Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Overheid brengt basisgegevens op orde
19 maart 2003
Het kabinet heeft ingestemd met plannen om de gegevenshuishouding van
de overheid structureel op orde te brengen. Het kabinet ziet dit als
een belangrijke randvoorwaarde voor het realiseren van gestelde
beleidsdoelen op het terrein van onder andere
criminaliteitsbestrijding, sociale zekerheid, zorg, ruimtelijke
ordening, publieke dienstverlening en administratieve lasten
verlichting. Dat staat in een brief van minister Remkes (BZK) aan de
Tweede Kamer.
---
Achtergrond voor de plannen is de constatering dat veel gegevens door
meerdere overheidsorganisaties worden verzameld, waardoor de kwaliteit
van de gegevens onder het gewenste niveau blijft, de koppeling van
gegevensbestanden wordt bemoeilijkt en de administratieve lasten voor
burgers en bedrijven onnodig hoog zijn.
Het kabinet ziet de realisatie van zogenaamde authentieke gegevens
registraties als belangrijkste oplossing van dit probleem. Deze
authentieke registraties fungeren voor de gehele overheid als unieke,
verplichte bron van gegevens. Het kabinet merkt daarbij zes
authentieke basisregistraties aan als eerste prioriteit: Gemeentelijke
Basisadministratie Persoonsgegevens (personen), Basisbedrijvenregister
(bedrijven en andere rechtspersonen), Kadastrale Registratie,
Basisgebouwenregister, Basisregister Adressen en Geografisch
Kernbestand (geografische basiskaart). Voor de zes beoogde
basisregistraties zijn inmiddels invoeringstrajecten gestart of wordt
hierover het komende jaar besloten.
De minister van BZK schrijft dit in een eindrapportage aan de Tweede
Kamer over het programma Stroomlijning Basisgegevens, waarin de
uitgangspunten voor het beleid ten aanzien van authentieke
registraties zijn vastgesteld. Eerder al kwam in het kader van dit
programma een nieuw kabinetsbeleid over het gebruik van
persoonsnummers tot stand.
---
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -