Marktwerking bij Vitale Transportinfrastructuren: beter omgaan met het
veranderingsproces
18-03-2003
Op basis van de ervaringen opgedaan in sectoren zoals gas- en
electricteitsvoorziening, personenvervoer, telecom en kabelnetten
concluderen de Algemene Energieraad en de Raad voor Verkeer en
Waterstaat dat dit soort veranderingsprocessen in de praktijk veel
complexer en onvoorspelbaarder blijkt te zijn dan werd voorzien aan de
politieke tekentafel. De raden zijn van mening dat er belangrijke
lessen uit deze ervaringen kunnen en moeten worden getrokken. Die
lessen kunnen zowel worden gebruikt voor sectoren waar het proces naar
meer marktwerking al gedeeltelijk is ingezet als bij infrastructurele
voorzieningen waar dit wordt overwogen.
Allereerst is er behoefte aan een samenhangend analysekader waarmee de
complexiteit beter in kaart kan worden gebracht en waarin meer
rekening wordt gehouden met de onvoorspelbaarheid die inherent is aan
ingrijpende veranderingsprocessen. Het gaat hier om processen die zich
uitstrekken over langere periodes, waarbij niet alleen de
omstandigheden - zowel nationaal als internationaal - voortdurend
veranderen, maar ook de eisen en wensen van de samenleving. Dit vraagt
enerzijds om een zorgvuldige analyse en voorbereiding vooraf, waarbij
uitdrukkelijk rekening wordt gehouden met verschillende
toekomstscenarios. Hieraan is in het verleden niet altijd voldoende
aandacht en tijd besteed.
Het vraagt anderzijds om een effectieve monitoring van het
veranderingsproces zelf, waarbij ook in de overgangs-situatie de
publieke belangen voldoende worden geborgd.. Nadat het proces van
marktwerking is ingezet moet het actief worden gevolgd en periodiek
geëvalueerd, waarbij met name de informatievoorziening goed moet zijn
geregeld. Hierbij dient de overheid over effectieve instrumenten te
beschikken om (bij) te sturen.
De raden constateren dat de huidige politieke en bestuurlijke cultuur
het effectief omgaan met deze processen belemmert. Het zijn per
definitie processen van vallen en opstaan, die vragen om lange termijn
denken en het constructief omgaan met lastige aspecten zoals
onvoorspelbaarheid, inschattingsfouten en verrassingen.
De politiek stuurt hierbij nog te veel op zekerheden en garanties
vooraf. Die zijn, gegeven de aard van de veranderingsprocessen, door
overheden niet te geven, zeker niet in internationaliserende markten.
De politiek dient daarom meer aandacht te hebben voor de onzekerheden
tijdens het veranderingsproces en voor de vraag hoe in geval van
onvoorziene en ongewenste ontwikkelingen voorkomen kan worden dat
publieke belangen tijdens dit veranderingsproces in de knel komen. Dit
vraagt om een politieke en bestuurlijke cultuurverandering en om
nieuwe politieke (bij)sturingsinstrumenten.
Deze boodschappen staan centraal in een vandaag (18 maart 2003)
gepresenteerde gezamenlijke uitgave van de Algemene Energieraad en de
Raad voor Verkeer en Waterstaat, onder de titel Zorgvuldig omgaan met
de introductie van marktwerking rond vitale infrastructurele
voorzieningen.
De Raad voor Verkeer brengt vandaag tevens een voorstudierapport uit,
met als titel: Tussen droom en daad., Marktordening en publieke
belangen rond vitale transportinfrastructuren. Deze voorstudie levert
aanzetten voor een samenhangend analysekader en analyseert op basis
daarvan een viertal critical cases op het gebied van spoor,
luchtvaart, havens, en wegen. Tevens wordt geschetst welke themas
centraal moeten staan bij beleidsaanbevelingen over de
veranderingsprocessen op weg naar een nieuwe marktordening. Dit zijn
o.m. themas als toegankelijkheid van de infrastructuur,
capaciteitsmanagement, vervlechting en ontvlechting van diensten
rondom infrastructuren, de toekomst van overheidsbedrijven in markten
waarin ook private partijen opereren, en niet in de laatste plaats de
internationale dimensie.
De Algemene Energieraad heeft de afgelopen tijd veel aandacht besteed
aan het analyseren van de werking van de Europese elektriciteitsmarkt
en de risicos die dit met zich meebrengt voor de publieke belangen. De
resultaten van deze analyse worden in april a.s. verwacht.
Beide raden zullen in het najaar van 2003, elk voor hun eigen
doelgroep, met nader uitgewerkte adviezen komen over de relatie tussen
marktordening, het managen van veranderingsprocessen, en het borgen
van publieke belangen rond belangrijke vitale infrastructurele
voorzieningen in ons land.
Raad voor Verkeer en Waterstaat