Nederlandse Mededingingsautoriteit

NMA

NMa beperkt bergingsregeling tot hoofdwegennet

NMa beperkt bergingsregeling tot hoofdwegennet

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft besloten de bergingsregeling voor gestrande auto's te beperken tot het hoofdwegennet en niet langer te laten gelden voor het onderliggende wegennet. De reden hiervoor is dat de NMa in 1999 ontheffing heeft verleend onder de voorwaarde dat de regeling binnen een redelijke termijn ook zou worden ingevoerd voor het onderliggende wegennet. Nu dat niet is gebeurd geldt de ontheffing met ingang van 1 juli 2003 niet langer voor het onderliggende wegennet.

In de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), de uitvoerder van de bergingsregeling, werken acht alarmcentrales samen. Per rayon sluiten zij een contract met een bergingsbedrijf die de eerste berging doet. Dit houdt in dat het bergingsbedrijf na een melding van de alarmcentrale meteen uitrijdt om de weg vrij te maken zonder dat de politie de situatie ter plaatse heeft opgenomen en zonder dat het kenteken van het gestrande voertuig is gecontroleerd. De NMa heeft ontheffing verleend voor dit samenwerkingverband omdat het bergen van gestrande auto's zo efficiënt kan verlopen op zowel de rijkswegen (hoofdwegennet) als de provinciale en gemeentelijke wegen (het onderliggende wegennet). Hiermee wordt aanzienlijke tijdwinst geboekt bij het vrijmaken van de weg waardoor filevorming na een ongeval wordt beperkt.

Omdat in 1999 deze bergingsregeling slechts op het hoofdwegennet was ingevoerd, heeft de NMa destijds als voorwaarde gesteld dat SIMN de invoering van de bergingsregeling op het onderliggende wegennet nog diende te regelen met de wegbeheerders (provincies en gemeenten) en dat SIMN de NMa daarover voor augustus 2002 moest rapporteren. Uit de rapportage van de SIMN is gebleken dat slechts voor vijf verbindingswegen tussen de A12 en de A44 dergelijke regelingen definitief zijn getroffen. Voor het overgrote deel van het onderliggende wegennet is de bergingsregeling na drie en een half jaar nog steeds niet daadwerkelijk is ingevoerd. Dit heeft de NMa genoopt tot intrekking van de verleende ontheffing voor het gezamenlijk uitvoeren van de eerste berging voor het onderliggende wegennet. De gedeeltelijke intrekking geldt vanaf 1 juli 2003 om zo de SIMN en de bergers voldoende gelegenheid te geven hun contracten aan te passen.