BASF
Resultaten 2002 bedrijven BASF-groep in Nederland
De bedrijven van de BASF-groep in Nederland zijn, ondanks minder
gunstige economische omstandigheden, het jaar 2002 goed doorgekomen.
Zo boekten BASF Drukinkt B.V. en BASF Coating Nederland B.V. beide een
omzetstijging ten opzichte van vorig jaar. Ook BASF Nederland B.V.
heeft een toename in de omzet ten opzichte van 2001 gerealiseerd.
Wintershall Nederland B.V. stabiliseerde de omzet van het afgelopen
jaar op het niveau van 2001.
BASF Nederland B.V.
De omzet van BASF Nederland B.V. is in 2002 uitgekomen op 539 miljoen
euro, een stijging van ruim 10 procent ten opzichte van vorig jaar. De
agro-divisie heeft in Nederland een zeer goed jaar gehad. Deze
positieve resultaten zijn het gevolg van het op de markt brengen van
enkele nieuwe producten, haar actieve registratiebeleid en gunstige
weersomstandigheden. In hetzelfde segment Gezondheid en Voeding hangt
de omzet bij fijnchemicaliën sterk samen met de ontwikkelingen in de
diervoedingsindustrie. Doordat de Nederlandse veestapel, met name de
varkenssector, in 2002 is ingekrompen, leidt dit tot een lagere afzet
van met name vitamines. De verkoop van enzymen daarentegen is wel
significant gestegen in 2002.
In het segment Kunststoffen kon BASF Nederland een flinke groei
realiseren bij de flexibele polyurethaan schuimen. Dit als gevolg van
goede producten met een stabiele kwaliteit en een professionele
technische ondersteuning. De polystyreen-markt kenmerkte zich door
grote prijsverschillen gedurende het jaar, bij een gelijkblijvende
afzet.
De markt voor Basischemicaliën heeft zich in 2002 hersteld tot het
niveau van 2000, na een duidelijke neergang in het laatste kwartaal
van 2001. Voor veel producten uit het BASF chemicaliën portfolio is de
markt stabiel. Tegen deze achtergrond heeft BASF haar omzet toch
kunnen vergroten door het afsluiten van nieuwe contracten met enkele
grote spelers in de markt. Onze aandacht voor het op een hoog niveau
houden van logistieke standaards en het actief aanbieden van diensten
zoals Vendor Managed Inventory (VMI) en e-Business oplossingen, worden
door deze klanten duidelijk gewaardeerd.
In het segment Veredelingsproducten heeft BASF goede resulten geboekt
bij de papier-producten, onder andere door de succevolle introductie
van een nieuw ontwateringsmiddel met een aantal duidelijke voordelen
voor de verwerkers van gerecycled vezelmateriaal. Door een actieve
marktbewerking van de business unit tapijt is een duidelijke hogere
afzet en een vergroot marktaandeel bereikt. De productie van latex op
de productielocatie Kleefse Waard voor beide hiervoor beschreven
markten is per december 2003 gestopt. Deze locatie zal haar poorten
per juli 2003 definitief sluiten. De Nederlandse markt voor verven en
inkten krimpt met enkele procenten per jaar, maar ook hier kon BASF
met haar veredelingschemicaliën voor coatings, kunststoffen en
specialties het marktaandeel uitbreiden en de omzet vergroten door
enkele nieuwe projecten. De productiecapaciteit voor masterbatches in
Apeldoorn wordt uitgebreid door de plaatsing van een nieuwe extruder.
De installatie hiervan loopt volgens schema en de productie zal in
april 2003 starten.
BASF Drukinkt B.V. - Doetinchem
Het afgelopen jaar heeft BASF Drukinkt uit Doetinchem afgesloten met
een totale omzet van 28 miljoen euro. Ten opzichte van 2001 betekent
dit een omzetstijging van 6%. Deze stijging is gerealiseerd ondanks
een geringe groei in de afzet van inkten voor de media. In Nederland
had het teruglopende advertentievolume dan ook een duidelijke
negatieve invloed op de omvang van de kranten. Ook in de voor BASF
Drukinkt grootste afzetmarkt, Duitsland, stagneerde de groei. De
overige export liet echter nog een groei zien van ongeveer 10%. De
omzet van drukplaten en van drukinkten voor verpakkingen op de
Nederlandse markt vertoonde opnieuw een aanzienlijke stijging.
De resultaten voor 2003 zijn moeilijk te voorspellen, gezien de
huidige ontwikkelingen rond Irak. Een duidelijk negatieve invloed
hiervan is al merkbaar in de aanzienlijk gestegen olieprijzen.
Aangezien de grondstoffen voor drukinkten voor een groot deel
afkomstig zijn uit aardolie, is hier al een duidelijke kostenstijging
merkbaar.
Gezien de dalende markt voor drukinkten is er momenteel wereldwijd
overcapaciteit, waardoor er een negatieve prijsspiraal is ontstaan.
Voor 2003 rekent de onderneming nog op een zeer kleine groei. Een
substantiële omzetstijging verwacht het bedrijf zodra de conjunctuur
weer aantrekt. Dit zal resulteren in een aantrekkende markt voor
advertenties, met als gevolg een toename in de omvang van kranten en
een stijging in de markt voor drukinkten.
Wintershall Nederland B.V. - Den Haag
De omzet van Wintershall over het jaar 2002 bedraagt 186,1 miljoen
euro. Ten opzichte van 2001 is de omzet mede door de overname van
Clyde nagenoeg gelijk gebleven. Deze overname vond plaats in november
2002. Wintershall Nederland B.V. nam toen 100% van de aandelen van
Clyde Netherlands B.V. over. Met deze acquisitie heeft Wintershall
zijn exploratiegebied, zijn productie en zijn reserves in Nederland
aanzienlijk uitgespreid. Dit alles heeft geresulteerd in het feit, dat
de onderneming nu de nummer drie operator in Nederland.
Het bedrijf verwacht voor 2003 een stijging van de omzet, mede door
het in gebruik nemen van twee nieuwe offshorevelden tegen het eind van
het jaar. Over de olie- en de daaraan gekoppelde gasprijs is geen
enkele voorspelling voor 2003 te maken. Wintershall Nederland B.V.
blijft in ieder geval een efficiënt en rendabel producent van olie en
gas en aanbieder van gas behandeling- en transportdiensten. Mede door
de bundeling van de krachten, resulterend uit de aankoop van Clyde,
verwacht het bedrijf een continuering van de groei van zijn reserves
en productie.
BASF Coatings Nederland B.V. - Maarssen
BASF Coatings Nederland B.V. heeft het jaar 2002 afgesloten met een
omzet van 16,4 miljoen euro. Ten opzichte van het jaar 2001 betekenen
deze cijfers een omzetstijging van 4,6%. Deze stijging is enerzijds
het gevolg van een vergroting van het marktaandeel in de markt van de
autoreparatielakken en een prijsstijging anderzijds. De onderneming is
in de divisie autoreparatielakken actief met de merken Glasurit en
RM-Autolakken.
Het afgelopen jaar heeft het bedrijf met succes gewerkt aan het
vergroten van de te behandelen oppervlakken met gelijke hoeveelheden
lak. Daarnaast heeft men de samenwerking zowel binnen de onderneming
zelf als ook met technische en commerciële medewerkers van de afnemers
op het gebied van de verdere invoering van oplosmiddelarme producten
geïntensiveerd. Hierop zal BASF Coatings Nederland B.V. zich dit jaar
ook richten. Daarnaast wil men het marktaandeel op het gebied van
oplosmiddelarme producten vergroten.
BNL 18 mrt 2003
---
Voor nadere informatie:
BASF Nederland B.V.
Barbara Onsman-van Logtestijn
tel: 026 - 3717 457
fax: 026 - 3717 203