EIM
Persbericht
Jonge bedrijven moeten slimmer omgaan met kennis
18-3-03
nummer: 2186
Kennis is macht, zeker nu het belang van kennis als concurrentiefactor
de laatste jaren sterk is toegenomen. Slim omgaan met kennis betekent
gebruikmaken van de kennis die binnen het bedrijf aanwezig is, of
actief kennis vergaren bij anderen, zoals collega-ondernemers of
voorlichtings- en adviesinstanties. Jonge groeiende bedrijven lijken
zich bewust van het belang van het gebruik van kennis; zij hebben meer
kennis in huis, halen vaker kennis van buiten en investeren ook meer
in kennis bij hun medewerkers dan niet-groeiende bedrijven. Dit is een
belangrijke conclusie uit onderzoek van EIM naar de relatie tussen
kennis en groei in jonge bedrijven.
Groeiende bedrijven beschikken over meer kennis en vaardigheden
Jonge bedrijven beschikken veelal over de nodige kennis en
vaardigheden om hun bedrijf draaiende te houden. Met name vak- en
branchekennis zijn in ruime mate aanwezig. Datzelfde geldt voor het
inzicht in klantenwensen en -behoeften. Groeiende bedrijven blijken
daarnaast over specifieke kennis te beschikken die verband houdt met
de ontwikkeling van hun bedrijf, zgn. groeikennisgebieden. Het gaat
daarbij onder meer om kennis over marketing, personeelsbeleid,
financieringsmogelijkheden en strategie. Ook specifieke vaardigheden
als het herkennen van kansen op de markt en leidinggeven blijken in
ruimere mate aanwezig te zijn bij groeiende bedrijven. Groeiende
bedrijven beschikken niet alleen over meer kennis op verschillende
gebieden, ze ontwikkelen ook meer kennis door vaker te investeren in
opleiding en training.
Ontbreken van kennis belemmert groei
Ondernemers die geen groei realiseren staan minder open voor
ontwikkelingen en veranderingen in hun bedrijfsomgeving en daarmee
voor de ontwikkeling van hun eigen bedrijf. Een belangrijke oorzaak
hiervan is het gebrek aan kennis en vaardigheden onder deze groep
bedrijven. Tegelijkertijd voelen ze zich zo af en toe in de steek
gelaten, omdat ze bij problemen niet weten waar ze precies de juiste
hulp vandaan moeten halen. Intermediaire instanties zouden een rol
kunnen spelen in het stimuleren van kennisopbouw door jonge bedrijven
en het aangeven van het belang van investeren in kennis en
vaardigheden. Strategiebepaling en het schrijven van een
ondernemingsplan zijn essentieel voor het opbouwen van kennis en
daarmee een belangrijke voorwaarde voor succes en groei van
bedrijven.
Informatie
Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het programma MKB en
Ondernemerschap. Meer informatie over dit onderwerp kunt u vinden in
de publieksrapportage 'Hoe slim zijn jonge onder-nemingen?' Deze
publicatie (bestelnummer A200210, eur 30,-) kunt u telefonisch of per
fax bestellen bij EIM. U kunt de publicatie ook gratis downloaden via
www.eim.nl/mkb-en-ondernemerschap. Voor een nadere inhoudelijke
toelichting kunt u op de dag dat dit persbericht gepubliceerd wordt
terecht bij mevrouw H. Stigter via telefoonnummer 06 55 822 470.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 341 36 34