Gemeente Breda
Persberichten
19-03-2003
Procedure vrijstelling van bestemmingsplannen wordt duidelijker
Het college van burgemeester en wethouders is akkoord met een nieuw
procedurevoorstel artikel 19, lid 1. Hiermee wordt de procedure over
hoe om te gaan met vrijstelling van bestemmingsplannen een stuk
duidelijker. Deze heldere procedure moet instellingen, burgers en
anderen die willen afwijken van bestemmingsplannen hulp bieden. De
procedure gaat uit van drie fasen. De fasen betreffen: een
principeverzoek om vrijstelling van de gemeente, een formeel verzoek
om vrijstelling van het bestemmingsplan (inclusief provinciale
verklaring van geen bezwaar) en het indienen van een bouwplan (voor
welstandsadvies en bouwvergunning).
De gemeente ontvangt jaarlijks zon 100 aanvragen voor vrijstelling van
het geldende bestemmingsplan, de zogenaamde artikel 19.1 procedures.
Een aanvraag kost de gemeente gemiddeld 60 uren arbeid, aan onder meer
(voor)overleg, onderzoek en advisering. Op dit moment is het zo dat
zaken als een planologische beoordeling en een bouwplanbeoordeling
vaak door elkaar lopen. Deze werkwijze is omslachtig en ook niet
altijd even duidelijk voor de aanvrager.
De nieuwe procedure maakt een onderscheid in de beoordeling van het
verzoek op ruimtelijk/planologische aanvaardbaarheid, de formele
vrijstelling met de verklaring van geen bezwaar, en de
bouwplanbeoordeling. Voor een aanvrager is de procedure daarmee
duidelijker te volgen. Omdat al vrij snel een principebesluit volgt
van de gemeente, kan dit bovendien teleurstelling door verkeerde
verwachtingen voorkomen. Ook kan deze procedure kosten besparen voor
de aanvrager.
De procedure wordt de komende weken verder uitgewerkt en ingevoerd.
Bij het Informatiepunt Bouw- en Woningtoezicht kan zowel telefonisch
als via de balie van het stadskantoor informatie worden gegeven over
hoe een verzoek om vrijstelling er uit moet zien. Het telefoonnummer
van het infopunt is (076) 529 38 10.
Breda, 19 maart 2003.