DaimlerChrysler Nederland
DaimlerChrysler neemt een belang van 43 procent in Mitsubishi Fuso
Truck and Bus Corporation (MFTBC)
* Mijlpaal in de wereldwijde strategie voor bedrijfswagens
* Directe toegang tot Azië - een van s werelds snelst groeiende
bedrijfswagenmarkten
* Aanzienlijk synergiepotentieel door gezamenlijke ontwikkeling en
gedeeld gebruik van onderdelen en belangrijke componenten
DaimlerChrysler AG heeft op 14 maart 2003 een belang van 43 procent
genomen in de bedrijfswagentak van Mitsubishi Motors Corporation. Deze
is in januari 2003 losgemaakt van het moederbedrijf en heet voluit
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC). Mitsubishi Motors
Corporation behoudt 42 procent van de aandelen en andere bedrijven
binnen de Mitsubishi Group nemen de resterende 15 procent over.
Wilfried Porth is president en CEO (Chief Executive Officer) en
Takashi Usami voorzitter van de raad van bestuur. Usami is voormalig
hoofd van de MMC bedrijfsautodivisie.
DaimlerChrysler heeft voor het belang in MFTBC ongeveer 710 miljoen
euro betaald. Dat is zon 50 miljoen minder dan de oorspronkelijk
ingecalculeerde 760 miljoen; het verschil is veroorzaakt door
wisselkoersfluctuaties. Dr. Eckhard Cordes, lid van de Raad van
Bestuur van DaimlerChrysler en verantwoordelijk voor de divisie
Bedrijfswagens, zei over de aankoop: "Door direct in Mitsubishi Fuso
Truck and Bus Corporation te investeren, hebben we een belangrijke
stap gezet in Azië. Hierdoor kunnen we op de lange termijn onze
positie als s werelds marktleider versterken."
Groeimarkt Azië
Azië is de snelst groeiende markt ter wereld voor bedrijfsautos.
Ongeveer 50 procent van alle bedrijfsautos wordt momenteel in dit
werelddeel verkocht. Door de directe investering in MFTBC kan
DaimlerChrysler optimaal profiteren van het groeipotenteel van deze
markt.
Dr. Cordes: Door uit te breiden in Azië kunnen we onze strategie van
grootschaligheid omzetten in winst nog beter uitvoeren. We willen
maximaal profiteren van onze hoge verkoopcijfers en onze wereldwijde
aanwezigheid. Door al in de ontwikkelingsfase nauw samen te werken en
gezamenlijk componenten en deelconstructies te gebruiken en wereldwijd
dezelfde onderdelen toe te passen is er snel sprake van
schaalvoordelen.
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC)
Naar verwachting kan MFTBC door de DaimlerChrysler-investering de
koppositie in Japan en op de Aziatische exportmarkten versterken.
Bovendien kan MFTBC profiteren van de schaalvoordelen. Enerzijds door
kostenvoordeel te behalen en anderzijds door direct te profiteren van
de innovaties en vooraanstaande technologische positie van
DaimlerChrysler.
Cordes: "We hebben de uitstekende zakelijke werkwijzen en
technologische kennis van MFTBC uitputtend geanalyseerd. Onze
beslissing om een aandeel in het recent verzelfstandigde bedrijf te
nemen is daar een direct gevolg van. Met een marktaandeel van 30
procent is MFTBC martkleider in Japan en heeft het een sterke positie
op de belangrijkste markten in Zuidoost-Azië. We geloven dat door de
nieuwe alliantie nieuwe synergiemogelijkheden sneller aan het licht
komen en dat hiervan eerder geprofiteerd kan worden."
Volgende stap: Daimler Hyundai Truck Corporation (DHTC) In de komende weken hoopt DaimlerChrysler een volgende doelstelling te behalen, als de bedrijfswagentak van Hyundai Motor Company wordt verzelfstandigd. Deze zal dan verder gaan als Daimler Hyundai Truck Corporation (DHTC). DaimlerChrysler neemt een aandeel van 50 procent ter waarde van ongeveer 400 miljoen euro in dit bedrijf. De bestaande motoren joint-venture zal een onderdeel worden van DHTC, dat vrachtwagens, bussen en componenten gaat maken.
18 maart 2003