door het bezoeken van een inspraakavond of een bezoek
aan de wethouder. Naar avonden van wijkbezoeken van het college gaan
maar weinig Edenaren; men heeft er overwegend geen belangstelling
voor. Edenaren zijn wel trouwe stemmers: 66% van de inwoners bracht
bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 haar stem uit (dit is het
hoogste van alle 100.000+ gemeenten).
Sport, cultuur en vrijwilligerswerk
Edenaren gaan graag naar het museum (55%) of de bioscoop (65%). Edese
jongeren zijn bezig met een inhaalslag; hun deelname op cultuurgebied
komt nu overeen met de gemiddelde cultuurparticipatie van jongeren in
Nederland. Uitgezonderd de bibliotheek worden de andere instellingen
binnen Cultura nog weinig gebruikt.
Edenaren zijn fervente fietsers en wandelaars maar sporten minder in
verenigingsverband. Net als gemiddeld in Nederland neemt ook in Ede de
belangstelling voor sporten in verenigingsverband af. Er lijkt in Ede
geen krapte aan vrijwilligers; er zijn meer mensen die als
vrijwilliger actief zouden willen zijn dan die dit nu doen.
Arbeidsmarkt
De arbeidsparticipatie is gestegen, vooral door een vergrote deelname
van vrouwen aan de arbeidsmarkt. De meeste Edese vrouwen (52%) werken
net als de meeste Nederlandse vrouwen (54%). Edenaren maken erg lange
werkweken. In de transportsector, de bouw, de landbouw, de industrie
en de groothandel geeft 20% aan gemiddeld werkweken van meer dan 50
uur te hebben. Edenaren gaan vaak (50%) met de auto naar het werk. Het
werk ligt ook steeds vaker (50%) niet in Ede; in 1996 werkte 55% in
Ede. Er is draagvlak voor kleinschalige bedrijvigheid in de wijk.
Meer informatie
De gemeente Ede houdt sinds 1992 gemeente-enquêtes. Deze kunnen
bijdragen aan een verbetering van de relatie met de inwoners. Het
gemeentebestuur gebruikt de onderzoeksresultaten voor het bedenken,
uitvoeren en beoordelen van het gemeentelijke beleid op diverse
terreinen. Het onderzoek in 2002 is opgezet en uitgevoerd door de
afdeling Onderzoek, Ontwikkeling & Statistiek (OO&S). De onderwerpen
kwamen tot stand na een inventarisatie bij raadsleden en ambtenaren.
De vragen werden uitgezet bij willekeurig gekozen inwoners van 15 jaar
en ouder. De meesten van hen reageerden schriftelijk; voor het eerst
kwamen 450 reacties binnen via Internet.