Gemeente Gouda



datum: 19 maart 2003
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Linda Dinkelman
telefoon: 0182-588221

islamitische basisschool in gouda

Dinsdag 18 maart 2003 heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten om een Islamitische basisschool in het Plan van (bijzondere) scholen op te nemen.
Op 23 januari 2003 heeft het bestuur van de Stichting Islamitische Scholen voor Basis- en Voortgezet Onderwijs uit Alphen aan den Rijn een verzoek ingediend om een Islamitische basisschool in Gouda op te nemen in het plan van bijzondere scholen voor de periode 2004-2006. De Landelijke Stichting voor Dienstverlening aan Onderwijs en Vorming heeft hiervoor een prognose opgemaakt. Deze prognose geeft aan dat het verzoek positief gehonoreerd kan worden.

prognose

De prognose is gebaseerd op het door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gehanteerde model, dat door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCenW) geaccepteerd wordt. Als voedingsgebied zijn de gemeenten Gouda, Moordrecht en Waddinxveen opgenomen. De prognose wijst uit dat de school vanaf 2009, vijf jaar na de ingangsdatum van bekostiging, de stichtingsnorm kan vasthouden. De stichtings-norm voor de gemeente Gouda is vastgesteld op 330 leerlingen.

beoordelingscriteria

Het gemeentebestuur beoordeelt de validiteit van de prognosegegevens. Daarnaast heeft het gemeentebestuur de taak om huisvesting te regelen nadat de minister de school voor bekostiging in aanmerking laat komen. In de wet op het primair onderwijs wordt aangegeven dat de gemeenteraad een bijzondere school in het plan dient op te nemen als zij binnen 5 jaar vanaf de ingangsdatum (van bekostiging) en gedurende de volgende 15 jaar bezocht wordt door het aantal leerlingen dat overeenkomt met de voor de gemeente geldende stichtingsnorm (330 leerlingen).

huisvesting

De prognose van de Stichting Islamitische Scholen voor Basis- en Voortgezet Onderwijs Alphen aan den Rijn is gebaseerd op een stedelijk en regionaal voedingsgebied. Dit betekent dat de nieuw te stichten school niet in een specifieke wijk gevestigd hoeft te worden. Het is wenselijk dat de school in een goed en compleet uitgerust gebouw gehuisvest wordt. Rekening houdend met de schoolgebouwen die per augustus 2004 beschikbaar komen, zijn B en W van mening dat het schoolgebouw aan de Aakwerf, dat vrij komt als gevolg van de fusie in Bloemendaal, het meest aangewezen gebouw is voor de huisvesting van de Islamitische school. Het gebouw heeft acht lokalen, een speellokaal en mogelijkheid tot gebruik van een sportzaal. De ligging is gunstig in het licht van de regionale functie en er is voldoende parkeergelegenheid voor ouders die hun kinderen van en naar school brengen.

Het college van B en W stelt voor om de school op Islamitische grondslag te vestigen in het schoolgebouw aan de Aakwerf 46. Hiervoor is eerst instemming van de raad nodig om de school op te nemen in het Plan van bijzondere scholen. Vervolgens is goedkeuring nodig van de minister van OCenW.

islamitisch onderwijs

Sinds 1920 geldt een financiële en materiële gelijkstelling voor zowel het openbaar als het bijzonder onderwijs. Deze scholen worden vanaf dat moment ook door het rijk bekostigd. De term bijzonder betekent dat het bestuur van een school niet door of namens de overheid uitgevoerd wordt, maar door een stichting of vereniging. Net als openbare scholen moeten bijzondere scholen zich houden aan de wettelijke bepalingen. Het onderwijs op Islamitische scholen wordt dus ook in de Nederlandse taal gegeven. Alle vakken zoals Nederlands, geschiedenis, rekenen en kennis der natuur moeten aan dezelfde eisen voldoen als op andere scholen. Het onderwijs mag niet in het Arabisch of Turks gegeven worden. Zodra een nieuwe school in een gemeente meedraait, neemt de school deel aan de activiteiten die er in een gemeente zijn. Een Islamitische school wordt, net als andere scholen, begeleid door de schoolbegeleidings-dienst. Ook neemt de school deel aan het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid. De rijksinspectie van het onderwijs houdt toezicht op de scholen. Zij onderzoekt hoe het onderwijsproces in de school is georganiseerd en hoe het daadwerkelijk verloopt. Ook controleert zij de kwaliteit van het onderwijs. Kortom, een Islamitische basisschool onderscheidt zich van ander bijzonder onderwijs uitsluitend wat betreft identiteit, maar niet wat betreft organisatie, voertaal en leerplan.