DaimlerChrysler Nederland

DaimlerChrysler neemt een belang van 43 procent in Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC)


* Mijlpaal in de wereldwijde strategie voor bedrijfswagens
* Directe toegang tot Azië - een van s werelds snelst groeiende bedrijfswagenmarkten

* Aanzienlijk synergiepotentieel door gezamenlijke ontwikkeling en gedeeld gebruik van onderdelen en belangrijke componenten

DaimlerChrysler AG heeft op 14 maart 2003 een belang van 43 procent genomen in de bedrijfswagentak van Mitsubishi Motors Corporation. Deze is in januari 2003 losgemaakt van het moederbedrijf en heet voluit Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC). Mitsubishi Motors Corporation behoudt 42 procent van de aandelen en andere bedrijven binnen de Mitsubishi Group nemen de resterende 15 procent over. Wilfried Porth is president en CEO (Chief Executive Officer) en Takashi Usami voorzitter van de raad van bestuur. Usami is voormalig hoofd van de MMC bedrijfsautodivisie.

DaimlerChrysler heeft voor het belang in MFTBC ongeveer 710 miljoen euro betaald. Dat is zon 50 miljoen minder dan de oorspronkelijk ingecalculeerde 760 miljoen; het verschil is veroorzaakt door wisselkoersfluctuaties. Dr. Eckhard Cordes, lid van de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler en verantwoordelijk voor de divisie Bedrijfswagens, zei over de aankoop: "Door direct in Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation te investeren, hebben we een belangrijke stap gezet in Azië. Hierdoor kunnen we op de lange termijn onze positie als s werelds marktleider versterken."

Groeimarkt Azië
Azië is de snelst groeiende markt ter wereld voor bedrijfsautos. Ongeveer 50 procent van alle bedrijfsautos wordt momenteel in dit werelddeel verkocht. Door de directe investering in MFTBC kan DaimlerChrysler optimaal profiteren van het groeipotenteel van deze markt.

Dr. Cordes: Door uit te breiden in Azië kunnen we onze strategie van grootschaligheid omzetten in winst nog beter uitvoeren. We willen maximaal profiteren van onze hoge verkoopcijfers en onze wereldwijde aanwezigheid. Door al in de ontwikkelingsfase nauw samen te werken en gezamenlijk componenten en deelconstructies te gebruiken en wereldwijd dezelfde onderdelen toe te passen is er snel sprake van schaalvoordelen.

Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) Naar verwachting kan MFTBC door de DaimlerChrysler-investering de koppositie in Japan en op de Aziatische exportmarkten versterken. Bovendien kan MFTBC profiteren van de schaalvoordelen. Enerzijds door kostenvoordeel te behalen en anderzijds door direct te profiteren van de innovaties en vooraanstaande technologische positie van DaimlerChrysler.

Cordes: "We hebben de uitstekende zakelijke werkwijzen en technologische kennis van MFTBC uitputtend geanalyseerd. Onze beslissing om een aandeel in het recent verzelfstandigde bedrijf te nemen is daar een direct gevolg van. Met een marktaandeel van 30 procent is MFTBC martkleider in Japan en heeft het een sterke positie op de belangrijkste markten in Zuidoost-Azië. We geloven dat door de nieuwe alliantie nieuwe synergiemogelijkheden sneller aan het licht komen en dat hiervan eerder geprofiteerd kan worden."

Volgende stap: Daimler Hyundai Truck Corporation (DHTC) In de komende weken hoopt DaimlerChrysler een volgende doelstelling te behalen, als de bedrijfswagentak van Hyundai Motor Company wordt verzelfstandigd. Deze zal dan verder gaan als Daimler Hyundai Truck Corporation (DHTC). DaimlerChrysler neemt een aandeel van 50 procent ter waarde van ongeveer 400 miljoen euro in dit bedrijf. De bestaande motoren joint-venture zal een onderdeel worden van DHTC, dat vrachtwagens, bussen en componenten gaat maken.

18 maart 2003