Gemeente Amsterdam
Verbetering promotie stad Amsterdam
19 maart 2003 - Marleen Nieuwenhuis
De promotie van Amsterdam kan en moet sterk worden verbeterd.
Amsterdam concurreert met veel andere Europese steden en die
concurrentie wordt steeds krachtiger. Met name Oost-Europese steden
vormen in toenemende mate een aantrekkelijk alternatief voor bezoekers
en toeristen. Omdat er geen sprake is van een eenduidig city
marketingbeleid komt de positie van Amsterdam onder druk te staan.
Dit stelt de wethouder Economische Zaken, Geert Dales. "De
concurrentie houdt zich intensief bezig met city marketing en weet op
die manier de gewenste bedrijven, bezoekers en bewoners te trekken.
Voor Amsterdam valt er op dat terrein nog veel te winnen. De
versnippering van de stadspromotie is hier veel te groot. Om sterk te
concurreren moet het marketingbeleid helder en eenduidig worden",
aldus Dales.
Om de concurrentiepositie van Amsterdam flink te verbeteren start
Dales het project city marketing. Het college van B&W heeft met het
plan van aanpak ingestemd.
Onderdeel van het project is een vergelijking met de city marketing
van Barcelona, Berlijn, Dublin en Rotterdam. Amsterdam wil leren van
de ervaringen in die steden. Verder wil Dales een veel grotere
samenwerking en synergie tot stand brengen tussen de vele organisaties
die met Amsterdam promotie bezig zijn. Instellingen als Amsterdam
Promotion (AMPRO), Amsterdam Tourist Board, Amsterdam Congres Bureau,
Amsterdam Ports Association, Amsterdams Uitburo en tal van anderen
worden aangespoord om intensiever samen te werken en op die manier de
vele afzonderlijke gemeentelijke subsidiestromen efficiënter te
benutten.
© Gemeente Amsterdam