Openbaar Ministerie
OM moet slachtoffers delicten beter informeren
---
De politie en het Openbaar Ministerie moeten slachtoffers van delicten beter
informeren over wat er met hun aangifte gebeurt. Dat staat in het
jaarverslag 2002 van de Nationale Ombudsman. De ombudsman kreeg vorig jaar
290 klachten over het Openbaar Ministerie. Veel van deze klachten hadden
betrekking op de informatieverstrekking door het OM.
Zo was er een klacht van een slachtoffer van oplichting in Maastricht, die
negen maanden lang niets had gehoord, ondanks dringende verzoeken om
informatie. Ook als er geen nieuwe ontwikkelingen zijn, is het volgens de
Nationale Ombudsman niet behoorlijk om niets te melden over de stand van
zaken.
Bij de Nationale Ombudsman kwamen vorig jaar 9.600 klachten binnen. Meer dan
duizend klachten gingen over de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Ook over de handelwijze van het ministerie van VROM kwamen veel klachten
(372) binnen, vooral over de afhandeling van aanvragen van huursubsidie.