LEI
persbericht / nr. 1725
17-maart-2003
Door schildersessies naar gezonde producten
Gezond wordt geassocieerd met genieten, lekker vinden en gelukkig
voelen. Bij een gezond voedingsproduct denkt de consument aan
eigenschappen als: natuurlijk, onbewerkt, vers, biologisch en
vitaminerijk. Bij het ontwikkelen van nieuwe levensmiddelen moet het
uitgangspunt zowel liggen in het emotionele als in het rationele beeld
dat een consument heeft van 'gezond'. Bovendien moet de
productontwikkelaar zich bewust zijn van zijn eigen specifieke
werkwijze. Woensdag 19 maart promoveert Siet Sijtsema aan Wageningen
Universiteit op het proefschrift Your health!? Siet Sijtsema is
werkzaam bij het LEI. Zij onderzocht de gezondheidsbeleving van
consumenten door hen te laten discussiëren over de gevoelens die door
hen zelf gemaakte tekeningen en schilderijen bij hen opriepen.
Vervolgens ging zij na hoe de consumentenwensen kunnen worden vertaald
in eigenschappen van voedingsmiddelen.
Consumenten weten over het algemeen redelijk goed wat vanuit
voedingskundig oogpunt gezond is en wat niet. Maar als we eten en over
eten praten dan horen daar ook gevoelens bij. Het meten van deze
gevoelens is complex. In dit onderzoek zijn aan de hand van tekeningen
en schilderijen van groepjes vrouwelijke consumenten de gevoelens
ontrafeld. Abstracte schilderingen met het thema voeding en gezondheid
geven associaties met water, seizoen, frisse lucht, voedingswaarde en
variatie. De deelneemsters noemen hierbij als producten met name
groenten en fruit, of soms nog specifieker bijvoorbeeld aardbeien,
tomaten en komkommers.
De gevoelens zijn vervolgens door middel van een schriftelijke enquête
getoetst bij 355 consumenten, die in vier groepen konden worden
onderscheiden. De grootste groep vormen de mensen die zich gezond
voelen, voor de tweede groep is gezondheid iets anders dan niet-ziek
zijn, de derde groep heeft problemen met de gezondheid en de vierde en
kleinste groep heeft geen interesse in gezondheid.
Deze groepen van consumenten hebben een verschillend beeld van de eigenschappen die een product gezond maken. Producten zoals broccoli, sla, biefstuk, patat, rijst, roomijs en yoghurt werden door hen verschillend beoordeeld op het gezondheidsaspect.
Naast de inbreng van de consument is ook de rol van de ontwikkelaar
van nieuwe producten van belang. Productontwikkelaars hebben
verschillende oriëntaties, zij kunnen bijvoorbeeld op consumenten,
klanten, technologie of kosten zijn gericht. Ontwikkelaars met de twee
eerstgenoemde oriëntaties volgen een meer moderne aanpak en de beide
anderen hebben een meer traditionele werkwijze. Productontwikkelaars
dienen zich bewust te zijn van hun denken en doen tijdens het
ontwikkelen van nieuwe levensmiddelen.