Fontys
woensdag 19 maart 2003
woensdag 19 maart 2003
Fontysopleidingen Elektrotechniek gevisiteerd
Fontysopleiding Elektrotechniek Eindhoven is van behoorlijke kwaliteit
De opleiding Elektrotechniek van Fontys Technische Hogeschool in
Eindhoven is van behoorlijke kwaliteit. Dat is het oordeel van de
visitatiecommissie in haar vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek,
dat zij in opdracht van de HBO-raad uitvoerde.
De visitatiecommissie vindt 20 van de 25 beoordeelde
kwaliteitsaspecten voldoende. De commissie is van mening dat de
opleiding veel vooruitgang heeft geboekt vanuit een heldere
onderwijsvisie. Elektrotechniek van Fontys Technische Hogeschool
Eindhoven is ook een van de weinige opleidingen waarvan de commissie
de wetenschappelijke oriëntatie van voldoende kwaliteit vindt. Slechts
5 van de 18 beoordeelde opleidingen scoren een voldoende op dit
onderdeel. De opleiding heeft een duidelijk beeld van relevante
ontwikkelingen en bouwt dit in in het beroepsgerichte
onderwijsprogramma. De landelijke beroepsprofielen zijn door de
opleiding vormgegeven in twee afstudeerrichtingen: Elektrotechniek en
Ontwerpen (EO) en Human Electrical Engineering (HEE). De richting
Elektrotechniek en Ontwerpen leidt op voor ontwerpen in een
elektrotechnische omgeving. Of het nu gaat om hardware-, software- of
telematicatoepassingen, het productontwerp staat centraal. De
opleiding Human Electrical Engineering kijkt op twee verschillende
manieren naar de menskant: enerzijds naar de mens als productgebruiker
in een commerciële setting en anderzijds naar de mens als
klant/patiënt in de gezondheidszorg.
Het studieprogramma biedt de student veel mogelijkheden via de
verschillende studieroutes: voltijd, deeltijd, duaal en I-drie. Deze
laatste route is een interdisciplinair samenwerkingverband tussen
nationale en internationale hbo-instellingen en universiteiten. Het
onderwijs en de projecten zijn stimulerend en actueel. De commissie is
enthousiast over de projecten binnen het onderwijs. Studenten uit de
hoofdfase zijn met name tevreden over de samenhang in de projecten. De
beroepspraktijk is in het algemeen tevreden over de zelfstandigheid en
het vermogen van studenten om nieuwe kennis te verwerven. De studenten
blijken snel een werkkring te vinden, mede door de vraag naar technici
in de regio.
De commissie constateert dat de opleiding op papier veel zaken goed
voor elkaar heeft, maar dat de uitvoering verbeterd moet worden. Zij
adviseert om de interne organisatie, de communicatie en aansturing
door het management te versterken.
Bert Rajh, directeur van de opleiding, is van mening dat het rapport
op een goede manier de tevredenheid van studenten en bedrijfsleven
weergeeft. Tegelijkertijd beseft de directeur, dat de ingezette
verbetering van interne processen verder moet worden doorgevoerd.