AutoRai

18-3-2003

Opel Meriva: een nieuwe dimensie in de compacte klasse

Met de presentatie van de nu al veelbesproken Meriva geeft Opel letterlijk en figuurlijk een nieuwe dimensie aan de klasse van compacte ruimtewagens. Net als zijn grote broer Zafira zet deze volledige nieuwe vijfzitter een mijlpaal als het gaat om flexibiliteit en veelzijdigheid.

Daarbij is vanzelfsprekend een hoofdrol weggelegd voor het intelligente ruimteconcept van de Meriva en de multivariabele FlexSpace-inrichting van zijn interieur.

Een grotere vrijheid in de keuze van de stoelopstellingen is nauwelijks mogelijk. De vijfzitter kan in enkele tellen worden omgebouwd naar een configuratie met vier, drie of zelfs twee stoelen, zonder die stoelen uit de auto te halen. De bijbehorende bagagemogelijkheden zijn riant te noemen. De familieverwantschap met de succesvolle Zafira is duidelijk. Zo is ook in de Meriva een omklapbare rechter voorstoel leverbaar, zodat je lange objecten kunt vervoeren en zelfs met één stoel in normale opstelling op pad kunt gaan om de helpende hand toe te steken bij een verhuizing bijvoorbeeld.

Hoe is het mogelijk dat de 404 centimeter lange Meriva zo'n grote flexibiliteit aan de dag kan leggen? Het antwoord is onder andere te vinden in de in drie delen (40-20-40 procent) neerklapbare achterbank, die de mogelijkheid biedt om het middenstuk te laten verzinken en de buitenste stoelen 75 millimeter naar binnen te schuiven. Daarna zijn die delen ook in de lengterichting afzonderlijk 70 millimeter verder naar achteren te verschuiven. Bovendien kunnen de rugleuningen in hoek worden versteld. Achterover voor nog meer zitcomfort, voorover om de bagageruimte te vergroten. Toch meer koffers dan u had gedacht? Ook daarop is gerekend: simpelweg een of meer stoelen wat verder naar voren schuiven. Het hele stelbereik is twintig centimeter.

Ruimteconcept
Maar daarmee hebben we de vraag nog niet beantwoord waar zo'n relatief compacte auto de ruimte vandaan haalt om dat allemaal te realiseren. De verklaring is snel gevonden wanneer je de grote wielbasis en bijbehorend riante cabine van de nieuwe Opel in ogenschouw neemt. De wielbasis heeft een lengte 263 centimeter, dat zijn er slechts zes minder dan de Zafira. Terwijl de Meriva in zijn geheel toch ruim 27 centimeter korter is dan zijn grote broer. Ook met zijn breedte van 169 centimeter en een hoogte van 162 centimeter biedt hij optimale voorwaarden voor een comfortabel ruim interieur. Grote broer Zafira is maar enkele centimeters breder en hoger.

Zowel voor- als achterin biedt de Meriva een aangenaam hoge zitpositie, die als vanzelf diverse andere voordelen met zich meebrengt. Zo is het zicht rondom - en daarmee ook het overzicht op het verkeer - optimaal en verloopt ook het in- en uitstappen heel comfortabel.

Vijf, vier, drie, twee , een
In normale opstelling is de Meriva een volwaardige vijfpersoons ruimtewagen. Het is echter ook mogelijk de beide buitenste stoelen achterin extra ver naar achteren te schuiven, waarmee je een ruime vierzitter creëert. Om dat mogelijk te maken kan de middenstoel worden weggeklapt. De hoofdruimte is in alle gevallen uitstekend en in deze opstelling biedt de Meriva evenveel been- en schouderruimte als veel business class automobielen. Om dat op wel heel overtuigende wijze te illusteren: de Meriva heeft volgens de standaardmeetmethode 993 millimeter beenruimte achterin, dat is 31 millimeter meer dan een Zafira, en scoort een hoofdruimte van op 11 millimeter na een volle meter, dat is op zijn beurt 27 millimeter meer dan de Zafira.

Overigens blijft ook in de vijfzitteropstelling nog steeds meer dan voldoende bagageruimte over. Zijn de eisen op dat vlak toch wat hoger
- bijvoorbeeld omdat de vakantiebagage achterin mee moet - dan is dat heel eenvoudig op te lossen. Beide achterstoelen zijn afzonderlijk verschuifbaar, maar kunnen ook afzonderlijk worden neergeklapt of zelfs geheel in de vloer worden weggewerkt.

Met alle stoelen in gebruik meet de bagageruimte afhankelijk van de positie van de stoelen tussen de 350 liter (waarmee alles nog keurig onder het afdekscherm is verborgen) en een bijna ongelooflijke 560 liter. Zonder afdekscherm beladen tot de bovenrand van de achterstoelen levert een inhoud van 490 liter op: het volume van een hele grote sedan of stationwagen.

Tot twee kubieke meter
Met twee personen aan boord kan de laadruimte in enkele tellen worden omgebouwd tot een inhoud van 1.410 liter (bijna anderhalve kubieke meter dus!) en een laadlengte van 170 centimeter. Met de optionele omklapbare voorstoel (standaard op de Enjoy) neemt dat wel heel bijzondere vormen aan. Dan past er om maar eens een voorbeeld te noemen ook een opgerold tapijt in met een lengte van 240 centimeter en loopt het laadvolume op tot 2.000 liter ofwel twee kubieke meter. Zeker als hij meerekent dat al die mogelijkheden in de vorm zijn gegoten van een comfortabele en veelzijdige ruimtewagen.

Maar er zijn nog veel meer highlights te melden. Zo is onder de vloer van de laadruimte een bijzonder praktische opbergruimte verborgen, met drie compartimenten en een inhoud van zestig liter. Er is daar trouwens ook een speciaal plekje voor twee paraplu's voorzien - die ook nat dus niet in de weg liggen - plus een eerste hulp kit en de gevarendriehoek. Nog zo'n handige vondst is de mogelijkheid om op de rugzijde van de middelste achterstoel een zogenaamde Travel Assistant te bevestigen (standaard op de Enjoy uitvoering). Dit is een uitneembare, multifunctionele armsteun voor onderweg. Hij kan dienst doen als armsteun, over een lengte van zeven centimeter verschuifbaar, maar heeft ook twee bekerhouders mee en biedt onder een klep vijf liter extra opbergruimte. Bovendien is hij uitneembaar, zodat je er onderweg bijvoorbeeld mee kunt picknicken.

Maatwerk
Andere zeer praktische opties zijn het dubbele zonnedak en het unieke Twin Audio systeem, waarmee de achterpassagiers via hoofdtelefoons naar hun eigen muziek kunnen luisteren. Of misschien onderweg naar de vakantiebestemming nog even de taalcursus oefenen. Op een paneeltje dat tegen de achterkant van de middenconsole is bevestigd, kunnen beide passagiers het volume regelen of een ander programma kiezen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat de bestuurder en passagier voorin naar een cd luisteren, terwijl de achterpassagiers de lokale radiozender hebben opstaan. Of andersom.

Uitrusting
De Meriva wordt leverbaar in drie uitrustingsvarianten - Essentia, Enjoy en Cosmo - die aansluiten op de hedendaagse wensen van de consument. Dat kan vervolgens worden uitgebreid met een viertal betaalbare en zeer functionele maatwerk pakketten en een grote variatie aan andere extra's. Van klimaatregeling, via stabiliteitsregeling tot telefoonvoorbereiding.

De Essentia heeft standaard al de beschikking over een ruime uitrusting. Zo is de Meriva Essentia standaard uitgerust met ABS, hoofd- en zijairbags vóór, actieve hoofdsteunen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, verstelbare stuurkolom, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, cruise-control (niet op de 1.7 DTi), een afdekscherm voor de laadruimte, ISOFIX-bevestigingspunten op buitenste stoelen van de tweede rij, bumpers in carrosseriekleur en de fraaie Enigma bekleding.

De Enjoy doet er wat betreft de uitrusting nog een schepje bovenop met boven op de uitrusting van de Essentia onder andere elektrische ramen vóór, Travel Assistent (de uitneembare armsteun met bergruimte op de achterbank), opbergnetten, instrumenten met zwarte wijzerplaten en verchroomde omranding, leeslampjes voor en achter en het zogenaamde Convenience-pakket. Dit laatste pakket bestaat uit een opberglade onder de passagiersstoel, een opbergvak voor een zonnebril en een elastisch bagagenet in de laadruimte.

Als derde uitrustingsvariant is er de Cosmo. Deze uitvoering is eveneens gebaseerd op de Essentia en biedt daar boven op onder meer fraaie zevenspaaks lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, deurgrepen in carrosseriekleur, matchromen ornamentatie op het dashboard en de deurpanelen, verchroomde handgrepen binnen en een verchrommde knop op de handrem, interieurverlichting met leeslampjes vóór, elektrisch bedienbare ramen vóór en zwarte A-, B- en C-stijlen.

Door subtiele verschillen in visuele en functionele details tussen de verschillende uitvoeringen, krijgt iedere uitvoering zijn eigen karakter mee. Het verschil tussen de genoemde varianten zit m dan ook met name in deze onderscheidende kenmerken, en niet zozeer in meer luxe opties. Daarom liggen de drie verschillende uitvoeringen ook relatief dicht bij elkaar in prijs. De bedoeling is dat elke klant op basis van zijn eigen karakter die variant kiest die hem of haar het meest aanspreekt en de auto dan vervolgens met individuele opties geheel naar zijn of haar wensen kan uitrusten.

De optielijst van de Meriva is dan ook uitgebreid. Het speciale elektrisch bedienbare dubbele zonnedak en het Twin Audio systeem zijn al aangestipt, daarnaast zijn er talloze andere mogelijkheden om de Meriva naar eigen smaak in te richten. De optielijst omvat onder andere lederen bekleding, elektronische klimaatregeling en een grote variëteit aan geïntegreerde audiosystemen, desgewenst voorzien van een navigatiesysteem. Er is zelfs de mogelijkheid om het AutoVision dvd systeem te laten monteren, met een in het dak gebouwd wegklapbaar 7 inch beeldscherm. Film in de speler of een gameconsole aansluiten en de achterpassagiers zijn urenlang rustig. Ze luisteren overigens via infrarood draadloos werkende koptelefoons.

De ruimte en veelzijdigheid van een Meriva smeken bijna om een uitgebreide lijn van vrijetijdsaccessoires en die is er dan ook. Daarbij is bijvoorbeeld gedacht aan de eigenaren van een hond, maar ook liefhebbers van fietsen, wintersport en alle mogelijke andere activiteiten. Uiteraard zijn voor die doeleinden diverse dakdragers beschikbaar.

Krachtige motoren
De basis van het Meriva-programma wordt gevormd door de 1.6-liter benzinemotor met 64 kW/87 pk. Deze motor heeft al een heel verdienstelijke topsnelheid van 170 kilometer per uur in huis en ook in alle andere opzichten rijdt deze motor heel vlot. Wie de lat wat hoger legt, kan terecht bij 1.6-liter ECOTEC motor met 74 kW/100 pk (die overigens ook leverbaar is met de gerobotiseerd werkende Easytronic versnellingsbak) of de zeer krachtige 1.8 ECOTEC motor met 92 kW/125 pk (in het najaar ook met Easytronic leverbaar). Het ligt voor de hand dat vooral die laatste flitsende prestaties in huis heeft: hij laat een top noteren van 192 kilometer per uur en sprint in 11,3 seconden naar de honderd. Maar als gezegd: ook de 1.6-uitvoeringen zijn al bijzonder plezierige autos.

Enkele maanden na het publieksdebuut van de Meriva - rond september - komen er ook twee direct ingespoten dieseluitvoeringen beschikbaar. Om precies te zijn de 1.7 DTI met 55 kW/75 pk en de extra gespierde 1.7 CDTI met 74 kW/100 pk. Net als de benzinemotoren voldoet die (mede dankzij de geweldige mogelijkheden van zijn hightech common-rail inspuiting met een maximale druk van 1800 bar) overigens al aan de extreem strenge Euro4 milieunormen die pas over enkele jaren van kracht worden. De topsnelheid van de sterkste diesel is 175 kilometer per uur, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik toch beperkt blijft tot 5,5 liter op 100 kilometer.

Op welke uitvoering de keuze ook valt, de Meriva is in alle gevallen een auto die zich in economische zin positief onderscheidt. Hij biedt niet alleen veel auto voor zijn geld, maar houdt die filosofie ook gedurende zijn leven vast. Zowel waar het gaat om het brandstofverbruik als de onderhoudskosten.

Opel past dermate duurzame technieken toe dat ook in deze nieuwe compacte ruimtewagen lange intervallen tussen de servicebeurten mogelijk zijn geworden. Het interval is twee jaar of 30.000 kilometer en bij de 1.7 CDTI zelfs 50.000 kilometer. Een display waarschuwt wanneer het tijd wordt om dat onderhoud te laten uitvoeren.

Opel Meriva gangmaker in snel groeiende nieuwe klasse Opel heeft in de afgelopen tijd verklaard dat op korte termijn zo'n veertig procent van al zijn modellen in een trendsettende, innovatieve klasse zullen vallen. Daarbij speelt de nieuwe Meriva nadrukkelijk mee. Toen de Zafira in de lente van '99 werd gepresenteerd, verbaasde hij iedereen met zijn ongekend grote veelzijdigheid. Onder andere mogelijk gemaakt door het Flex7 interieurconcept. Op dat moment ging menig concurrerend automerk letterlijk en figuurlijk terug naar de tekentafels om zich op een antwoord te bezinnen. En eigenlijk moet dat antwoord in veel gevallen nog steeds komen. Zo rond diezelfde tijd werd binnen Opel het groene licht gegeven voor de ontwikkeling van een kleine broer van de Zafira. Nu is het moment gekomen om ook die nieuwe ruimtewagen aan het koperspubliek voor te stellen en alle voortekenen wijzen erop dat ook de nieuwe Meriva weer zal inslaan als de spreekwoordelijke bom.

Ook de Meriva betekent immers een nieuwe dimensie in zijn klasse - de compacte klasse in dit geval - en ook deze wat meer compacte MPV krijgt een uitzonderlijk innovatief interieurconcept mee. FlexSpace opent mogelijkheden om de Meriva om te vormen van de standaard vijfzitter tot een vier-, drie- of tweezitter. En met de optionele omklapbare voorstoel zelfs tot een auto met het ruimteaanbod van een bestelauto.

Overigens is de Meriva geen variatie op een bestaand model, maar is zijn concept echt compleet nieuw ontwikkeld. Daarbij werd geput uit de mondiale ontwikkelingscapaciteit van Opel en moederconcern General Motors. Er waren hoofdrollen weggelegd voor het internationale ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim en dat van GM in het Braziliaanse Sao Paulo. Wat overigens automatisch betekent dat de Meriva is afgestemd op de meest gevarieerde omstandigheden op het gebied van weer, wegen en verkeer. Ook op dat vlak is veelzijdigheid troef. Voor de Zuid-Amerikaanse markten wordt een vergelijkbare auto gebouwd onder de naam Chevrolet Meriva.

Een miljoen Opel MPVs
In Europa is Opel toonaangevend als het gaat om ruimtewagens. In de afgelopen vier jaar zijn er een miljoen van verkocht. Dat is verdeeld over 210.000 Agila's en 825.000 zevenzitter Zafira's. De marketingspecialisten voorspellen dat het einde nog lang niet in zicht is. Vorig jaar was ongeveer een op de dertien personenauto's een ruimtewagenmodel - totaal 1,2 miljoen - en binnen vier jaar denkt men dat het dubbele aantal zal worden verkocht. Daarbij zullen de compacte ruimtewagens steeds populairder worden. Over een jaar of twee zullen er in Europa zo'n 800.000 per jaar van worden verkocht.

Daarbij zal de Meriva een flinke portie van die taart afsnijden: de productiefaciliteiten zijn bemeten op 200.000 stuks in het komende volle jaar. Opel ziet de 100 pk uitvoeringen van de benzine- en de dieselmotoren als de bestsellers, elk met een kwart van de verkopen.

Kijken we naar de Nederlandse markt dan zal dit jaar het marktvolume op zon 6000 eenheden uitkomen, afhankelijk van de beschikbaarheid. In het eerste, volledige jaar verwacht Opel Nederland ongeveer 10.000 Merivas te kunnen verkopen. Het zwaartepunt van die modellen zal liggen bij de 1.6-16V Enjoy, met de 1.6-16V Cosmo als belangrijke tweede. Zodra de dieselmotoren beschikbaar komen zal het marktaandel van de Essentia dat in het begin rond de 12 procent zal liggen, belangrijk toenemen.

Dynamisch design
De Meriva is een echte Opel. Zowel van voren als van achteren gezien zijn de typische designaccenten van het merk meteen herkenbaar. Hij is niet alleen ruim en comfortabel, maar er is ook heel veel aandacht besteed aan ergonomie en andere praktische eigenschappen.

De zithouding, positie van de stuurkolom, overzicht op het dashboard, bedienbaarheid, zicht rondom, het is allemaal tot in de puntjes uitgewerkt. Een voorbeeld: de ver omhoog doorlopende voorruit garandeert een perfect zicht voor zowel kleine inzittenden als lange mensen zoals je die in ons land nogal eens vindt. Nederlanders zijn gemiddeld genomen de langste mensen ter wereld en de Meriva is in dat opzicht dus ook specifiek op de Nederlandse autorijders afgestemd. Ook de vier zijramen aan beide kanten garanderen overigens een optimaal zicht en een mooi licht interieur.

Niet voor niets ontving de Meriva de prestigieuze MPV Designprijs van het Britse Institute of Vehicle Engineers. Die overigens met name de lijnen van zijn carrosserie en het flexibele concept prezen. Ook zijn gunstig lage luchtweerstand (Cw 0.32) oogst waardering.

Bij het ontwerpen van het dashboard lieten de Opel designers zich inspireren door het topmodel van de Vectra modellenlijn. Uitgevoerd in een chique antraciet grijze tint is het geheel strak van vorm, functioneel, zeer overzichtelijk en stijlvol. Opvallende details zijn de boogvormige overkapping over de vier ronde meters en het drievoudige informatiepaneel in het midden van het instrumentenpaneel.

In het interieur lopen de vormen heel logisch en vloeiend over van de cockpit naar de rest van de inrichting, waarbij zijdelings chroomstrips een duidelijke horizontale afscheiding vormen. Her en der is voor praktische opbergruimte gezorgd, maar ook drinkbekers en bijvoorbeeld een mobiele telefoon vinden een ideaal plekje. Voorbeelden te over, zoals de lade onder de rechter stoel en bergvakken waarin bijvoorbeeld een zaklantaarn of opvouwbare paraplu passen.

Veiligheid
De veiligheid van de inzittenden stond bij het ontwerp van de Meriva met hoofdletters geschreven. Dat is terug te vinden in een grote actieve veiligheid - zo zijn een snelheidsafhankelijk werkende stuurbekrachtiging en ABS standaard en staan zowel wegligging als remwerking op een zeer hoog niveau - maar ook in een zeer sterke en stabiele structuur van de cabine.

Hierbij is veel werk gemaakt van een optimale verdeling van de optredende krachten bij een botsing. In de voorbumper is een aluminium versterkingsbalk weggewerkt die is verbonden met energie absorberende crashboxen daarachter. Ook het lichte en toch zeer sterke subframe voorin helpt mee om de inzittenden te beschermen.

Dat ook de zijdelings bescherming prima voor elkaar is, blijkt onder andere uit de hoge score die de Meriva in de EuroNCAP botstest liet noteren: 26 punten voor de frontale en zijdelings botsproeven. Dat levert een viersterren score op.

Standaard is een uitstekende veiligheidsuitrusting aan boord, van Traction Control Plus in de Meriva 1.8 en 1.7 CDTI, de bekende gepatenteerde Opel veiligheidspedalen, via (intelligent werkende) volwaardige airbags voor en opzij, vijf verstelbare hoofdsteunen (voorin zijn dat actief werkende anti-whiplash hoofdsteunen) en vijf driepuntsgordels, krachtbegrenzing en aanspanners op de gordels voorin, tot twee isofix bevestigingssystemen voor kinderstoelen achterin. Zogenaamde gordijnairbags langs de dakrand zijn ook standaard. Zelfs elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is op alle versies beschikbaar.

De nieuwe Meriva is sinds begin dit jaar in productie in de Figueruelas fabriek bij Zaragozza in Spanje. Om een perfecte kwaliteit te kunnen garanderen, werd de productie in een weloverwogen gestaag oplopend tempo gestart. Inmiddels worden voorraden opgebouwd, zodat de Meriva al in april in de Opel showrooms in Nederland een vliegende start kan hebben.

De Meriva reeks begint met de 1.6-8V Essentia die voor 16.950,- in de prijslijst staat. Voor het Enjoy pakket geldt een meerpijs van 570,-, de top-of-the-line Meriva heet Cosmo en kost 17.950,-. Voor de 1.6-16V motor met 100 pk geldt een meerpijs van 800,-, de 125 pk sterke 1.8-16V vraagt een extra investering van 2000,- ten opzichte van de 1.6. Voor de diesels gelden respectievelijke meerpijzen van 2700,- voor de 1.7 DTI en 4450,- voor de 100 pk sterke 1.7 CDTI Deze versie met direct ingespoten turbo dieselmotor wordt na de zomervakantie leverbaar.