Nederlandse Mededingingsautoriteit
NMA
NMa beperkt bergingsregeling tot hoofdwegennet
NMa beperkt bergingsregeling tot hoofdwegennet
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft besloten de
bergingsregeling voor gestrande auto's te beperken tot het
hoofdwegennet en niet langer te laten gelden voor het onderliggende
wegennet. De reden hiervoor is dat de NMa in 1999 ontheffing heeft
verleend onder de voorwaarde dat de regeling binnen een redelijke
termijn ook zou worden ingevoerd voor het onderliggende wegennet. Nu
dat niet is gebeurd geldt de ontheffing met ingang van 1 juli 2003
niet langer voor het onderliggende wegennet.
In de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), de uitvoerder
van de bergingsregeling, werken acht alarmcentrales samen. Per rayon
sluiten zij een contract met een bergingsbedrijf die de eerste berging
doet. Dit houdt in dat het bergingsbedrijf na een melding van de
alarmcentrale meteen uitrijdt om de weg vrij te maken zonder dat de
politie de situatie ter plaatse heeft opgenomen en zonder dat het
kenteken van het gestrande voertuig is gecontroleerd. De NMa heeft
ontheffing verleend voor dit samenwerkingverband omdat het bergen van
gestrande auto's zo efficiënt kan verlopen op zowel de rijkswegen
(hoofdwegennet) als de provinciale en gemeentelijke wegen (het
onderliggende wegennet). Hiermee wordt aanzienlijke tijdwinst geboekt
bij het vrijmaken van de weg waardoor filevorming na een ongeval wordt
beperkt.
Omdat in 1999 deze bergingsregeling slechts op het hoofdwegennet was
ingevoerd, heeft de NMa destijds als voorwaarde gesteld dat SIMN de
invoering van de bergingsregeling op het onderliggende wegennet nog
diende te regelen met de wegbeheerders (provincies en gemeenten) en
dat SIMN de NMa daarover voor augustus 2002 moest rapporteren. Uit de
rapportage van de SIMN is gebleken dat slechts voor vijf
verbindingswegen tussen de A12 en de A44 dergelijke regelingen
definitief zijn getroffen. Voor het overgrote deel van het
onderliggende wegennet is de bergingsregeling na drie en een half jaar
nog steeds niet daadwerkelijk is ingevoerd. Dit heeft de NMa genoopt
tot intrekking van de verleende ontheffing voor het gezamenlijk
uitvoeren van de eerste berging voor het onderliggende wegennet. De
gedeeltelijke intrekking geldt vanaf 1 juli 2003 om zo de SIMN en de
bergers voldoende gelegenheid te geven hun contracten aan te passen.