Gemeente Gouda
datum: 19 maart 2003
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Linda Dinkelman
telefoon: 0182-588221
islamitische basisschool in gouda
Dinsdag 18 maart 2003 heeft het college van Burgemeester en Wethouders
besloten om een Islamitische basisschool in het Plan van (bijzondere)
scholen op te nemen.
Op 23 januari 2003 heeft het bestuur van de Stichting Islamitische
Scholen voor Basis- en Voortgezet Onderwijs uit Alphen aan den Rijn
een verzoek ingediend om een Islamitische basisschool in Gouda op te
nemen in het plan van bijzondere scholen voor de periode 2004-2006. De
Landelijke Stichting voor Dienstverlening aan Onderwijs en Vorming
heeft hiervoor een prognose opgemaakt. Deze prognose geeft aan dat het
verzoek positief gehonoreerd kan worden.
prognose
De prognose is gebaseerd op het door de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG) gehanteerde model, dat door het ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCenW) geaccepteerd wordt. Als
voedingsgebied zijn de gemeenten Gouda, Moordrecht en Waddinxveen
opgenomen. De prognose wijst uit dat de school vanaf 2009, vijf jaar
na de ingangsdatum van bekostiging, de stichtingsnorm kan vasthouden.
De stichtings-norm voor de gemeente Gouda is vastgesteld op 330
leerlingen.
beoordelingscriteria
Het gemeentebestuur beoordeelt de validiteit van de prognosegegevens.
Daarnaast heeft het gemeentebestuur de taak om huisvesting te regelen
nadat de minister de school voor bekostiging in aanmerking laat komen.
In de wet op het primair onderwijs wordt aangegeven dat de
gemeenteraad een bijzondere school in het plan dient op te nemen als
zij binnen 5 jaar vanaf de ingangsdatum (van bekostiging) en gedurende
de volgende 15 jaar bezocht wordt door het aantal leerlingen dat
overeenkomt met de voor de gemeente geldende stichtingsnorm (330
leerlingen).
huisvesting
De prognose van de Stichting Islamitische Scholen voor Basis- en
Voortgezet Onderwijs Alphen aan den Rijn is gebaseerd op een stedelijk
en regionaal voedingsgebied. Dit betekent dat de nieuw te stichten
school niet in een specifieke wijk gevestigd hoeft te worden. Het is
wenselijk dat de school in een goed en compleet uitgerust gebouw
gehuisvest wordt. Rekening houdend met de schoolgebouwen die per
augustus 2004 beschikbaar komen, zijn B en W van mening dat het
schoolgebouw aan de Aakwerf, dat vrij komt als gevolg van de fusie in
Bloemendaal, het meest aangewezen gebouw is voor de huisvesting van de
Islamitische school. Het gebouw heeft acht lokalen, een speellokaal en
mogelijkheid tot gebruik van een sportzaal. De ligging is gunstig in
het licht van de regionale functie en er is voldoende
parkeergelegenheid voor ouders die hun kinderen van en naar school
brengen.
Het college van B en W stelt voor om de school op Islamitische
grondslag te vestigen in het schoolgebouw aan de Aakwerf 46. Hiervoor
is eerst instemming van de raad nodig om de school op te nemen in het
Plan van bijzondere scholen. Vervolgens is goedkeuring nodig van de
minister van OCenW.
islamitisch onderwijs
Sinds 1920 geldt een financiële en materiële gelijkstelling voor zowel
het openbaar als het bijzonder onderwijs. Deze scholen worden vanaf
dat moment ook door het rijk bekostigd. De term bijzonder betekent dat
het bestuur van een school niet door of namens de overheid uitgevoerd
wordt, maar door een stichting of vereniging. Net als openbare scholen
moeten bijzondere scholen zich houden aan de wettelijke bepalingen.
Het onderwijs op Islamitische scholen wordt dus ook in de Nederlandse
taal gegeven. Alle vakken zoals Nederlands, geschiedenis, rekenen en
kennis der natuur moeten aan dezelfde eisen voldoen als op andere
scholen. Het onderwijs mag niet in het Arabisch of Turks gegeven
worden. Zodra een nieuwe school in een gemeente meedraait, neemt de
school deel aan de activiteiten die er in een gemeente zijn. Een
Islamitische school wordt, net als andere scholen, begeleid door de
schoolbegeleidings-dienst. Ook neemt de school deel aan het
Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid. De rijksinspectie van het
onderwijs houdt toezicht op de scholen. Zij onderzoekt hoe het
onderwijsproces in de school is georganiseerd en hoe het daadwerkelijk
verloopt. Ook controleert zij de kwaliteit van het onderwijs. Kortom,
een Islamitische basisschool onderscheidt zich van ander bijzonder
onderwijs uitsluitend wat betreft identiteit, maar niet wat betreft
organisatie, voertaal en leerplan.