Gemeente Amsterdam
Amsterdam stimuleert fietsgebruik en pakt black spots aan
19 maart 2003 - Lisa Neves Gonçalves
De gemeente Amsterdam wil dat Amsterdammers vaker voor de fiets
kiezen, vooral bij korte ritten van een paar kilometer. Ook wil de
gemeente de verkeersveiligheid voor fietsers verbeteren door met name
black spots (plaatsen waar veel ongevallen voorkomen) aan te pakken.
Dit zijn twee van de belangrijkste doelstellingen uit het Jaarplan
Fiets 2003 waarmee het college B&W heeft ingestemd. Dit plan
beschrijft alle fietsprojecten en -activiteiten die dit jaar door de
gemeente worden georganiseerd.
Het Amsterdamse fietsbeleid draagt in belangrijke mate bij aan de
doelstelling van het verkeers- en vervoerbeleid: het leefbaar en
bereikbaar houden van Amsterdam. De fiets neemt weinig ruimte in,
veroorzaakt geen geluidsoverlast, geeft geen uitstoot en is relatief
ongevaarlijk voor andere verkeersdeelnemers. Het fietsbeleid wordt
gecoördineerd door de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer
(Dienst IVV).
Kiezen voor de fiets
Uit onderzoek blijkt dat Amsterdammers ook voor korte afstanden vaak
de auto of het openbaar vervoer gebruiken. De gemeente wil fietsen zo
aantrekkelijk maken dat Amsterdammers kiezen voor de fiets. Hiervoor
worden verschillende middelen ingezet: het aanleggen van
verkeersveilige, snelle en comfortabele fietsroutes, die goed
bewegwijzerd zijn, de aanpak van fietsendiefstal en de realisering van
fietsenstallingen in de stad en fietsenbergingen in of bij de woning.
Black spots
De gemeente inventariseert elk jaar waar in Amsterdam
verkeersonveilige plekken, de zogenaamde black spots, zijn om die
vervolgens aan te pakken. Zo is het aantal 'black spots' gedaald van
185 in de periode 1995-1997 naar 152 in de periode 1999-2001. Deze
dalende lijn wil de gemeente voortzetten. De werkgroep Black Spots
Amsterdam (een samenwerkingsverband tussen de Dienst IVV, stadsdelen,
politie en justitie) wil in 2003 minimaal 100 'black spots' nader
bekijken en aanpakken.
Naast bovenstaande projecten worden in het jaarplan ook projecten en
activiteiten beschreven zoals:
* De verdere realisering van ontbrekende schakels van het Hoofdnet
Fiets en de verbetering van bestaande wegvakken Hoofdnet Fiets.
* Het treffen van voorbereidingen voor de realisering van nieuwe
bewaakte fietsenstallingen, waaronder nieuwe lockerstallingen.
* De aanpak van fietsendiefstal door de uitvoering van het
vastgestelde Werkprogramma Fietsendiefstalpreventie 2002-2006.
* De uitvoering van de motie Flos c.s. van 18/19 december jl. over
het toekennen van een subsidie voor het in de vaart houden van de
veerpont Nieuwe Meer.
De gemeenteraad heeft het Jaarplan Fiets 2003 al in december jl. bij
de begrotingsbehandeling betrokken.
© Gemeente Amsterdam