AutoRai
19-3-2003
Porsche Carrera GT supersportwagen voor op de weg
De Porsche Carrera GT werd afgelopen zaterdag voor het eerst aan de
Nederlandse kopers getoond. Pon Porsche Import reisde met het
gezelschap af naar de Autosalon in Genève en opende hiermee het
exclusieve VIP-programma dat de komende drie jaar voor de Carrera GT
gaat lopen.
De prijs van de Porsche Carrera GT bedraagt 646.485,- incl. BTW/BPM (
395.000,- excl. BTW/BPM).
Het ontwerp van de nieuwe Porsche Carrera GT weerspiegelt op niet mis
te verstane wijze het uitzonderlijke prestatiepotentieel van deze
compromisloze supersportwagen. Maar in tegenstelling tot pure
autosport-prototypes vertoont het ontwerp beslist een stilistische
verwantschap met Porsches andere productiemodellen. Ook herinnert de
Carrera GT in bepaalde details aan legendarische racewagens van het
merk Porsche.
Het front van de Carrera GT wordt gekenmerkt door een karakteristiek
Porsche gezicht, met extreem lage en wigvormige motorkap, geflankeerd
door hoger liggende spatborden. Daarmee doet de Carrera GT sterk
denken aan de 718 RSK Spyder uit de jaren zestig. De beide grote
projectiekoplampen onder vlakke afdekglazen doen denken aan de
succesvolle Porsche 917, die talloze autosportoverwinningen op zijn
naam schreef. De lampen zijn uitgerust met de modernste lichttechniek:
twee V-vormig geplaatste Xenon-eenheden. Evenals bij de 911 Turbo
accentueren drie zeer brede luchtinlaten in de voorspoiler het
prestatiepotentieel van de Carrera GT. De openingen verzorgen zowel de
drie radiateurs als de voorste remmen van koellucht.
Opwindend silhouet
In het zijaanzicht wint de Carrera GT met zijn strakke, langgerekte
taillelijn verder aan dynamiek. Het middenmotorconcept wordt benadrukt
door de duidelijk naar voren geplaatste cockpit en de grote afstand
tussen portier en achteras. De nieuw gecreëerde buitenspiegels met hun
V-vormige, dubbele voet hebben dezelfde hoek als de A-stijlen en
accentueren de dynamiek van de auto. Krachtige luchtin- en uitlaten
vóór en achter de portieren vormen opwindende stilistische details,
maar garanderen vooral de voor het enorme prestatievermogen van de
Carrera GT vereiste be- en ontluchting van motor, transmissie, remmen
en ventilatie/airconditioning.
De luchtinlaten zijn uit de basisvorm van de auto gesneden en hebben
net als bij vliegtuigen een aërodynamisch optimale luchtgeleiding een
extra voorbeeld van de geslaagde combinatie van esthetica en high
performance-technologie, die het concept van de Carrera GT kenmerkt.
Om het zicht op de motor mogelijk te maken maar ook vanwege de koeling
werd de kap, die van de achterzijde van de cockpit schuin naar
achteren over de motor loopt, vervaardigd uit geperforeerd edelstaal.
De beide rolbeugels zijn niet alleen een optische belofte van
stabiliteit. Om hun functie perfect te kunnen vervullen en om
tegelijkertijd te dienen als bevestigingspunt voor het afneembare dak
zijn ze overeenkomstig krachtig uitgevoerd.
Strakke en functionele achterpartij
De structuur van de achterpartij is net als bij een racewagen strak en
functioneel van vorm en is vooral afgestemd op rij- en aërodynamische
eisen. Een vleugelspoiler wekt de voor de rijdynamiek vereiste
neerwaartse druk (downforce) op de achteras op. Hij komt bij een
snelheid van 120 km/h in minder dan vijf seconden zon 160 millimeter
omhoog en verhoogt de neerwaartse druk met circa 30 procent. Zodra de
snelheid onder de 80 km/h komt, gaat hij automatisch weer naar
beneden. Aan de onderzijde van de achterpartij vult een diffusor de
aërodynamische werking van de vleugelspoiler aan en versterkt
tegelijkertijd de optische balans. Daartussen liggen de twee machtige
uitlaatpijpen, die ter hoogte van de ronde achterlichten in het uit
koolstofvezel vervaardigde achterpaneel zijn geïntegreerd. Hun
straalmotorachtige vormgeving is een andere, duidelijke verwijzing
naar de uitzonderlijke prestaties van de Carrera GT.
De geribbelde ommanteling heeft echter ook een duidelijke functie en
dient voor een betere koeling van de uitlaat-eindpijpen. Bij de
Carrera GT geldt dus ook voor alle details het Porsche-principe: form
follows function.
Aërodynamica van onderen gezien
De styling van een racewagen wordt in belangrijke mate beïnvloedt door
de aërodynamici. Datzelfde geldt voor de Carrera GT. De maatstaf voor
alle aërodynamische maatregelen was het circuitgebruik, dat een grote
neerwaartse druk (downforce) vereist. Bij een topsnelheid van 330 km/h
haalt de Carrera GT een waarde van 2846 newton. Vanwege de stabiliteit
wordt aan de achteras van de Carrera GT meer neerwaartse druk
opgewekt; de balans vóór/achter bedraagt 30 : 70 procent. Om de grote
downforce-coëfficiënt bij de Carrera GT te realiseren, zonder tegelijk
een negatieve invloed te hebben op de Cw-waarde, werd een
bodemgeometrie ontwikkeld die absoluut uniek is voor een
productiemodel. Nooit eerder werd zon consequente bodemstyling
toegepast. De volledig beklede bodemgroep zorgt met zijn
achter-diffusor en de stromingskanalen voor een extra vacuümeffect. De
vast aan kuip, aandrijf-subframe en botsstructuur vastgeboute
bodembekleding is compleet vervaardigd uit koolstofvezelcomposiet. De
speciale vorm is in de windtunnel tot in de allerkleinste details
geoptimaliseerd. Zo wordt de luchtstroom reeds vóór de vooras door
stromingskanalen beïnvloed en met behulp van geleidingsvinnen gericht
naar de achter-diffusor gestuurd. Daarmee wordt niet alleen een
krachtige neerwaartse druk van de hele auto gerealiseerd, maar wordt
deze downforce tegelijkertijd ook optimaal over de beide assen
verdeeld.
Volbloed racemotor
De tiencilindermotor met dry-sump-smering achter de cockpit van de
Carrera GT is gebaseerd op een atmosferische 5,5-liter V10-motor die
ook als volbloed racemotor voor de 24 Uur van Le Mans ingezet had
kunnen worden. Voor de toepassing in dit productiemodel is de
cilinderinhoud vergroot tot 5,7 liter. Dit is bereikt door de boring
te vergroten tot 98 millimeter. De motor van de Carrera GT voldoet met
zijn geweldige kracht aan alle eisen voor de inzet in de autosport,
maar is ook absoluut geschikt voor dagelijks gebruik. Zijn
classificatie als supersportwagen voor de weg bevestigt de Carrera GT
met zijn prestaties. Zo bedraagt het maximum vermogen 450 kW (612 pk)
bij 8.000 tpm en is het maximum koppel 590 Nm bij 5.750 tpm. De
topsnelheid bedraagt 330 km/h. Ook met zijn acceleratiecijfers zet de
Carrera GT nieuwe maatstaven: van 0-100 km/h duurt slechts 3,9
seconden en voor de sprint van 0-200 km/h is slechts 9,9 seconden
nodig.
Extreem laag zwaartepunt
Door de geoptimaliseerde V-hoek van de cilinderbanken van 68 graden,
in combinatie met de laagst mogelijke krukaspositie werd het gewenste
lage zwaartepunt van de motor gerealiseerd. De smalle blokhoek en de
steile stand van de kanalen was noodzakelijk om voldoende plaats te
creëren voor de aërodynamische maatregelen (kanalen, diffusor). De
Porsche-constructeurs hebben voor het tiencilinderconcept gekozen voor
570 cm3 per cilinder, aangezien deze maat de beste voorwaarden biedt
voor een optimale gaswisseling. Vier kleppen per cilinder en
stromingsgunstig gevormde inlaatkanalen zorgen voor een perfecte
cilindervulling en een optimaal rendement. Hoewel de constructie is
afgestemd op het gebruik als racemotor, voldoet deze krachtbron aan
alle relevante emissie- en geluidsnormen.
Uitstekende stijfheid van het motorblok, hoge integratiegraad
De tiencilindermotor voor de Carrera GT wordt gebouwd in de
motorenfabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. Hij heeft als gevolg van
zijn constructie als dragend onderdeel van de auto een uitstekende
stijfheid van het motorblok, wat merkbaar is aan vervormingsvrije
cilinderboringen. Om het aantal componenten plus het motorgewicht laag
te houden, werden koelvloeistof- en olieleidingen zo veel mogelijk in
het gegoten blok geïntegreerd. Ook aparte aansluitingen en
afdichtelementen konden vervallen dankzij deze specifieke
autosporttechniek. Het concept van de hoge integratiegraad resulteert
niet alleen in optimale gewichtsverhoudingen, maar is ook van invloed
op de bedrijfszekerheid.
Zeer sterke en temperatuurbestendige materiaalkeuze
De tiencilindermotor draagt in belangrijke mate bij aan het ideale
gewicht van de Carrera GT. Hij weegt slechts 214 kg en is daartoe
vervaardigd uit uitsluitend lichte metalen met deels zeer sterke en
temperatuurbestendige legeringen. Dat geldt evenzeer voor het
motorblok als voor de cilinderkoppen, waarvan de lichtmetaal-legering
bijzonder ongevoelig blijkt voor hoge temperaturen. Om de motor zo
kort mogelijk te kunnen maken werd afgezien van het gebruik van aparte
cilindervoeringen. Bij het uit de autosport stammende principe van het
closed-deck-blok worden de cilinders met een vloeistofmantel omspoeld.
De cilinders zijn daartoe voorzien van een slijtvaste Nikasil-laag
(verbinding van nikkel en silicium), die de slijtvastheid verbetert en
de wrijving minimaliseert. Door deze bouwwijze is bovendien een
aanmerkelijk sterker motorblok gerealiseerd. 612 Paardenkrachten
moeten niet alleen worden geleverd, maar ook worden gekoeld: het
closed-deck-principe biedt in dat opzicht grote voordelen, aangezien
de cilinderwanden direct door de koelvloeistof worden omstroomd.
Daardoor is er sprake van een gunstiger temperatuuroverdracht van
zuigers naar koelvloeistof. De voor een optimale overdracht van de
warmte aan het koelcircuit gekozen dwarsstroomkoeling, garandeert ook
bij hoge belastingen een gelijkmatige koeling van alle tien cilinders.
Het koelsysteem werkt met drie radiateurs in het front van de auto.
Krukas en drijfstangen ontworpen voor hoge toeren Het hoge toerenniveau van maximaal 8.400 toeren per minuut vereist een bijpassend ontwerp van krukas en drijfstangen. De krukas werkt met een slag van 76 millimeter, wat in combinatie met een cilinderboring van 98 millimeter resulteert in een cilinderinhoud van 5.733 cm3. De gesmede en voor een geringe massatraagheid ontworpen krukas heeft een constructie met een maximale torsiestijfheid. Titanium drijfstangen verbinden de krukas met de zuigers. Hun grote sterkte zorgt in combinatie met het geringe gewicht bij toerentallen boven de 8.000 tpm voor een gunstige looprust en grote duurzaamheid.
Net als het motorblok komen ook de cilinderkoppen van de Carrera GT
overeen met die van een klassieke racemotor. In de eendelige
constructie zijn secundaire luchtkanalen en aparte lagerbokken voor de
nokkenasssen geïntegreerd. De nokkenasaandrijving is uitgevoerd als
een gecombineerde tandwiel-/kettingaandrijving. Deze constructie, die
is gecombineerd met starre klepstoters, garandeert een stijve
klepbediening en distributie bij gering gewicht en korte bouwlengte.
De inlaatnokkenassen kunnen door middel van de door Porsche
gepatenteerde nokkenasverstelling VarioCam traploos over een hoek van
40 graden worden versteld.
Milieuvriendelijk bij een sterke sound
De Carrera GT beschikt over een dubbel uitlaatsysteem met in ieder
kanaal een voor- en een hoofdkatalysator. Uiteraard voldoet hij
(ruimschoots) aan alle wereldwijd geldende emissienormen, zoals de
vanaf 2005 geldende, Europese emissienorm EU4. De voorkatalysatoren
zijn dicht bij de motor, achter de uitlaatspruitstukken geplaatst, wat
reeds in de warmloopfase een effectieve reductie van de schadelijke
uitlaatgassen garandeert. De hoofdkatalysatoren zijn geïntegreerd in
de einddemper. De controle van de katalysatoren en de bijbehorende
regeling wordt uitgevoerd door een stereo-lambdaregeling met twee
lambdasondes per cilinderrij. Het compleet uit edelstaal gemaakte
uitlaatsysteem heeft vanwege de compacte afmetingen een volume van
slechts 40 liter. De krachtige Porsche-sound, in combinatie met de
hoogfrequente toon waaraan men een pure racemotor kan herkennen, is
bereikt door een speciale afstemming van de mengkamers.
Dwarsgeplaatste zesversnellingsbak
Voor de overbrenging van de aandrijfkracht heeft de Carrera GT een
door Porsche zelf ontwikkelde en handgeschakelde zesversnellingsbak.
Hiervoor gelden in principe dezelfde eisen als voor de V10-motor:
compacte afmetingen, een zo laag mogelijk zwaartepunt en maximale
prestaties. Dit is gerealiseerd met een dwars-transmissie, die een
optimale gewichtsverdeling in de brede achterkant van de auto mogelijk
maakt, en tegelijkertijd de positie van de diffusor niet beïnvloedt.
Vanwege de afmetingen van de autosport-koppeling kon geen dubbel
vliegwiel worden toegepast. Die functie wordt nu overgenomen door de
bijzondere vormgeving van de primaire as in de dwars-transmissie. De
eerste hoofdas is hol uitgevoerd en heeft in het inwendige een lange,
dunne, massieve as uit veerstaal. Zo dempen de als torsieveer
werkende, beide assen de aandrijfschokken en reduceren ze
tegelijkertijd de transmissiegeluiden.
Keramische koppeling als wereldprimeur
Als eerste auto ter wereld heeft de Carrera GT een keramische
koppelingsplaat. Deze PCCC (Porsche Ceramic Composite Clutch)
onderscheidt zich door de geringe buitendiameter van de
koppelingsschijven, zodat een zeer laag zwaartepunt voor de
aandrijfeenheid kon worden gekozen. Een ander, beslissend voordeel is
het geringe gewicht, dat een bijzonder positief effect heeft op de
motordynamiek. Aan deze karakteristieke autosport-eisen voldeed tot nu
toe alleen een koolvezel-koppelingsplaat. Deze heeft echter als nadeel
dat de levensduur veel korter is en daarmee dus niet voldoet aan
Porsches ontwikkelingsdoelstelling van dagelijkse bruikbaarheid.
Achter de PCCC, die zelfs de levensduur van conventionele
koppelingsplaten overtreft, gaat een compleet nieuwe constructie
schuil. Daarbij hebben de ingenieurs van Porsche gebruik gemaakt van
de uitstekende ervaringen met de keramische remschijf (PCCB) en de
eigenschappen van dit materiaal verder ontwikkeld, zodat het voor een
dubbele drogeplaat-koppeling kon worden toegepast. Het gebruikte
materiaal onderscheidt zich door een enorme hardheid, een gering
gewicht en vooral door een uitzonderlijk lange levensduur. De beide
keramische koppelingsplaten, die in principe zijn vervaardigd van
koolstofvezel en siliciumcarbide, hebben slechts een buitendiameter
van 169 millimeter. Even ter vergelijking: in normale, in serie
geproduceerde autos kan de diameter van de koppelingsplaten oplopen
tot 380 millimeter!
Comfort en veiligheid bij de motorophanging
Motor en transmissie zijn met drie steunen in het aandrijf-subframe
opgehangen. Dit aandrijf-subframe zelf is vervaardigd uit met
koolstofvezel versterkte kunststof en is bevestigd aan de kuip. Het
aandrijf-subframe is onderdeel van het structurele verband en vormt
samen met de kuip de ruggengraat van de Carrera GT. Deze wereldwijd
unieke constructie dient ervoor om bij een minimaal gewicht de
stijfheid van de auto te behouden. De driepunts-bevestiging reduceert
de overdracht van geluid en trillingen en is tevens ontworpen voor een
gunstig gedrag bij botsingen. In noodgeval zorgt de voorste motorsteun
voor een geprogrammeerde verplaatsing van de aandrijfeenheid en
garandeert daarmee een zeer grote bescherming voor de inzittenden.
Opperste dynamiek, subtielste reactiegedrag
Het onderstelconcept van de Carrera GT heeft zich reeds onder de
zwaarste omstandigheden als uiterst capabel bewezen het is afkomstig
van de Porsche 911 GT1, de winnaar van de 24 Uur van Le Mans 1998. De
daarbij opgedane ervaringen voor wat betreft de speciale
ondersteleisen aan een kuip uit koolvezelcomposieten, zijn tot in de
kleinste details gebruikt bij ontwerp en constructie van de Carrera
GT. Zo bestaan bijvoorbeeld de dwarsarmen van de achterwielophanging
uit aërodynamisch gevormde staalprofielen. Opperste dynamiek wordt
gegarandeerd door in de autosport beproefde oplossingen. Daarbij
hebben de Porsche-ingenieurs het zwaartepunt echter niet gelegd op
uitsluitend circuitvaardigheid, maar hebben ze zich vanuit het oogpunt
van gebruik op de openbare weg ook geconcentreerd op een bijpassend
rijcomfort. Dat kon hoofdzakelijk worden bereikt door de
demperafstemming, zodat het onderstel zelf zijn racewagenkarakter kon
houden.
Pushrods zorgen voor subtiel aanspreekgedrag
Het subtiele aanspreekgedrag en de optimale afgifte van de krachten
aan de kuipconstructie van de Carrera GT is bereikt dankzij de
pushrod-wielophanging met dubbele dwarsarmen, vóór en achter. De naar
het midden aan de kuipconstructie bevestigde veer- en demperelementen
worden via edelstalen drukstangen (pushrods) en scharnierhevels
bediend. In tegenstelling tot de in andere sportwagens van het merk
Porsche toegepaste McPherson-veerpoten, zijn bij de toepassing van
pushrods de veren en dempers van elkaar gescheiden. Dit principe wordt
in de autosport vaak toegepast om de overbrengingsverhouding tussen
wiel, veer-/dempereenheid en stabilisatorstang vrij te kunnen kiezen.
Deze keuzemogelijkheid zorgt voor een gevoelig en subtiel
aanspreekgedrag, en een steeds optimaal afgestemde vering zowel bij
lage snelheid als bij geforceerd tempo.
Gesmede, aluminium draagarmen, met brede lagerbasis, brengen de
wielkrachten over op de monocoque van de Carrera GT. Net als bij
racewagens zijn de draagarmen zonder toepassing van rubber
isolatie-elementen aan de kuip bevestigd, zodat exacte
wielgeleidingseigenschappen worden gerealiseerd. De enorme rijdynamiek
wordt ondersteund door een stuurbekrachtiging, die zich onderscheidt
door een hoge reactiesnelheid. Ter voorkoming van trillingen is de
straf gelagerde veiligheidsstuurkolom direct aan de monocoque
bevestigd.
Keramische remschijven
De Carrera GT is uitgerust met de door Porsche voor het eerst in
productiemodellen toegepaste keramische remschijven. In 2001 beleefden
ze hun wereldprimeur op de 911 GT2. Voor de Carrera GT werd het
PCCB-systeem (Porsche Ceramic Composite Brake) verder geoptimaliseerd
en vergroot. De diameter van de geperforeerde, keramische
composiet-remschijven met efficiënte evolventen-koelkanalen bedraagt
vóór en achter 380 millimeter nog eens 30 mm groter dan in de 911 GT2.
De schijven zijn 34 millimeter dik. De keramische schijven van het
PCCB-remsysteem onderscheiden zich ten opzichte van gietijzeren
remschijven in dezelfde uitvoering door een circa 50 procent lager
gewicht. In combinatie met een eveneens volledig nieuw
remblokmateriaal ontwikkelt PCCB direct zeer grote en vooral constante
frictiewaarden tijdens de vertraging. In een fractie van een seconde
wordt de maximale remkracht opgebouwd. De slijtage is uiterst gering;
de veiligheidsreserves zijn ook onder extreme belasting zeer hoog.
Met het oog op de stijfheid zijn de in karakteristiek geel gelakte, aluminium zeszuiger-monobloc-remklauwen aan voor- en achteras totaal nieuw ontwikkeld. Ze beschikken over een uiterst groot bemeten en daarmee stijve bevestigingsbasis aan de wieldrager. Dit verbetert de doseerbaarheid van de remwerking en het pedaalgevoel. Mede verantwoordelijk voor de korte remweg is ook de hydraulische rembekrachtiger, die voor een zeer snelle opbouw van de remdruk zorgt.
ABS/ASR vergroot de rijstabiliteit in het grensbereik
Ook bij verschillende rijbaanoppervlakken en slechte
weersomstandigheden zorgt een ABS-systeem en Traction-Control-System
voor een dynamisch rijgedrag in het grensbereik. Het systeem vergroot
de rijstabiliteit bij het remmen en accelereren en verschaft een bij
het prestatiepotentieel van de Carrera GT passend veiligheidsgevoel.
Het vierkanaals antiblokkeersysteem biedt de mogelijkheid om zowel de
wielen aan de voor- als aan de achteras individueel te regelen. De
ABS-afstemming is speciaal op de keramische remschijven aangepast en
maakt een zeer korte remweg mogelijk, waarbij een uitstekende
stuurvaardigheid blijft bestaan.
De geïntegreerde vierkanaals anti-slip-regeling (ASR) wordt indien
nodig over het hele acceleratiebereik geactiveerd. Deze verhindert
overmatige wielslip aan de aangedreven wielen en verhindert zo het
uitbreken van de achterpartij. Door de ingreep van ASR in het
motormanagement wordt het motorvermogen gereduceerd door gas
terugnemen en verstelling van de ontstekingshoek. Daarnaast worden
aangedreven wielen die doorslippen met behulp van het automatische
remdifferentieel (ABD) afgeremd. Wie echter geen behoefte heeft aan
deze elektronische ondersteuning, kan via een schakelaar in de
middenconsole de complete tractie-controle-functie uitschakelen.
Gesmede magnesium velgen
Voor de Carrera GT zijn speciale velgen in vijfspaak-design ontwikkeld
vóór 19 inch / achter 20 inch. Deze uit magnesium gesmede velgen
worden hier voor de eerste maal in een productiemodel toegepast. Het
speciale productieproces verbetert de levensduur van het materiaal en
maakt een optimaal laag gewicht mogelijk. Gesmede magnesium velgen
zijn bij gelijke stijfheid en sterkte circa een kwart lichter dan
gegoten aluminium velgen en bieden daarmee een lager onafgeveerd
gewicht. Dat resulteert allereerst in een maximale tractie, maar ook
vering en demping kunnen zo bijzonder gevoelig reageren.
Een ander detail zal autosportliefhebbers zeker interesseren: om snel
verwisselen van de banden mogelijk te maken worden de velgen via een
centrale wielmoer op de wielnaven bevestigd. Voor de Carrera GT zijn
speciale banden ontwikkeld met een zeer groot loopvlak; vóór in de
maat 265/35 ZR 19 en achter in de maat 335/30 ZR 20. De loopvlakken
zijn zo ontworpen dat ze enerzijds de grootst mogelijke tractie,
mechanische grip en langdurige hogesnelheids-bestendigheid bieden, en
anderzijds een voor deze bandencategorie relatief geringe slijtage
hebben. Daarbij draagt onder andere het hoge grip- en tractieniveau
bij aan de zeer korte remwegen.
Het dragende element
De carrosserieconstructie van de Carrera GT laat er geen twijfel over
bestaan dat hij in de autosportafdeling van Porsche is ontworpen.
Zoals gebruikelijk in de autosport is de kuip het centrale element.
Het bestaat uit monocoque, voorruitframe en rolbeugelconstructie. De
aandrijfeenheid is via het aandrijf-subframe aan de kuip bevestigd. De
kuip en het vastgeboute aandrijf-subframe zijn de belangrijkste
structurele onderdelen, en vormen een torsiestijf en buigsterk geheel
met andere woorden: de ruggengraat van de Carrera GT. Hieraan zijn de
voor- en achterwielophanging bevestigd en vangen de doorgegeven
krachten uit de kreukelzones op. Tegelijkertijd ondersteunen en dragen
ze de carrosseriepanelen en het interieur.
Voor het eerst in een seriemodel is niet alleen de kuip, maar ook het
aandrijf-subframe volledig uit met koolstofvezel versterkte kunststof
vervaardigd. Op dit in de autosportafdeling ontwikkelde concept is
reeds patent aangevraagd. Het constructieprincipe van het
aandrijf-subframe is vergelijkbaar met dat van de kuip. De grotere
thermische belastingen in de motorruimte vereisten echter wel een
materiaalcombinatie die geschikt was voor hogere temperaturen.
De monocoque combineert alle structurele functies, zoals bijvoorbeeld de overdracht van reactiekrachten uit onderstel en aandrijving, die normaal gesproken door een carrosserie worden vervuld. In tegenstelling tot conventionele carrosseriebouw, met vele aparte onderdelen, is de monocoque vervaardigd uit enkele, in een autoclaaf verbonden schaalelementen. De kant en klare schaalconstructie bestaat uit één geheel, hetgeen de naam monocoque verklaart.
Koolstofvezelcomposieten kenmerken het autoconcept
Koolstofvezelcomposieten zijn met vezels versterkte kunststoffen, met
een belangrijk aandeel van koolstofvezel (carbon), zoals ze ook in de
vliegtuigbouw en in de ruimtevaart worden toegepast. Porsche heeft bij
de high performance-onderdelen hiervoor gekozen, omdat dit het enige
materiaal is dat aan alle voorwaarden voldoet om maximale prestaties
en uiterste rijdynamiek te combineren met een minimaal gewicht en
maximale stijfheid. De hightech-vezels spelen ook een beslissende rol
bij de veiligheid: de Carrera GT heeft een voor open productie-autos
uitstekende totale sterkte (maximale buigsterkte en torsiestijfheid),
die kan worden vergeleken met pure racewagens en die het hoge niveau
van een coupé evenaart.
Het koolstofvezelcomposiet beperkt zich echter niet alleen tot de kuip
en het aandrijf-subframe. Ook portieren, kleppen en spatborden zijn
bij de Carrera GT eveneens uit dit materiaal gemaakt. Hetzelfde geldt
voor de bodemplaat en onderdelen in het interieur. Daarbij gaat het
koolstofvezelcomposiet niet altijd schuil achter afdekkingen of lak.
In de portierpanelen, bij de dorpels, in de motorruimte en aan de
achterzijde van de auto hebben de ontwerpers dit hoogwaardige
materiaal als bijzondere blikvanger toegepast.
Door het consequente gebruik van koolstofvezelcomposiet wordt een zeer
laag gewicht bij een zeer nauwkeurige pasvorm en grote stijfheid
gerealiseerd. Wat het ideale gewicht betreft, zet de Carrera GT een
nieuwe maatstaf. De kuip weegt slechts iets meer dan honderd kilo,
want de meeste onderdelen uit koolstofvezelcomposiet wegen ondanks hun
enorme belastbaarheid zon 40 procent minder dan vergelijkbare
onderdelen uit conventionele materialen. Een ander voordeel van de
koolstofvezelcomposieten is de grote productienauwkeurigheid van de
structurele delen.
Ingewikkelde verwerking van koolstofvezels
De structurele delen uit koolstofvezelcomposiet ontstaan in een
ingewikkeld productieproces met grote precisie en een groot aandeel
aan handwerk. De productietijd van elk onderdeel bedraagt circa een
week en omvat tot zon 400 individuele handelingen. Aan het begin van
elk uit koolstofvezelcomposiet geproduceerd onderdeel wordt met
kunsthars geïmpregneerd koolstofvezelweefsel (prepregs) in
productiemallen gelegd. Harstype, vezeltype en vezelrichting, alsmede
de dikte van de vezelmatten, zijn afhankelijk van de latere functie
van het onderdeel in de auto. Dat betekent, dat al naar gelang de taak
van het onderdeel een extra laag van tot 25 millimeter dik
honingraatmateriaal (honeycomb) uit aluminium of kunststof met
kleeffilm op de matten wordt geplaatst, waarop dan verdere lagen van
geïmpregneerd koolstofvezelweefsel worden gelamineerd.
Voor de latere bevestiging van extra onderdelen aan de dragende
koolstofvezelcomposiet-constructie worden daarnaast op bepaalde
plaatsen zogenoemde inserts uit aluminium ingelamineerd. Tot besluit
wordt de mal met een folie luchtdicht afgesloten (vacuum-bagging) en
wordt het materiaal in een autoclaaf onder een druk van zes tot acht
bar en bij temperaturen tot 150 graden celsius uitgehard. De
harssystemen polymeriseren bij dit proces en verbinden via de
kleeffilms honeycomb of kunststof met de koolstofvezels. Dit bakproces
kan wel zon acht uur duren.
Bij de toepassing van koolstofvezelcomposieten in de Carrera GT hebben
de ontwikkelingsingenieurs van Porsche niet alleen zeer nauwkeurig
gelet op het aantal weefsellagen. Ook de keuze en volgorde van de
verschillende weefselsoorten en structuren werden precies afgestemd.
Want door de keuze van een ideale combinatie kan het gewicht nog
verder worden gereduceerd. Daarnaast hebben ze dezelfde hoge
kwaliteitseisen gesteld aan de oppervlaktestructuur, als die bij
Porsche ook gelden voor aluminium, kunststof en staal. Het resultaat:
dankzij een exacte afstemming van de materiaalstructuren is het gelukt
om de koolstofvezel-oppervlakken niet alleen een perfect optisch
niveau te geven, maar om ze ook eigenschappen mee te geven, waardoor
ze hete zonnestralen en lage wintertemperaturen kunnen weerstaan.
Dak uit twee lichte schaaldelen
De Carrera GT is met zijn open dak een echte roadster. Maar ook bij
slecht weer hoeft hij niet in de garage te blijven staan. Daarvoor is
een speciaal, gemakkelijk te gebruiken daksysteem ontwikkeld. Dit
bestaat uit twee aparte, lichte schaaldelen uit
koolstofvezelcomposiet, die via snelsluitingen kunnen worden bevestigd
en afgenomen, en die in de voorste bagageruimte passen. De
vergrendeling van de dakhelften is afgestemd op de grootste
aërodynamische krachten. Het hanteren van de dakhelften bij aanbrengen
of verwijderen is door het uiterst geringe gewicht van slechts 2,4 kg,
en door de compacte afmetingen (74 x 57 centimeter) absoluut
kinderspel. De bestuurder hoeft alleen rekening te houden met de
bevestigingsvolgorde (eerst bestuurders- dan passagierskant).
Koolstofvezelstructuur vergroot het veiligheidspotentieel De Carrera GT bezit naast zijn uitstekende rijeigenschappen een minstens zo groot veiligheidspotentieel. Deze nieuwe supersportwagen onderscheidt zich door de actieve veiligheidskenmerken van het merk Porsche ook bij de allerhoogste snelheden en voldoet uiteraard aan alle wereldwijde geldende botsproefvoorschriften. De torsiestijfheid van de Carrera GT zet een nieuwe maatstaf voor open autos. De basis voor de passieve veiligheid is de monocoque-cockpit uit koolstofvezelcomposiet met geïntegreerde rolbescherming in de A- en B-stijlen. Daarnaast vergroten zeer sterke stalen profielen de sterkte van de A-stijlen. Aan de B-stijlen bieden de ook bij racewagens toegepaste composiet-componenten een grote mate van bescherming bij over-de-kop-slaan. Daar waar grote krachten op de composietconstructie werken, is het materiaal overeenkomstig versterkt. In het interieur wordt op voor de veiligheid relevante plekken als toplaag de extreem treksterke en taaie kunstvezel aramide toegepast, die niet splintert. Om de passieve veiligheid verder te vergroten zijn de langsdragers bij de Carrera GT gemaakt van zeer sterk edelstaal. Deze botsstructuur in het front en de achterpartij zorgt via deformatieprofielen voor een geprogrammeerd afbouwen van de botsenergie. De langsdragers zijn via aluminium inserts vóór met de kuip en achter met het aandrijf-subframe verbonden. Het bumpersysteem bestaat uit een zeer sterke aluminium dwarsdrager en uit botselementen. De ingenieurs hebben bijzonder veel aandacht besteed aan de bescherming van de 92 liter grote brandstoftank. De veiligste plek voor deze uit diepgetrokken aluminium gemaakte tank is in de monocoque, tussen cockpit en motorruimte.
Fullsize-airbags en flankbescherming
De Carrera GT is uitgerust met driepunts veiligheidsgordels,
pyrotechnische gordelspanners en spankrachtbegrenzing voor bestuurder
en passagier. De stoelen zijn echter ook voorbereid voor het gebruik
van zespuntsgordels bij autosportevenementen. Daarnaast vergroten vier
airbags in de cockpit de passieve veiligheid: bestuurder en passagier
beschikken elk over een fullsize front- en een zij-airbag. De
flankbescherming bestaat uit de genoemde zij-airbag en een energie
absorberend portierpaneel, inclusief portierversterkingen uit zeer
sterke stalen buizen.
Uitrusting edel en licht
De cockpit van de Carrera GT wordt bepaald door de functionele
atmosfeer van een racewagen. Zo laag mogelijk gewicht was hier het
eerste gebod; iets dat door het uitsluitend gebruik van
hightech-materialen kon worden gerealiseerd. Derhalve domineren in het
interieur naast leder vooral materialen als koolstofvezel en
magnesium. De composiet-onderdelen zijn, zoals bijvoorbeeld in het
dorpelgebied, hetzij met een op de magnesium-optiek afgestemd
laksysteem afgewerkt of etaleren met een onbehandeld oppervlak, zoals
bijvoorbeeld in de portierpanelen, de exclusiviteit van het gebruikte
materiaal. Maar ondanks al deze racewagen-details is het
inzittendencomfort niet vergeten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het
navigatiesysteem, het Bose-Soundsystem, het interieurfilter met
actieve koolstof, en de airconditioning (op gewichtsredenen naar
keuze).
Middenconsole als blikvanger
De middenconsole uit koolstofvezelcomposiet is bekleed met een
gegalvaniseerd magnesium-oppervlak. Ongeveer op halve hoogte, direct
naast het stuur, bevindt zich de met leder beklede versnellingspook.
De kogelvormige pookknop uit gelaagd beuken-/eikenhout weerspiegelt de
cultuur van autosport uit het verleden. Ook vroeger stond
gewichtsbesparing op de eerste plaats; een aspect dat in 1970 een
belangrijke bijdrage leverde aan de eerste overwinning van Porsche op
Le Mans. De winnende auto was een Porsche 917 met een pookknop uit
balsahout. Een jaar later won de Nederlandse coureur Gijs van Lennep
met een zelfde auto de 24 Uur van Le Mans.
Voor het eerst stoelen uit koolstofvezelcomposiet
De volledig nieuw ontworpen stoelen onderscheiden zich door een
nadrukkelijke sportiviteit. Ze zijn met een edel en glad leder in
interieurkleur bekleed en hebben een handmatige lengteverstelling;
elektromotoren voor de stoelverstelling horen in een racewagen niet
thuis. Per stoel is hierdoor een gewichtsbesparing van zon twee
kilogram bereikt. De stoelschaal is voor het eerst uit
koolstofvezelcomposiet vervaardigd. Daarbij is een niet
versplinterende aramide-vezel toegepast, die zich sterker kan
uitrekken dan een pure koolstofvezel. De toepassing van aramide is een
extra voorbeeld van het intelligente gebruik van gecombineerde
materialen. Dat blijkt alleen al uit het gewicht. Terwijl een
standaard Porsche-stoel meer dan 20 kg weegt en een GT3-kuipstoel 13,1
kg, brengt de Carrera GT-stoel slechts 10,7 kg op de schaal.
Ook in het interieur klopt de sound
De Carrera GT kan naar keuze, zonder meerprijs, worden uitgerust met
de navigatieradio Porsche Online Pro, inclusief Bose-Soundsystem.
Vanwege de ruimte is het slechts 1,5 kg wegende systeem in drie aparte
componenten verdeeld. Naast audiofuncties heeft het Porsche Online Pro
een navigatiesysteem en een triband-autotelefoon met hands-free
functie. Deze is geschikt voor SMS-berichten en actuele informatie van
het internet (WAP) op het goed afleesbare display. Voor elk Porsche
Online Pro-systeem bestaat een eigen e-mail-adres. Via de cd-speler
kan ook gecomprimeerde, digitale muziek van MP3-cds worden afgespeeld.
Onder de cd-sleuf bevindt zich een extra opening voor een
MultiMediaCard (MMC), waarop eveneens vele uren muziek kunnen worden
opgeslagen.
Speciaal voor de supersportwagen Carrera GT heeft de HiFi-specialist
Bose een Soundsystem ontwikkeld dat enerzijds compact en licht is en
anderzijds optimaal geplaatste luidsprekers heeft. Goede prestaties
worden vooral gegarandeerd door de hoge geluidsdruk in het basgebied.
Daarbij wordt de holle ruimte in het dorpelgebied van de monocoque als
klankkast gebruikt. In combinatie met twee bas-luidsprekers, twee
speakers voor middentonen, twee tweeters, twee 100 Watt digitale
eindversterkers en een analoge equalizing zorgt het Bose Soundsystem
voor een kwalitatief hoogwaardige muziekkwaliteit.
Lederen bagage wordt meegeleverd
Standaard wordt elke Carrera GT geleverd met een elegante kofferset
uit leder, in de interieurkleur van de betreffende auto (Terracotta,
Donkergrijs naturel, Ascotbruin/Zwart naturel). Elk onderdeel is qua
vorm exact afgestemd op zijn plaats in de auto. Zo past de kledingzak
achter de passagiersstoel, de aktentas in de voetenruimte van de
passagier, de schoudertas tussen passagiersstoel en portier, de
middenconsoletas onder de console, de lederen buidels in speciale
bergvakken in de portieren en de reistas in de bagageruimte. Bij open
rijden moet de reistas echter plaatsmaken voor de beide dakhelften. De
met sterke stof in ruitmotief beklede bagageruimte (inhoud 76 liter)
is zo gevormd, dat de dakhelften daarin exact passen en met lederen
spanbanden kunnen worden bevestigd.