AutoRai
18-3-2003
Opel Meriva: een nieuwe dimensie in de compacte klasse
Met de presentatie van de nu al veelbesproken Meriva geeft Opel
letterlijk en figuurlijk een nieuwe dimensie aan de klasse van
compacte ruimtewagens. Net als zijn grote broer Zafira zet deze
volledige nieuwe vijfzitter een mijlpaal als het gaat om flexibiliteit
en veelzijdigheid.
Daarbij is vanzelfsprekend een hoofdrol weggelegd voor het
intelligente ruimteconcept van de Meriva en de multivariabele
FlexSpace-inrichting van zijn interieur.
Een grotere vrijheid in de keuze van de stoelopstellingen is
nauwelijks mogelijk. De vijfzitter kan in enkele tellen worden
omgebouwd naar een configuratie met vier, drie of zelfs twee stoelen,
zonder die stoelen uit de auto te halen. De bijbehorende
bagagemogelijkheden zijn riant te noemen. De familieverwantschap met
de succesvolle Zafira is duidelijk. Zo is ook in de Meriva een
omklapbare rechter voorstoel leverbaar, zodat je lange objecten kunt
vervoeren en zelfs met één stoel in normale opstelling op pad kunt
gaan om de helpende hand toe te steken bij een verhuizing
bijvoorbeeld.
Hoe is het mogelijk dat de 404 centimeter lange Meriva zo'n grote
flexibiliteit aan de dag kan leggen? Het antwoord is onder andere te
vinden in de in drie delen (40-20-40 procent) neerklapbare achterbank,
die de mogelijkheid biedt om het middenstuk te laten verzinken en de
buitenste stoelen 75 millimeter naar binnen te schuiven. Daarna zijn
die delen ook in de lengterichting afzonderlijk 70 millimeter verder
naar achteren te verschuiven. Bovendien kunnen de rugleuningen in hoek
worden versteld. Achterover voor nog meer zitcomfort, voorover om de
bagageruimte te vergroten. Toch meer koffers dan u had gedacht? Ook
daarop is gerekend: simpelweg een of meer stoelen wat verder naar
voren schuiven. Het hele stelbereik is twintig centimeter.
Ruimteconcept
Maar daarmee hebben we de vraag nog niet beantwoord waar zo'n relatief
compacte auto de ruimte vandaan haalt om dat allemaal te realiseren.
De verklaring is snel gevonden wanneer je de grote wielbasis en
bijbehorend riante cabine van de nieuwe Opel in ogenschouw neemt. De
wielbasis heeft een lengte 263 centimeter, dat zijn er slechts zes
minder dan de Zafira. Terwijl de Meriva in zijn geheel toch ruim 27
centimeter korter is dan zijn grote broer. Ook met zijn breedte van
169 centimeter en een hoogte van 162 centimeter biedt hij optimale
voorwaarden voor een comfortabel ruim interieur. Grote broer Zafira is
maar enkele centimeters breder en hoger.
Zowel voor- als achterin biedt de Meriva een aangenaam hoge
zitpositie, die als vanzelf diverse andere voordelen met zich
meebrengt. Zo is het zicht rondom - en daarmee ook het overzicht op
het verkeer - optimaal en verloopt ook het in- en uitstappen heel
comfortabel.
Vijf, vier, drie, twee , een
In normale opstelling is de Meriva een volwaardige vijfpersoons
ruimtewagen. Het is echter ook mogelijk de beide buitenste stoelen
achterin extra ver naar achteren te schuiven, waarmee je een ruime
vierzitter creëert. Om dat mogelijk te maken kan de middenstoel worden
weggeklapt. De hoofdruimte is in alle gevallen uitstekend en in deze
opstelling biedt de Meriva evenveel been- en schouderruimte als veel
business class automobielen. Om dat op wel heel overtuigende wijze te
illusteren: de Meriva heeft volgens de standaardmeetmethode 993
millimeter beenruimte achterin, dat is 31 millimeter meer dan een
Zafira, en scoort een hoofdruimte van op 11 millimeter na een volle
meter, dat is op zijn beurt 27 millimeter meer dan de Zafira.
Overigens blijft ook in de vijfzitteropstelling nog steeds meer dan
voldoende bagageruimte over. Zijn de eisen op dat vlak toch wat hoger
- bijvoorbeeld omdat de vakantiebagage achterin mee moet - dan is dat
heel eenvoudig op te lossen. Beide achterstoelen zijn afzonderlijk
verschuifbaar, maar kunnen ook afzonderlijk worden neergeklapt of
zelfs geheel in de vloer worden weggewerkt.
Met alle stoelen in gebruik meet de bagageruimte afhankelijk van de
positie van de stoelen tussen de 350 liter (waarmee alles nog keurig
onder het afdekscherm is verborgen) en een bijna ongelooflijke 560
liter. Zonder afdekscherm beladen tot de bovenrand van de
achterstoelen levert een inhoud van 490 liter op: het volume van een
hele grote sedan of stationwagen.
Tot twee kubieke meter
Met twee personen aan boord kan de laadruimte in enkele tellen worden
omgebouwd tot een inhoud van 1.410 liter (bijna anderhalve kubieke
meter dus!) en een laadlengte van 170 centimeter. Met de optionele
omklapbare voorstoel (standaard op de Enjoy) neemt dat wel heel
bijzondere vormen aan. Dan past er om maar eens een voorbeeld te
noemen ook een opgerold tapijt in met een lengte van 240 centimeter en
loopt het laadvolume op tot 2.000 liter ofwel twee kubieke meter.
Zeker als hij meerekent dat al die mogelijkheden in de vorm zijn
gegoten van een comfortabele en veelzijdige ruimtewagen.
Maar er zijn nog veel meer highlights te melden. Zo is onder de vloer
van de laadruimte een bijzonder praktische opbergruimte verborgen, met
drie compartimenten en een inhoud van zestig liter. Er is daar
trouwens ook een speciaal plekje voor twee paraplu's voorzien - die
ook nat dus niet in de weg liggen - plus een eerste hulp kit en de
gevarendriehoek. Nog zo'n handige vondst is de mogelijkheid om op de
rugzijde van de middelste achterstoel een zogenaamde Travel Assistant
te bevestigen (standaard op de Enjoy uitvoering). Dit is een
uitneembare, multifunctionele armsteun voor onderweg. Hij kan dienst
doen als armsteun, over een lengte van zeven centimeter verschuifbaar,
maar heeft ook twee bekerhouders mee en biedt onder een klep vijf
liter extra opbergruimte. Bovendien is hij uitneembaar, zodat je er
onderweg bijvoorbeeld mee kunt picknicken.
Maatwerk
Andere zeer praktische opties zijn het dubbele zonnedak en het unieke
Twin Audio systeem, waarmee de achterpassagiers via hoofdtelefoons
naar hun eigen muziek kunnen luisteren. Of misschien onderweg naar de
vakantiebestemming nog even de taalcursus oefenen. Op een paneeltje
dat tegen de achterkant van de middenconsole is bevestigd, kunnen
beide passagiers het volume regelen of een ander programma kiezen. Het
is bijvoorbeeld mogelijk dat de bestuurder en passagier voorin naar
een cd luisteren, terwijl de achterpassagiers de lokale radiozender
hebben opstaan. Of andersom.
Uitrusting
De Meriva wordt leverbaar in drie uitrustingsvarianten - Essentia,
Enjoy en Cosmo - die aansluiten op de hedendaagse wensen van de
consument. Dat kan vervolgens worden uitgebreid met een viertal
betaalbare en zeer functionele maatwerk pakketten en een grote
variatie aan andere extra's. Van klimaatregeling, via
stabiliteitsregeling tot telefoonvoorbereiding.
De Essentia heeft standaard al de beschikking over een ruime
uitrusting. Zo is de Meriva Essentia standaard uitgerust met ABS,
hoofd- en zijairbags vóór, actieve hoofdsteunen, in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, verstelbare stuurkolom, centrale deurvergrendeling
met afstandsbediening, cruise-control (niet op de 1.7 DTi), een
afdekscherm voor de laadruimte, ISOFIX-bevestigingspunten op buitenste
stoelen van de tweede rij, bumpers in carrosseriekleur en de fraaie
Enigma bekleding.
De Enjoy doet er wat betreft de uitrusting nog een schepje bovenop met
boven op de uitrusting van de Essentia onder andere elektrische ramen
vóór, Travel Assistent (de uitneembare armsteun met bergruimte op de
achterbank), opbergnetten, instrumenten met zwarte wijzerplaten en
verchroomde omranding, leeslampjes voor en achter en het zogenaamde
Convenience-pakket. Dit laatste pakket bestaat uit een opberglade
onder de passagiersstoel, een opbergvak voor een zonnebril en een
elastisch bagagenet in de laadruimte.
Als derde uitrustingsvariant is er de Cosmo. Deze uitvoering is
eveneens gebaseerd op de Essentia en biedt daar boven op onder meer
fraaie zevenspaaks lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, deurgrepen in
carrosseriekleur, matchromen ornamentatie op het dashboard en de
deurpanelen, verchroomde handgrepen binnen en een verchrommde knop op
de handrem, interieurverlichting met leeslampjes vóór, elektrisch
bedienbare ramen vóór en zwarte A-, B- en C-stijlen.
Door subtiele verschillen in visuele en functionele details tussen de
verschillende uitvoeringen, krijgt iedere uitvoering zijn eigen
karakter mee. Het verschil tussen de genoemde varianten zit m dan ook
met name in deze onderscheidende kenmerken, en niet zozeer in meer
luxe opties. Daarom liggen de drie verschillende uitvoeringen ook
relatief dicht bij elkaar in prijs. De bedoeling is dat elke klant op
basis van zijn eigen karakter die variant kiest die hem of haar het
meest aanspreekt en de auto dan vervolgens met individuele opties
geheel naar zijn of haar wensen kan uitrusten.
De optielijst van de Meriva is dan ook uitgebreid. Het speciale
elektrisch bedienbare dubbele zonnedak en het Twin Audio systeem zijn
al aangestipt, daarnaast zijn er talloze andere mogelijkheden om de
Meriva naar eigen smaak in te richten. De optielijst omvat onder
andere lederen bekleding, elektronische klimaatregeling en een grote
variëteit aan geïntegreerde audiosystemen, desgewenst voorzien van een
navigatiesysteem. Er is zelfs de mogelijkheid om het AutoVision dvd
systeem te laten monteren, met een in het dak gebouwd wegklapbaar 7
inch beeldscherm. Film in de speler of een gameconsole aansluiten en
de achterpassagiers zijn urenlang rustig. Ze luisteren overigens via
infrarood draadloos werkende koptelefoons.
De ruimte en veelzijdigheid van een Meriva smeken bijna om een
uitgebreide lijn van vrijetijdsaccessoires en die is er dan ook.
Daarbij is bijvoorbeeld gedacht aan de eigenaren van een hond, maar
ook liefhebbers van fietsen, wintersport en alle mogelijke andere
activiteiten. Uiteraard zijn voor die doeleinden diverse dakdragers
beschikbaar.
Krachtige motoren
De basis van het Meriva-programma wordt gevormd door de 1.6-liter
benzinemotor met 64 kW/87 pk. Deze motor heeft al een heel
verdienstelijke topsnelheid van 170 kilometer per uur in huis en ook
in alle andere opzichten rijdt deze motor heel vlot. Wie de lat wat
hoger legt, kan terecht bij 1.6-liter ECOTEC motor met 74 kW/100 pk
(die overigens ook leverbaar is met de gerobotiseerd werkende
Easytronic versnellingsbak) of de zeer krachtige 1.8 ECOTEC motor met
92 kW/125 pk (in het najaar ook met Easytronic leverbaar). Het ligt
voor de hand dat vooral die laatste flitsende prestaties in huis
heeft: hij laat een top noteren van 192 kilometer per uur en sprint in
11,3 seconden naar de honderd. Maar als gezegd: ook de
1.6-uitvoeringen zijn al bijzonder plezierige autos.
Enkele maanden na het publieksdebuut van de Meriva - rond september -
komen er ook twee direct ingespoten dieseluitvoeringen beschikbaar. Om
precies te zijn de 1.7 DTI met 55 kW/75 pk en de extra gespierde 1.7
CDTI met 74 kW/100 pk. Net als de benzinemotoren voldoet die (mede
dankzij de geweldige mogelijkheden van zijn hightech common-rail
inspuiting met een maximale druk van 1800 bar) overigens al aan de
extreem strenge Euro4 milieunormen die pas over enkele jaren van
kracht worden. De topsnelheid van de sterkste diesel is 175 kilometer
per uur, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik toch beperkt blijft
tot 5,5 liter op 100 kilometer.
Op welke uitvoering de keuze ook valt, de Meriva is in alle gevallen
een auto die zich in economische zin positief onderscheidt. Hij biedt
niet alleen veel auto voor zijn geld, maar houdt die filosofie ook
gedurende zijn leven vast. Zowel waar het gaat om het
brandstofverbruik als de onderhoudskosten.
Opel past dermate duurzame technieken toe dat ook in deze nieuwe
compacte ruimtewagen lange intervallen tussen de servicebeurten
mogelijk zijn geworden. Het interval is twee jaar of 30.000 kilometer
en bij de 1.7 CDTI zelfs 50.000 kilometer. Een display waarschuwt
wanneer het tijd wordt om dat onderhoud te laten uitvoeren.
Opel Meriva gangmaker in snel groeiende nieuwe klasse
Opel heeft in de afgelopen tijd verklaard dat op korte termijn zo'n
veertig procent van al zijn modellen in een trendsettende, innovatieve
klasse zullen vallen. Daarbij speelt de nieuwe Meriva nadrukkelijk
mee. Toen de Zafira in de lente van '99 werd gepresenteerd, verbaasde
hij iedereen met zijn ongekend grote veelzijdigheid. Onder andere
mogelijk gemaakt door het Flex7 interieurconcept. Op dat moment ging
menig concurrerend automerk letterlijk en figuurlijk terug naar de
tekentafels om zich op een antwoord te bezinnen. En eigenlijk moet dat
antwoord in veel gevallen nog steeds komen. Zo rond diezelfde tijd
werd binnen Opel het groene licht gegeven voor de ontwikkeling van een
kleine broer van de Zafira. Nu is het moment gekomen om ook die nieuwe
ruimtewagen aan het koperspubliek voor te stellen en alle voortekenen
wijzen erop dat ook de nieuwe Meriva weer zal inslaan als de
spreekwoordelijke bom.
Ook de Meriva betekent immers een nieuwe dimensie in zijn klasse - de
compacte klasse in dit geval - en ook deze wat meer compacte MPV
krijgt een uitzonderlijk innovatief interieurconcept mee. FlexSpace
opent mogelijkheden om de Meriva om te vormen van de standaard
vijfzitter tot een vier-, drie- of tweezitter. En met de optionele
omklapbare voorstoel zelfs tot een auto met het ruimteaanbod van een
bestelauto.
Overigens is de Meriva geen variatie op een bestaand model, maar is
zijn concept echt compleet nieuw ontwikkeld. Daarbij werd geput uit de
mondiale ontwikkelingscapaciteit van Opel en moederconcern General
Motors. Er waren hoofdrollen weggelegd voor het internationale
ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim en dat van GM in het Braziliaanse
Sao Paulo. Wat overigens automatisch betekent dat de Meriva is
afgestemd op de meest gevarieerde omstandigheden op het gebied van
weer, wegen en verkeer. Ook op dat vlak is veelzijdigheid troef. Voor
de Zuid-Amerikaanse markten wordt een vergelijkbare auto gebouwd onder
de naam Chevrolet Meriva.
Een miljoen Opel MPVs
In Europa is Opel toonaangevend als het gaat om ruimtewagens. In de
afgelopen vier jaar zijn er een miljoen van verkocht. Dat is verdeeld
over 210.000 Agila's en 825.000 zevenzitter Zafira's. De
marketingspecialisten voorspellen dat het einde nog lang niet in zicht
is. Vorig jaar was ongeveer een op de dertien personenauto's een
ruimtewagenmodel - totaal 1,2 miljoen - en binnen vier jaar denkt men
dat het dubbele aantal zal worden verkocht. Daarbij zullen de compacte
ruimtewagens steeds populairder worden. Over een jaar of twee zullen
er in Europa zo'n 800.000 per jaar van worden verkocht.
Daarbij zal de Meriva een flinke portie van die taart afsnijden: de productiefaciliteiten zijn bemeten op 200.000 stuks in het komende volle jaar. Opel ziet de 100 pk uitvoeringen van de benzine- en de dieselmotoren als de bestsellers, elk met een kwart van de verkopen.
Kijken we naar de Nederlandse markt dan zal dit jaar het marktvolume
op zon 6000 eenheden uitkomen, afhankelijk van de beschikbaarheid. In
het eerste, volledige jaar verwacht Opel Nederland ongeveer 10.000
Merivas te kunnen verkopen. Het zwaartepunt van die modellen zal
liggen bij de 1.6-16V Enjoy, met de 1.6-16V Cosmo als belangrijke
tweede. Zodra de dieselmotoren beschikbaar komen zal het marktaandel
van de Essentia dat in het begin rond de 12 procent zal liggen,
belangrijk toenemen.
Dynamisch design
De Meriva is een echte Opel. Zowel van voren als van achteren gezien
zijn de typische designaccenten van het merk meteen herkenbaar. Hij is
niet alleen ruim en comfortabel, maar er is ook heel veel aandacht
besteed aan ergonomie en andere praktische eigenschappen.
De zithouding, positie van de stuurkolom, overzicht op het dashboard,
bedienbaarheid, zicht rondom, het is allemaal tot in de puntjes
uitgewerkt. Een voorbeeld: de ver omhoog doorlopende voorruit
garandeert een perfect zicht voor zowel kleine inzittenden als lange
mensen zoals je die in ons land nogal eens vindt. Nederlanders zijn
gemiddeld genomen de langste mensen ter wereld en de Meriva is in dat
opzicht dus ook specifiek op de Nederlandse autorijders afgestemd. Ook
de vier zijramen aan beide kanten garanderen overigens een optimaal
zicht en een mooi licht interieur.
Niet voor niets ontving de Meriva de prestigieuze MPV Designprijs van
het Britse Institute of Vehicle Engineers. Die overigens met name de
lijnen van zijn carrosserie en het flexibele concept prezen. Ook zijn
gunstig lage luchtweerstand (Cw 0.32) oogst waardering.
Bij het ontwerpen van het dashboard lieten de Opel designers zich inspireren door het topmodel van de Vectra modellenlijn. Uitgevoerd in een chique antraciet grijze tint is het geheel strak van vorm, functioneel, zeer overzichtelijk en stijlvol. Opvallende details zijn de boogvormige overkapping over de vier ronde meters en het drievoudige informatiepaneel in het midden van het instrumentenpaneel.
In het interieur lopen de vormen heel logisch en vloeiend over van de
cockpit naar de rest van de inrichting, waarbij zijdelings
chroomstrips een duidelijke horizontale afscheiding vormen. Her en der
is voor praktische opbergruimte gezorgd, maar ook drinkbekers en
bijvoorbeeld een mobiele telefoon vinden een ideaal plekje.
Voorbeelden te over, zoals de lade onder de rechter stoel en
bergvakken waarin bijvoorbeeld een zaklantaarn of opvouwbare paraplu
passen.
Veiligheid
De veiligheid van de inzittenden stond bij het ontwerp van de Meriva
met hoofdletters geschreven. Dat is terug te vinden in een grote
actieve veiligheid - zo zijn een snelheidsafhankelijk werkende
stuurbekrachtiging en ABS standaard en staan zowel wegligging als
remwerking op een zeer hoog niveau - maar ook in een zeer sterke en
stabiele structuur van de cabine.
Hierbij is veel werk gemaakt van een optimale verdeling van de
optredende krachten bij een botsing. In de voorbumper is een aluminium
versterkingsbalk weggewerkt die is verbonden met energie absorberende
crashboxen daarachter. Ook het lichte en toch zeer sterke subframe
voorin helpt mee om de inzittenden te beschermen.
Dat ook de zijdelings bescherming prima voor elkaar is, blijkt onder
andere uit de hoge score die de Meriva in de EuroNCAP botstest liet
noteren: 26 punten voor de frontale en zijdelings botsproeven. Dat
levert een viersterren score op.
Standaard is een uitstekende veiligheidsuitrusting aan boord, van
Traction Control Plus in de Meriva 1.8 en 1.7 CDTI, de bekende
gepatenteerde Opel veiligheidspedalen, via (intelligent werkende)
volwaardige airbags voor en opzij, vijf verstelbare hoofdsteunen
(voorin zijn dat actief werkende anti-whiplash hoofdsteunen) en vijf
driepuntsgordels, krachtbegrenzing en aanspanners op de gordels
voorin, tot twee isofix bevestigingssystemen voor kinderstoelen
achterin. Zogenaamde gordijnairbags langs de dakrand zijn ook
standaard. Zelfs elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is op alle
versies beschikbaar.
De nieuwe Meriva is sinds begin dit jaar in productie in de
Figueruelas fabriek bij Zaragozza in Spanje. Om een perfecte kwaliteit
te kunnen garanderen, werd de productie in een weloverwogen gestaag
oplopend tempo gestart. Inmiddels worden voorraden opgebouwd, zodat de
Meriva al in april in de Opel showrooms in Nederland een vliegende
start kan hebben.
De Meriva reeks begint met de 1.6-8V Essentia die voor 16.950,- in de
prijslijst staat. Voor het Enjoy pakket geldt een meerpijs van 570,-,
de top-of-the-line Meriva heet Cosmo en kost 17.950,-. Voor de 1.6-16V
motor met 100 pk geldt een meerpijs van 800,-, de 125 pk sterke
1.8-16V vraagt een extra investering van 2000,- ten opzichte van de
1.6. Voor de diesels gelden respectievelijke meerpijzen van 2700,-
voor de 1.7 DTI en 4450,- voor de 100 pk sterke 1.7 CDTI Deze versie
met direct ingespoten turbo dieselmotor wordt na de zomervakantie
leverbaar.