AutoRai
19-3-2003
Dacia Solenza voorbereiding op de toekomst
De Solenza belichaamt de nieuwe visuele identiteit van Dacia en vormt
de concretisering van de vernieuwing van het gamma van Dacia waarmee
gestart werd bij de toetreding van de Roemeense constructeur tot de
Renault Groep.
Deze sedan, die vanaf half april 2003 verkrijgbaar zal zijn in
Roemenië, is een beslissende fase in de ontwikkeling van het merk
Dacia.
De Solenza wordt gemaakt in de fabriek in Pitesti en zal half april
2003 op de Roemeense markt gebracht worden. Dacia hoopt hiermee haar
leiderspositie op de Roemeense markt te versterken, een markt waarvan
het merk in 2002 bijna 50 procent in handen had met 52.742 afgeleverde
autos. Tevens denkt Dacia met de Solenza haar export te ontwikkelen in
gebieden als Midden- en Oost-Europa evenals in Noord-Afrika.
De Dacia Solenza is een degelijke en functionele auto. De grote kofferbak en de behoorlijke afmetingen (4,08 m lang, wielbasis van 2,48 m) zorgen voor een ruime compacte sedan. De Solenza is de eerste auto in het Dacia gamma met de nieuwe visuele identiteit van het merk.
In het interieur dragen de ergonomie en functionaliteit van de stoelen, het dashboard en de bedieningen bij aan het rijcomfort. In de rijkst uitgeruste versie is de auto voorzien van stuurbekrachtiging, elektronische startvergrendeling, elektrische ruitbediening voor, airconditioning, een radio met cd-speler en vier speakers.
De Solenza is verkrijgbaar met een 1.4 liter 75 pk benzinemotor met
een handgeschakelde vijfversnellingsbak van Renault. De auto is
bovendien uitgerust met een voortrein met MacPherson draagarmen en een
H-vormige achtertrein die samen zorgen voor een uitstekende verhouding
tussen comfort en de koersvastheid.
Een nieuwe fase in de ontwikkeling van Dacia
Dankzij een investering van 40 miljoen euro maakt de lancering van de
Solenza onderdeel uit van de strategie van de Renault Groep die
gericht is op de versterking van haar aanwezigheid op de nieuwe
markten met groeipotentieel voor de komende tien jaar. In dit kader is
Dacia na haar overname door Renault in 1999 begonnen met een
transformatie op lange termijn om een geïntegreerde productiebasis
tegen lage kosten op te bouwen.
De moderniseringen die de laatste drie jaar zijn doorgevoerd betreffen
heel Dacia. Op alle ontwikkelings- en fabricageniveaus werd de totale
kwaliteit aangepakt. De werkorganisatie van Renault (verticale
werkgroepen, elementaire werkunits) werden overgenomen. Het netwerk
van leveranciers werd gereorganiseerd met het doel zoveel mogelijk
plaatselijk leveranciers aan te trekken waardoor ook de
toeleveringslogistiek verbeterd kon worden. Ten slotte wordt ook hard
gewerkt aan de herstructurering van het distributienetwerk en de
aftersales service.