Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
VVA. 2003/792
datum
18-03-2003
onderwerp
Ontwikkelingen in organisatie en tarifering van keuring en toezicht
door de VWA/RVV
TRC 2003/2144
bijlagen
1
Geachte Voorzitter,
Met deze brief wil ik u, mede namens mijn collega de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, informeren over de aanpak die ons voor ogen staat ten aanzien van de organisatie en tarifering van keuring en toezicht waarmee de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees, als onderdeel van de Voedsel en Waren Autoriteit, is belast. Het streven daarbij is te komen tot een flexibele en responsieve, op basis van kostendekkendheid opererende dienst die het bedrijfsleven efficiënt kan bedienen.
De VWA/RVV bevindt zich in een dynamische omgeving. De Nederlandse marktomstandigheden, waarvan de VWA/RVV sterk afhankelijk is, wijzigen continu. Tegelijkertijd eist het internationaal opererende bedrijfsleven van de VWA/RVV maatwerk en kwaliteit van dienstverlening om hun internationale aspiraties adequaat te kunnen volgen en begeleiden. Voortdurend wordt van de VWA/RVV verlangd dat zij zich aanpast aan deze veranderende omstandigheden.
Het bieden van kwaliteit en het nemen van verantwoordelijkheid is niet iets wat alleen van de VWA/RVV gevraagd mag worden. Het bedrijfsleven zal zelf ook nadrukkelijk ten aanzien van keuring en controle verantwoordelijkheden op zich moeten nemen, zodat een duidelijkere rolverdeling tussen overheid en bedrijfsleven kan ontstaan, waarbij de rol van de VWA/RVV, voor zover dit binnen de nationale en Europese kaders past, steeds meer het karakter zal kunnen krijgen van toezicht op toezicht.
datum
18-03-2003
kenmerk
VVA. 2003/792
bijlage
Structurele aanpak
Om bovenstaande ontwikkelingen het hoofd te kunnen bieden heb ik, in
samenwerking en overeenstemming met VWS, voor de korte en de lange
termijn in goed overleg met het bedrijfsleven een agenda opgesteld. De
langetermijnagenda wordt gedomineerd door de positionering van de
VWA/RVV als onafhankelijke toezichthouder en het creëren van een
duidelijkere verantwoordelijkheidsverdeling tussen overheid en
bedrijfsleven.
In overleg met het bedrijfsleven wordt op dit moment bezien welke
mogelijkheden er zijn om deze langetermijnagenda ten aanzien van de
vleeskeuring verder vorm te geven. Nederland is hierbij uiteraard
gebonden aan nationale en Europese wetgeving. Naast een duidelijkere
verantwoordelijkheidsverdeling tussen de VWA/RVV en het betrokken
bedrijfsleven zal in dit langetermijntraject nadrukkelijk aandacht
worden geschonken aan maatwerk en kwaliteit van dienstverlening.
Op dit moment wordt, samen met VWS, ook gewerkt aan vermindering van
de administratieve lastendruk. De huidige regelgeving wordt momenteel
in dat licht bezien. Deze toetsing dient uiteindelijk te resulteren in
het waar mogelijk verminderen van regelgeving met als consequentie een
vermindering van de administratieve lasten.
Daarnaast wordt in overleg met het bedrijfsleven gewerkt aan de opzet
van een grofmazige tariefstructuur. Dit traject zal uitmonden in een
zowel voor het bedrijfsleven als de overheid werkbare en
overzichtelijke tariefstructuur die recht doet aan, onder andere, de
aard van de werkzaamheden, de bedrijfstypering en de bedrijfsomvang.
De bovenstaande agenda zal naar verwachting resulteren in een overzichtelijker pakket aan regelgeving, een duidelijkere rolverdeling tussen overheid en bedrijfsleven ten aanzien van de keuring en een transparante tariefstructuur. Aanvullend zijn naast de bovengenoemde acties op korte termijn een aantal financiële maatregelen noodzakelijk om een kostendekkende bedrijfsvoering door de VWA/RVV mogelijk te maken. Deze maatregelen worden hieronder verder toegelicht.
Financiële maatregelen op korte termijn
Ten eerste heeft de VWA/RVV eind 2002 een pakket
bezuinigingsmaatregelen opgesteld dat in de loop van 2003 en 2004
wordt geïmplementeerd en waarmee een forse ombuiging zal worden
gerealiseerd. De omvang van de VWA/RVV-organisatie wordt hiermee
aangepast aan de gewijzigde marktomstandigheden. Dit betreft naast
aanpassingen op het niveau van de VWA/RVV-kringen ook aanpassingen op
centraal niveau. In de eerste suppletoire begroting zullen deze
wijzigingen worden verwerkt. Ondanks deze bezuinigingsmaatregelen zijn
de tariefclusters nog niet geheel kostendekkend, terwijl
kostendekkendheid voor mij het uitgangspunt is. Een aantal
tariefswijzigingen is daarom noodzakelijk.
Als tweede maatregel worden daarom per 1 april 2003 nieuwe tarieven
ingevoerd voor de werkzaamheden, die de VWA/RVV ten behoeve van het
bedrijfsleven uitvoert, en waarvoor tot op heden geen tarief werd
doorberekend. Hieronder zijn ook de grondslagverbredingen opgenomen
van tarieven voor bestaande werkzaamheden. Deze tarieven zijn in
bijlage 1 opgenomen.
Bovendien wordt ook een tarief ingevoerd voor de BSE-monsterneming.
Ten aanzien van de tarifering van de BSE-monsterneming heeft in
december 2002 overleg plaatsgevonden met het bedrijfsleven. Naar
aanleiding van dit overleg heb ik besloten tot een tweetal
kostenbesparende maatregelen:
1. Het transport van de monsters zal onder waarborgen door het
bedrijfsleven zelf worden verzorgd. Via meer marktwerking leidt
dit mogelijk tot kostenbesparing voor het bedrijfsleven;
2. De service aan slagers en kleine slachterijen zal door de VWA/RVV
anders worden ingevuld. De VWA/RVV zal zelf de planning zo
efficiënt mogelijk invullen, waardoor er kosten bespaard kunnen
worden. Van de kleine slachterijen en zelfslachtende slagers wordt
verwacht dat zij hun slachtplanning daarop aanpassen.
Op dit moment onderzoek ik of en onder welke voorwaarden het mogelijk is de BSE-monsterneming geheel te privatiseren.
Ten derde zal er ook een tariefsverhoging van de bestaande tarieven
per 1 april 2003 worden doorgevoerd. Uit een beoordeling van de
tarieven door de VWA/RVV is gebleken dat de tarieven voor een aantal
'tariefclusters' in 2003 niet kostendekkend zullen zijn. Daarom ben ik
genoodzaakt de tarieven voor een aantal clusters van werkzaamheden te
verhogen. Omdat de korte- en langetermijnagenda, die in
gezamenlijkheid met het bedrijfsleven wordt uitgewerkt, mogelijk
effecten zal hebben op de kostenstructuur van de VWA/RVV acht ik het
niet verstandig de volledige tariefsverhoging, die noodzakelijk is om
100% kostendekkend te kunnen opereren, nu door te voeren. Dit heeft
wel als consequentie dat zowel LNV als VWS nog steeds bijdragen in de
kosten van keuring, controle en toezicht door de VWA/RVV. In bijlage 2
treft u een overzicht van de door mij voorgenomen tariefswijzigingen
per cluster.
Afsluiting
De tariefmaatregelen betekenen een lastenverzwaring voor het
bedrijfsleven van circa EUR 11,2 miljoen per jaar. Ruim de helft van
deze lastenverzwaring is toe te rekenen aan de rundersector. In
bijlage 3 treft u van deze lastenverzwaring een overzicht aan.
De voorgenomen tariefwijziging is reeds voor advies verstuurd naar het
bedrijfsleven. Ik ga ervan uit dat het bedrijfsleven mij en mijn
collega van VWS steunt in de langetermijn-aanpak die ons ten aanzien
van de VWA/RVV voor ogen staat. Op korte termijn betekent dit
weliswaar een lastenverzwaring. Op de langere termijn dient deze
aanpak te resulteren in een vermindering van administratieve lasten,
een grofmazige tariefstructuur, een heldere
verantwoordelijkheidsverdeling tussen overheid en bedrijfsleven en een
op maat gesneden keuring en controle.
De staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
ir. B.J. Odink
Bijlage:
Bijlage 1 Nieuwe tarieven per 1 april 2003 (PDF-formaat, 23 Kb)
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
http://www.minlnv.nl/infomart...2003/par03076.htm
.
Bijlage 2 Tariefsverhogingen per 1 april 2003 (PDF-formaat, 22 Kb)
Bijlage 3 Lastenverzwaring voor de sector per jaar (PDF-formaat, 19
Kb)
---