Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

2500GA30000

Koninklijke KPN N.V.
De heer A.J. Scheepbouwer
Postbus 30000
2500 GA 'S-GRAVENHAGE

Contactpersoon Ons kenmerk Uw kenmerk Doorkiesnummer OPTA/EGM/2003/200684 2002-U-00598-RvB Datum Onderwerp Bijlage(n) 25 februari 2003 E03209029 tariefvoorstel Xepter -

Geachte heer Scheepbouwer,

Bij brief van 12 november 2002, kenmerk 2002-U-00598-RvB, heeft KPN het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) goedkeuring gevraagd voor een tariefvoorstel voor het uitluisteren van een elektronisch postbusnummer, de zogenaamde Xepterbox, met gebruikmaking van het nummer 0842-500500.

Het college verzoekt u in het vervolg bij correspondentie aangaande dit tariefvoorstel, naast het briefkenmerk, eveneens het zaaknummer E03209029 te vermelden.

1. Voorafgaande feiten

Aangezien het voorstel niet voldeed aan de gestelde informatievereisten, heeft het college aan KPN op 14 november 2002 nadere vragen over het voorstel gesteld (kenmerk OPTA/EGM/2002/203875). Op 12 december heeft KPN gereageerd op de door het college gestelde vragen (kenmerk 02/034 pricing). Het college heeft bij brief van 20 december 2002, kenmerk OPTA/EGM/2002/204521, de wettelijke beoordelingstermijn met drie weken opgeschort. Bij brief van 24 januari 2003, kenmerk OPTA/EGM/2003/200335, heeft het college KPN medegedeeld dat het voorstel niet voldeed aan het, in artikel 35, eerste lid, Besluit ONP huurlijnen en telefonie (hierna: BOHT) neergelegde, vereiste van kostenoriëntatie. Het college heeft vervolgens aangegeven binnen vier weken na dagtekening van deze mededeling inhoudelijk op zijn standpunt te zullen ingaan.

1



2. Beschrijving voorstel KPN

In het tariefvoorstel stelt KPN voornemens te zijn om voor de door haar voorgestelde dienst `het uitluisteren van diverse soorten elektronische telecommunicatieberichten op een elektronisch postbusnummer' een eindgebruikerstarief van 10 eurocent incl. BTW plus een starttarief van 4,14 eurocent incl. BTW te hanteren. De tariefstructuur is gebaseerd op het terminating model. Dit houdt in dat KPN haar eindgebruikers voor het uitluisteren van de elektronische postbus het voorgenomen eindgebruikerstarief in rekening brengt. KPN wikkelt het uitluisteren deels af via het openbare vaste telefoonnetwerk, deels via het netwerk van een andere aanbieder, in dit geval een onderdeel van KPN. KPN koopt hiervoor de `Electronic Telco Terminating Access Service' in bij een Service Provider Messaging (SPM), i.c. Xepter. Xepter is aankiesbaar via het door OPTA toegekende telefoonnummer 0842-500500. Voor het deel van het verkeer dat via KPN's vaste telefoonnetwerk wordt afgewikkeld, houdt KPN een retentie in.1 Het verschil tussen het eindgebruikerstarief en de retentie wordt uitgekeerd als afdracht aan de SPM.

In haar voorstel geeft KPN aan dat iedere andere SPM een elektronische postbusdienst via het vaste net van KPN kan aanbieden. Dit kan enerzijds door middel van inkoop van een originating dienst `KPN Telecom PSTN Electronic Messaging Connect Service' bij KPN Carrier Services. Via deze dienst worden gesprekken naar 084-nummers afgewikkeld. Anderzijds is KPN bereid om onder de voorwaarden zoals gedefinieerd in de dienst `Electronic Telco Terminating Access Service' van Xepter de elektronische postbusdienst bij derden in te kopen.

3. Wettelijk kader

Op grond van artikel 35, eerste lid, van het BOHT dienen de tarieven van de aanbieder met aanmerkelijke macht op de markt voor het gebruik van het vaste openbare telefoonnetwerk en van de vaste openbare telefoondienst te voldoen aan het vereiste van kostenoriëntatie. Voor het aanbieden van de dienst het uitluisteren van de Xepter-box maakt KPN, als aanbieder met aanmerkelijke marktmacht, deels gebruik van het vaste openbare telefoonnetwerk van KPN. Dit betekent dat de door KPN voorgestelde retentie voor het gebruik van het vaste openbare telefoonnetwerk dient te voldoen aan het vereiste van kostenoriëntatie. Het college zal hierop in zijn beoordeling ingaan.

4. Beoordeling college

Op grond van artikel 35 van het BOHT dient het college het door KPN voorgestelde eindgebruikerstarief, en met name de door KPN gehanteerde vergoeding voor het gebruik van het eigen netwerk, in het terminating model op kostenoriëntatie te beoordelen. Het college heeft KPN op 24 januari 2003

1 Retentie starttik 0,0373, retentie gesprekstarief voor piek, dal en zazona respectievelijk 0,0177, 0,0098 en
0,0063.
2



medegedeeld dat het onderhavige voorstel niet voldoet aan het vereiste van kostenoriëntatie. Alvorens op de inhoudelijke beoordeling van het voorstel in te gaan, wil het college kort stilstaan bij de inhoud van deze mededeling.

Het college heeft deze mededeling heroverwogen en besloten, aangezien het een nieuwe dienst betreft, voor de beoordeling van het voorstel aan te sluiten bij de hoofdprincipes van het nieuwe ONP-kader. Kortweg komt deze er op neer dat regulering van diensten achterwege moet worden gelaten indien sprake is van effectieve concurrentie(mogelijkheden). Indien geen sprake is van effectieve concurrentie(mogelijkheden) dient de nadruk bij het reguleren van de markt te liggen op het wegnemen van wholesale belemmeringen. Als deze belemmeringen zijn weggenomen, hoeft er geen reden meer te zijn om eindgebruikerstarieven op stringente wijze te reguleren. Immers, de gedachtegang is dat indien toegang verzekerd is, concurrentie op retail markten in beginsel ook mogelijk is die voor voldoende prijsdruk zal zorgen.

Het college heeft het onderhavige voorstel langs deze lijn beoordeeld. Om ervoor te zorgen dat concurrentie op deze nieuwe dienst in beginsel mogelijk is, heeft het college onderzocht of er sprake is van wholesale belemmeringen. Het uitluisteren van een berichtenbox, in onderhavig voorstel de Xepterbox, wordt aangeboden via een virtueel berichtencentrum dat op basis van standaard interconnectie aan het vaste net van KPN is gekoppeld. Andere SPMs kunnen op dezelfde wijze het uitluisteren van berichten via het vaste net van KPN aanbieden. Het college heeft geconstateerd dat toegang tot de eindgebruikers op het vaste net voor het uitluisteren van berichten verkregen kan worden op basis van terminating access én op basis van originating access. Ook het aanbieden van het uitluisteren van berichten in een elektronische postbus zelf zou, gelet op de in het voorstel genoemde afdracht aan de Xepter van KPN, in beginsel mogelijk moeten zijn. Het college heeft de afdracht aan Xepter marginaal getoetst. Hierbij is vastgesteld dat het tarief niet te laag is, op basis van de door KPN gepresenteerde businesscase. Het college heeft verder, voor zover hij dat kan nagaan, geen wholesale belemmeringen geconstateerd. In de navolgende paragrafen wordt hierop nader ingegaan.

Het college is van oordeel dat deze constructie het best tegemoet komt aan de aard van de dienstverlening. Daarnaast laat deze benadering ruimte voor KPN om nieuwe diensten te introduceren. Een andere benadering, waarbij het platform van de SPM een onderdeel vormt van het vaste net van KPN, zou het nemen van ondernemersrisico enkel tot KPN beperken. Het college sluit echter niet uit dat, indien zou blijken dat andere SPMs zijn aangewezen op pet platform van KPN Xepter, de huidige constructie heroverwogen wordt.

Gelet op het feit dat er vooralsnog geen wholesale belemmeringen geconstateerd zijn, kan stringente beoordeling van de retentie van KPN op kostenoriëntatie achterwege blijven. Gegeven het alternatief dat KPN aanbiedt op het gebied van elektronische telecommunicatieberichten dienstverlening via het vaste net, acht het college de beoordeling van de ondergrens van de door KPN gehanteerde retentie op kostenoriëntatie echter wel noodzakelijk zodat de houdbaarheid van de concurrentie zeker kan worden gesteld. Bij de afwikkeling van elektronische telecommunicatieberichten via het vaste netwerk van KPN 3



is immers sprake van een aanbieder met aanmerkelijke marktmacht. Indien de door KPN gehanteerde retentie in het terminating model kenmerken van prijssqueeze vertoont, kunnen andere netwerkaanbieders, die op basis van de originating dienst verkeer ten behoeve van elektronische telecommunicatieberichten dienstverlening willen afwikkelen, niet concurreren met deze retentie. De gewenste ontwikkeling van innovatieve diensten voor het uitluisteren van elektronische telecommunicatieberichten op basis van originating kan hierdoor naar het oordeel van het college worden belemmerd.

De hierboven beschreven invulling van kostenoriëntatie heeft het college ook bij de beoordeling van tariefvoorstellen voor 06760-internetinbelverkeer gehanteerd. Hiertegen is door marktpartijen bezwaar gemaakt. Het college merkt op dat de uitkomsten van deze bezwaarprocedure gevolg kunnen hebben voor de beoordeling van het onderhavige voorstel. Indien het college naar aanleiding van de lopende bezwaren tot een andere invulling van kostenoriëntatie komt, zal het college het onderhavige besluit heroverwegen.

KPN hanteert een prijssqueezetoets om aan te tonen dat er een positief verschil bestaat tussen inkomsten en (inkoop)kosten. Hiervoor zet KPN het voorgestelde eindgebruikerstarief af tegen alle (inkoop)kosten. Bij de beoordeling van de ondergrens van KPN's tarieven dient naar het oordeel van het college uitgegaan te worden van de kosten die KPN zelf zou moeten maken als zij tegen dezelfde voorwaarden en tarieven als andere aanbieders bij zichzelf zou moeten inkopen voor het gebruik van het net. Het college vergelijkt hiervoor de door KPN voorgestelde retentie bij Xepter met de kosten die KPN zou maken als zij het relevante netwerkbeslag tegen wholesale tarieven bij zichzelf zou moeten inkopen vermeerderd met een opslag voor retailspecifieke kosten. In feite komt dit neer op een vergelijking tussen de retentie van KPN en de originating dienst `KPN Telecom PSTN Electronic Messaging Connect Service'. Bij de genoemde vergelijking is het college voor de wholesale tarieven uitgegaan van de huidige interconnectietarieven, gebaseerd op een gesprek van 90 seconden, voor een nationale originating poort, een nationale call set up en een national conveyance en een opslag van 23 procent ter dekking van retail specifieke kosten zoals overhead, marketing en billing.

Op grond van het voorgaande blijkt dat de retentie in het onderhavige voorstel van KPN boven het niveau van de wholesale inkoopkosten voor het gebruik van het net, vermeerderd met een redelijke opslag (thans 23%) ter dekking van retail specifieke kosten ligt. Op grond van deze vergelijking constateert het college dat KPN voldoende marge (ROS) behaalt. Het college concludeert dat de voorgestelde retentie van KPN in het Xepter voorstel derhalve niet leidt tot prijssqueeze en daarmee kostengeoriënteerd is.

Terzijde merkt het college op dat KPN voor de onderbouwing van de ondergrens een aantal aannames heeft gedaan. KPN is uitgegaan van gesprekken van 90 seconden. Verder is KPN voor de berekening van het national conveyance tarief uitgegaan van de verkeersverdeling bij biba en buba (piek, dal en weekend). Hoewel het college er, gelet op de marge van KPN op de retentie, van uitgaat dat er geen prijssqueeze zal optreden, merkt hij op dat de aannames kunnen afwijken van daadwerkelijk 4



gerealiseerde kosten en derhalve gevolgen kunnen hebben voor de berekening van de ondergrens. Als op enig moment blijkt dat de aannames niet overeenstemmen met de daadwerkelijk gerealiseerde kosten, dan zal het college de berekening van de ondergrens opnieuw beoordelen.

5. Besluit

Gegeven het feit dat de voorgestelde tarieven van de dienst `uitluisteren van berichten op een elektronisch postbusnummer' in overeenstemming is met de eis van kostenoriëntatie, zoals vermeld in artikel 35, eerste lid, BOHT, besluit het college op grond van artikel 36, zesde lid, j° artikel 35, eerste lid, BOHT de voorgenomen retentie van KPN in het eindgebruikerstarief goed te keuren.

6. Publicatie

Het college zal binnen twee weken na verzending dit besluit bekendmaken in de Staatscourant en op de website van OPTA.

Hoogachtend,

HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,

namens het college,
het Hoofd van de Afdeling Eindgebruikersmarkt,

drs. K. Noorlag

Rechtsmiddel
Belanghebbenden, die zich met dit besluit niet kunnen verenigen, kunnen binnen zes weken, aanvangende met ingang van de dag na die waarop dit besluit is bekend gemaakt, daartegen een bezwaarschrift indienen bij de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan:
OPTA
Postbus 90420
2509 LK DEN HAAG
onder vermelding van `Bezwaarschrift'. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en dient in ieder geval de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, alsmede de grond van het bezwaar te bevatten. Zo mogelijk dient een afschrift van het besluit en de overige op het bezwaar betrekking hebbende stukken te worden meegezonden. 5