Fontys
woensdag 19 maart 2003
Fontysopleidingen Elektrotechniek gevisiteerd
Fontysopleiding Elektrotechniek Venlo scoort goed
Een goede score voor de opleiding Elektrotechniek van Fontys Technische Hogeschool in Venlo. Dat is het oordeel van de visitatiecommissie in haar vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek, dat zij in opdracht van de HBO-raad uitvoerde. Bestuurslid Frans van Rijswijk is zeer tevreden met dit mooie resultaat.
De visitatiecommissie vindt 24 van de 25 beoordeelde
kwaliteitsaspecten voldoende. De opleiding heeft volgens de
visitatiecommissie duidelijk oog voor de ontwikkelingen in de
maatschappij en het bedrijfsleven. De elektrotechnisch ingenieur zal
werkzaam zijn in een breed vakgebied van marketing, ontwikkeling,
productie, verkoop en toepassing van producten en diensten. De vraag
naar mechatronici wordt steeds groter. De opleiding speelt hierop in
door mechatronica tot de kern van haar nieuwe curriculum te maken, dat
van de commissie veel waardering krijgt voor de doordachte en
evenwichtige opbouw. Hierdoor is volgens de beroepspraktijk een brede
opleiding gecreëerd waarin op zinvolle wijze een koppeling tussen
Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Computertechniek wordt
aangebracht.
Het nieuwe curriculum bestaat in een Nederlandstalige en een
tweetalige Duitse vorm. De laatste vorm leidt tot het behalen van een
dubbel diploma in samenwerking met de Fachhochschule Niederrhein. De
opleiding levert mechatronici af die breed inzetbaar zijn in
multidisciplinaire omgevingen. De opleiding kenmerkt zich door
betrokken en gemotiveerde medewerkers, kleinschalig en studentgericht
onderwijs en nieuwe onderwijsvormen die op bewonderenswaardige wijze
in het curriculum zijn vormgegeven.
Het enige punt dat volgens de commissie de komende tijd meer aandacht
vraagt, is de wetenschappelijke oriëntatie van het personeel; een punt
dat in de laatste jaren een lagere prioriteit heeft gehad onder
invloed van de keuze om vooral in te zetten op didactische
vernieuwing.
Henk van den Heuvel, directeur van de opleiding, is zeer tevreden over
dit mooie rapport. Hij beschouwt het als een bevestiging van de koers
die enkele jaren geleden door het gehele instituut is ingeslagen:
onderwijs op basis van een drietal kennispijlers die structureel door
de opleiding heen terugkomen, gekoppeld aan toepassing van opgedane
kennis in het kader van een project- en probleemgestuurde aanpak.
Tegelijkertijd is het ook een expliciete vorm van waardering voor de
niet aflatende betrokkenheid van een relatief kleine groep personeel
met zowel studenten als het afnemend beroepenveld. Fontys Technische
Hogeschool Venlo is erin geslaagd hoogwaardig onderwijs te
ontwikkelen, dat duidelijk voorziet in de verwachtingen van
(toekomstige) studenten en het bedrijfsleven. Tevredenheid bestaat er
ook met de erkenning dat het onderwijs betreft waarin de opleiding
haar onderwijsvisie daadwerkelijk waarmaakt: de student staat
centraal.