Nederlandse Spoorwegen
Persbericht
Utrecht, 19 maart 2003
Internationale tickets online te boeken via NS-site
Verdere vernieuwingen NS-site doorgevoerd
Internationale treintickets kunnen sinds kort via de vernieuwde online winkel van NS Internationaal op www.ns.nl geboekt worden. Reizigers kunnen hier terecht voor boeking en betaling van tickets en reserveringen naar alle buitenlandse bestemmingen die rechtstreeks vanuit Nederland te bereiken zijn (zoals Parijs en Frankfurt). Daarnaast is een aantal verbeteringen voor binnenlandse reizigers op de NS-site doorgevoerd.
Tot op heden kon al via de NS-site een bestelling worden opgegeven, waarna klanten werden teruggebeld. Bovendien was een beperkt aantal bestemmingen direct te boeken, maar deze service is nu uitgebreid. De belangrijkste verandering is het grotere aanbod van bestemmingen en de mogelijkheid om online te reserveren. Naast Antwerpen en Brussel per Benelux-trein, is het nu mogelijk om voor rechtstreekse bestemmingen per Thalys, ICE, EuroCity of CityNightLine tickets te boeken en te betalen. Het gaat dan om de trajecten met eindbestemming Parijs, Marne La Vallée (Disneyland Parijs), Bourg St.-Maurice, Marseille, Berlijn, Frankfurt, Interlaken, München, Basel/Zürich en Garmisch Partenkirchen. Voor al deze bestemmingen geldt dat reizigers naast hun ticket ook een zit- of slaapplaats kunnen reserveren.
Een reis die via de online winkel wordt geboekt, begint altijd bij een Nederlands vertrekstation van de betreffende trein. Voor Thalys zijn dat bijvoorbeeld de stations Amsterdam, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam. Het is nu nog niet mogelijk om met één ticket van bijvoorbeeld Zwolle naar Parijs te reizen. Een kaartje Zwolle-Rotterdam moet apart bij de kaartautomaat of het loket worden gekocht. In de loop van 2003 gaat dat veranderen. De nieuwe online winkel van NS Internationaal is te bereiken via www.ns.nl onder Internationaal of via een speciale button op de homepage.
Overige verbeteringen NS-site
Er zijn tevens een aantal vernieuwingen voor binnenlandse reizigers op de site doorgevoerd. Zo is er een uitgebreide sectie met veelgestelde vragen toegevoegd, met onder meer informatie over het beleid, de kaartsoorten en eventueel actuele onderwerpen. Verder kunnen reizigers zich via www.ns.nl opgeven voor de zogenaamde sms-service: in geval van een ernstige storing in de treinenloop of bij geplande werkzaamheden aan het spoor krijgen ze dan automatisch een sms-bericht of eventueel een e-mailbericht. Ook bij het raadplegen van de reisplanner op internet worden klanten voortaan gewaarschuwd als er een ernstige storing is op het door hen gevraagde traject. Ten slotte kunnen bedrijven zich via de NS-site opgeven voor de NS-Business Card: een creditcard-achtige kaart waarmee hun medewerkers telefonisch een treinreis of taxirit kunnen boeken en betalen. De treinreis kan ook via internet geboekt worden. Daarnaast betalen ze met deze kaart de taxi en kunnen ze gebruik maken van de speciale Q-Park parkeerplaatsen. Met de NS-Business Card is dus het vervoer van deur tot deur geregeld.
Meer informatie: www.ns.nl
* * * * *