Gemeente Breda

Persberichten

19-03-2003

Procedure vrijstelling van bestemmingsplannen wordt duidelijker

Het college van burgemeester en wethouders is akkoord met een nieuw procedurevoorstel artikel 19, lid 1. Hiermee wordt de procedure over hoe om te gaan met vrijstelling van bestemmingsplannen een stuk duidelijker. Deze heldere procedure moet instellingen, burgers en anderen die willen afwijken van bestemmingsplannen hulp bieden. De procedure gaat uit van drie fasen. De fasen betreffen: een principeverzoek om vrijstelling van de gemeente, een formeel verzoek om vrijstelling van het bestemmingsplan (inclusief provinciale verklaring van geen bezwaar) en het indienen van een bouwplan (voor welstandsadvies en bouwvergunning).

De gemeente ontvangt jaarlijks zon 100 aanvragen voor vrijstelling van het geldende bestemmingsplan, de zogenaamde artikel 19.1 procedures. Een aanvraag kost de gemeente gemiddeld 60 uren arbeid, aan onder meer (voor)overleg, onderzoek en advisering. Op dit moment is het zo dat zaken als een planologische beoordeling en een bouwplanbeoordeling vaak door elkaar lopen. Deze werkwijze is omslachtig en ook niet altijd even duidelijk voor de aanvrager.
De nieuwe procedure maakt een onderscheid in de beoordeling van het verzoek op ruimtelijk/planologische aanvaardbaarheid, de formele vrijstelling met de verklaring van geen bezwaar, en de bouwplanbeoordeling. Voor een aanvrager is de procedure daarmee duidelijker te volgen. Omdat al vrij snel een principebesluit volgt van de gemeente, kan dit bovendien teleurstelling door verkeerde verwachtingen voorkomen. Ook kan deze procedure kosten besparen voor de aanvrager.
De procedure wordt de komende weken verder uitgewerkt en ingevoerd. Bij het Informatiepunt Bouw- en Woningtoezicht kan zowel telefonisch als via de balie van het stadskantoor informatie worden gegeven over hoe een verzoek om vrijstelling er uit moet zien. Het telefoonnummer van het infopunt is (076) 529 38 10.

Breda, 19 maart 2003.