In Nijmegen zijn ze de afgelopen maanden geconfronteerd met problemen rondom (ex-)ama's. Door het plotselinge besluit van Nawijn in september om haast te maken met het terugkeerbeleid van uitgeprocedeerde ama's, stonden in december opeens 13 kinderen op straat.
PvdA-raadsleden trekken zich de situatie van de (ex-)ama's aan en weten dat ze daarmee hun rol als volksvertegenwoordigers waarmaken. Uit onderzoek van het NIPO blijkt dat tweederde van de Nederlanders vindt dat er juist een minder hard asielzoekersbeleid gevoerd moet worden. Ook vindt een meerderheid dat wanneer asielzoekers terug willen naar het land van herkomst, maar dat niet binnen 28 dagen geregeld hebben, tot hun terugreis recht hebben op onderdak. Veel gemeenten nemen daarom de zorg en opvang voor deze groep op zich, vaak in samenwerking met particuliere organisaties.
Wij vinden dat de Rijksoverheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en dit niet moet overlaten aan particuliere organisaties en lokale overheden. Als het onmogelijk is om binnen 28 dagen terug te keren dan mag dat geen aanleiding zijn om iemand aan zijn lot over te laten. Ook niet als je geconstateerd hebt dat er mensen zijn die misbruik maakten van de vreemdelingenwetgeving en zeker niet als het gaat om kinderen. De fractie van de PvdA Sittard-Geleen ondersteunt mede de brief aan Bos en Balkende
Wil Paes
fractievoorzitter PvdA
Aan Wouter Bos en Jan-Peter Balkenende
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Sittard, 19 maart 2003
Betreft: de situatie van uitgeprocedeerde (ex-)ama's
Geachte heren,
Mede namens de PvdA-fracties van de 26 grote steden vragen wij u tijdens de kabinetsformatie aandacht te besteden aan de situatie van (ex-)ama's.
Keer op keer worden gemeenten geconfronteerd met falend rijksbeleid op het gebied van zorg en opvang van (ex-)alleenstaande minderjarige asielzoekers. Onder Paars II is een beleid tot stand gekomen dat voor de ama's een tweesporenbeleid inhoudt: een integratievariant die voor 10% van de ama's geldt en een terugkeervariant voor de overige 90%. Op zich kunnen wij ons vinden in deze twee varianten, hoewel de percentuele verdeling eerder ingegeven lijkt door politieke wenselijkheid dan door realiteit. Een zorgvuldige individuele afweging per kind is wat ons betreft de basis voor de keuze voor één van de varianten.
Om de terugkeervariant vorm te geven is gekozen voor de zogenaamde "campussen" in Vught en Deelen. Op dit moment wordt daarmee geëxperimenteerd. Dat de kleine groep ama's die op dit moment op de campussen woont grote bezwaren heeft tegen dit experiment is inmiddels duidelijk. Overigens wonen de meeste kinderen die moeten terugkeren op dit moment nog in de KWE's (kleine wooneenheden), waar zij worden begeleid door hulpverleners en voogden.
Minister Nawijn besloot in september het terugkeerbeleid van de ama's streng uit te voeren. Zodra deze kinderen de leeftijd van 18 jaar en een dag bereiken, moeten zij binnen vier weken het land verlaten. Na deze vier weken wordt hun leefgeld (om eten en huisvesting van te betalen) stopgezet. Een overvaltactiek waarop noch de kinderen, noch hun begeleiders en voogden zijn voorbereid. In Nijmegen bijvoorbeeld leidde dit ertoe dat in december dertien kinderen op straat kwamen te staan. Zes daarvan zijn inmiddels verdwenen, de andere zeven hebben door bemiddeling van de gemeente en de PvdA-fractie tijdelijk gratis onderdak gekregen. Een deel van de ex-ama's werkt mee aan terugkeer. In veel gevallen is dit niet binnen vier weken te regelen of zelfs helemaal niet mogelijk omdat het land van herkomst hen niet terug wil nemen. Omdat ze geen recht op geld en begeleiding meer hebben verdwijnen ze als uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit. Voor een andere groep ama's is de gedachte aan terugkeer zo ondraaglijk dat zij al voordat het zover is verdwijnen. Het aantal zelfmoorden onder ama's neemt toe als gevolg van dit beleid.
PvdA-raadsleden trekken zich de situatie van de (ex-)ama's aan en weten dat ze daarmee hun rol als volksvertegenwoordigers waarmaken. Uit onderzoek van het NIPO blijkt dat tweederde van de Nederlanders vindt dat er juist een minder hard asielzoekersbeleid gevoerd moet worden. Ook vindt een meerderheid dat wanneer asielzoekers terug willen naar het land van herkomst, maar dat niet binnen 28 dagen geregeld hebben, tot hun terugreis recht hebben op onderdak. Veel gemeenten nemen daarom de zorg en opvang voor deze groep op zich, vaak in samenwerking met particuliere organisaties.
Wij vinden dat de Rijksoverheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en dit niet moet overlaten aan particuliere organisaties en lokale overheden. Als het onmogelijk is om binnen 28 dagen terug te keren dan mag dat geen aanleiding zijn om iemand aan zijn lot over te laten. Ook niet als je geconstateerd hebt dat er mensen zijn die misbruik maakten van de vreemdelingenwetgeving en zeker niet als het gaat om kinderen.
Daarom vragen wij u dringend om in de komende kabinetsperiode een rechtvaardiger en humaner asielbeleid te voeren, met name waar het gaat om (ex-)ama's. Onderdelen van dit andere beleid moeten in ieder geval zijn; 1. Afgewezen asielzoekers die wel terug willen maar niet terug kunnen naar het land van herkomst, hebben tot hun terugreis recht op onderdak. Voor de ex-ama's betekent dat dat zij kunnen blijven wonen waar ze op dat moment wonen, met de daarbij behorende zorg en begleiding tot ze terug gaan. 2. Voor de terugkeerbegeleiding van ama's en ex-ama's komt meer middelen, menskracht en expertise beschikbaar, zodat het terugkeren een reëel perspectief wordt. De Rijksoverheid geeft hiermee invulling aan de zorgplicht die een voogd ten opzichte van een pleegkind heeft, ook als deze achttien jaar is geweest.
Omdat het gaat om een belangrijk onderwerp, dat veel aandacht krijgt in de media, wordt deze brief ook verstuurd aan landelijke en plaatselijke media.
Namens de PvdA-gemeenteraadsfracties van
Nijmegen Amsterdam Rotterdam Den Haag Utrecht Tilburg
Groningen Eindhoven Haarlem Arnhem Ede Emmen
Zwolle Breda Almere Apeldoorn Enschede Zaanstad
Amersfoort Zoetermeer Leiden Dordrecht Sittard-Geleen
Maastricht Den Bosch Haarlemmermeer
Renate Bos
PvdA-raadslid in Nijmegen
Afschrift aan :
Mr. J.P.H. Donner en prof.dr. F. Leijnse, kabinetsinformateurs
Fractievoorzitters van de fracties in de Tweede Kamer
---- --
nipo het marktonderzoekinstituut
Postbus 247
1000 ae Amsterdam
Grote Bickersstraat 74
Telefoon (020) 522 54 44
Fax (020) 522 53 33
E-mail info@nipo.nl
Internet www.nipo.nl NIPO het marktonderzoekinstituut
Rapport
Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid
Remco Frerichs
B3506 februari 2003
Bestemd voor:
VluchtelingenWerk
Nederland
Alle in dit document vermelde gegevens zijn strikt vertrouwelijk. Publicatie en inzage aan derden, geheel of
gedeeltelijk, is zonder toestemming van het nipo beslist niet toegestaan.
© nipo Amsterdam iso 9001_rapned.dot
Inhoud
Samenvatting 1
Inleiding 2
1 Voortaan alleen kansloze asielaanvragen binnen één week afhandelen 3
2 Werken of studeren moet na half jaar mogelijk zijn 4
3 Steun voor eenmalige uitzondering bij verstrekken verblijfsvergunning 5
4 Verdeeldheid over recht op onderdak 6
5 Niet alleen praten over plichten, maar ook over inspanningsverplichting 7
Bijlagen
1 Onderzoeksverantwoording
2 Methode van onderzoek
3 Vragenlijst
Inhoud figuren en tabellen
1 D66-aanhang grootste voorstander van idee om alleen kansloze asielaanvragen binnen
een week af te handelen 3
2 Twee op drie Nederlanders zijn voorstander om asielzoekers na een half jaar de
mogelijkheid te geven om te werken of studeren 4
3 Driekwart PvdA-kiezers is voorstander van verblijfsvergunning voor vluchtelingen die
minstens vijf jaar in Nederland zijn 5
4 Verdeeldheid over vraag of afgewezen asielzoekers tot hun terugreis recht hebben op
onderdak 6
5 Aanhang GroenLinks / SP grootste voorstander van `brede' discussie over integratie 7
6 Steekproefverantoording
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003
Samenvatting
De resultaten van het opinie-onderzoek dat het NIPO heeft uitgevoerd in opdracht van
VluchtelingenWerk Nederland laten zich als volgt samenvatten:
Ongeveer twee op de drie Nederlanders zijn het ermee eens:
· Dat alleen asielaanvragen, waarbij het van tevoren al duidelijk is dat ze geen kans maken,
voortaan binnen een week worden afgehandeld;
· Dat als de overheid langer dan een half jaar doet over de beslissing met betrekking tot een
asielaanvraag asielzoekers vanaf dat moment moeten kunnen werken of studeren;
· Dat de groep vluchtelingen, afkomstig uit landen waar sprake is van oorlog of schending van
de mensenrechten, bij wijze van eenmalige uitzondering een verblijfsvergunning krijgt, zodat
zij in Nederland kunnen blijven;
· Dat de Nederlandse politiek niet alleen moet praten over de plichten van nieuwkomers, maar
ook over de inspanningsverplichting van autochtone Nederlanders om de integratie van
nieuwkomers een succes te maken.
Ongeveer de helft van de Nederlanders is het ermee eens:
· Dat afgewezen asielzoekers die wel naar het land van herkomst willen, maar die hun reis niet
binnen 28 dagen hebben geregeld, tot hun terugreis recht hebben op onderdak.
De standpunten van VluchtelingenWerk vinden vooral steun in de gelederen van PvdA,
GroenLinks / SP, D66 en (in sommige gevallen) ChristenUnie / SGP. De minste steun kan
VluchtelingenWerk verwachten van LPF-zijde en van degenen, die op 22 januari niet gestemd
hebben.
Ouderen zijn het vaker met de standpunten van VluchtelingenWerk eens dan jongeren.
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 1
Inleiding
VluchtelingenWerk heeft het NIPO gevraagd om een kwantitatief onderzoek onder een
representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking uit te voeren.
Door middel van NIPO Capi@home zijn 1.042 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd.
De resultaten van het onderzoek komen in dit rapport aan de orde. In de bijlagen van het rapport
zijn achtereenvolgens opgenomen: de steekproefverantwoording, een beschrijving van de methode
van onderzoek, de vragenlijst en alle relevante tabellen. Voorts is een uitvoerige beschrijving van
het WIN-model in de bijlagen opgenomen. Het veldwerk van het onderzoek heeft plaatsgevonden
van 12 februari tot en met 16 februari 2003.
In het onderhavige rapport en in de vragenlijst komen tamelijk veel onderwerpen aan bod,
waarmee men het eens of oneens kan zijn. De stellingen en introducties bij vragen zijn grotendeels
verstrekt door VluchtelingenWerk zelf. Het NIPO laat zich niet uit over de inhoudelijke juistheid
van de onderwerpen: het is aan VluchtelingenWerk om de juistheid van de beweringen aan te
tonen.
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 2
1 Voortaan alleen kansloze asielaanvragen binnen één week
afhandelen
De Nederlandse overheid beoordeelt of vluchtelingen in aanmerking komen voor een
verblijfsvergunning. Er wordt steeds vaker binnen een week beslist of de asielaanvraag wordt
afgewezen. Sommigen noemen het een voordeel dat de asielzoeker meteen waar hij aan toe is,
anderen een nadeel dat er niet voldoende gelegenheid is om het asielverzoek grondig te
beoordelen.
Bijna twee op de drie Nederlanders (64%) zijn het ermee eens dat alleen asielaanvragen, waarbij
het van tevoren al duidelijk is dat ze geen kans maken, voortaan binnen een week worden
afgehandeld. Bijna één op de drie Nederlanders (32%) is het hier niet mee eens. Vooral de
Nederlanders van 55 jaar en ouder zijn het ermee eens om alleen kansloze asielvragen binnen een
week af te handelen (71%). Onder de jongeren (tot 35 jaar) is dat slechts een nipte meerderheid
(52%).
In de achterban van alle politieke partijen is men het er in meerderheid mee eens om alleen
asielaanvragen, waarbij het van tevoren al duidelijk is dat ze geen kans maken, voortaan binnen
een week af te handelen. De steun voor het idee is het grootst onder degenen die op 22 januari op
D66 gestemd hebben, zoals uit onderstaande grafiek blijkt:
1 D66-aanhang grootste voorstander van idee om alleen kansloze asielaanvragen binnen een
week af te handelen
%
90
80 77
70 66 67
64 62 63
59 59
60 56
50
40
30
20
10
0
Totaal Niet gestemd LPF ChristenUnie VVD CDA PvdA GroenLinks / D66
/ SGP SP
Bron: NIPO, 2003 B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 3
2 Werken of studeren moet na half jaar mogelijk zijn
Een gewone asielprocedure duurt momenteel vaak een aantal jaren.
Een meerderheid van de Nederlanders (65%) vindt dat als de overheid langer dan een half jaar doet over de beslissing met betrekking tot een asielaanvraag asielzoekers vanaf dat moment moeten kunnen werken of studeren. Vooral vrouwen blijken die mening toegedaan (68%).
Alleen in de gelederen van de LPF is een minderheid (45%) voorstander van dit voorstel. In alle
overige partijen is men er in meerderheid voor om asielzoekers na een half jaar de mogelijkheid te
geven om te werken of studeren als de overheid langer dan een half jaar doet over de beslissing
met betrekking tot een asielaanvraag. De steun voor het idee is het grootst onder de achterban van
GroenLinks / SP en van de kleine christelijke partijen (76%).
2 Twee op drie Nederlanders zijn voorstander om asielzoekers na een half jaar de mogelijkheid
te geven om te werken of studeren
%
80 74 76 76
71
70 65 62
58
60
52
50 45
40
30
20
10
0
Totaal LPF Niet gestemd VVD CDA PvdA D66 GroenLinks / ChristenUnie
SP / SGP
Bron: NIPO, 2003 B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 4
3 Steun voor eenmalige uitzondering bij verstrekken
verblijfsvergunning
Er zijn in Nederland vluchtelingen die (langer dan) vijf jaar in ons land verblijven, maar nog geen
verblijfsvergunning hebben. Een groot deel van hen is gevlucht vanwege oorlog of schending van
de mensenrechten. Anderen zijn afkomstig uit landen waar dat niet het geval is.
Twee op de drie Nederlanders (67%) zijn het ermee eens om de groep vluchtelingen, afkomstig uit landen waar sprake is van oorlog of schending van de mensenrechten, bij wijze van eenmalige uitzondering een verblijfsvergunning te geven, zodat zij in Nederland kunnen blijven. Vooral de ouderen blijken voorstander (77%) van deze uitzondering. Drie op de tien Nederlanders (30%) zijn het er niet mee eens, de overigen (4%) hebben hierover geen mening.
Het meeste draagvlak is er onder de kiezers van PvdA (74%) en GroenLinks / SP (71%). Onder de
CDA-aanhang is 66% voor deze eenmalige verstrekking van een verblijfsvergunning, onder de
aanhang van de VVD is dat 61%. Ook de LPF-kiezers zijn in meerderheid zij het een nipte
voor een eenmalige uitzondering (53%).
3 Driekwart PvdA-kiezers is voorstander van verblijfsvergunning voor vluchtelingen die minstens
vijf jaar in Nederland zijn
%
80 74
71
69
70 67 65 66
61
60 56
53
50
40
30
20
10
0
Totaal LPF Niet gestemd VVD ChristenUnie CDA D66 GroenLinks / PvdA
/ SGP SP
Bron: NIPO, 2003 B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 5
4 Verdeeldheid over recht op onderdak
Afgewezen asielzoekers moeten binnen een termijn van 28 dagen hun terugreis regelen.
Iets meer dan de helft van de Nederlanders (54%) is het eens met het voorstel om afgewezen
asielzoekers die wel naar het land van herkomst willen, maar die hun reis niet binnen 28 dagen
hebben geregeld, tot hun terugreis recht hebben op onderdak. 44% van de ondervraagde
Nederlanders blijkt hier niet voor te porren. De ouderen staan in meerderheid (60%) achter dit
voorstel. Onder de jongeren is het draagvlak minder groot: ongeveer de helft van de jongeren
(51%) is tegen het voorstel.
Grootste voorstanders van het idee zijn de kiezers van de orthodox christelijke partijen (62%) en
van GroenLinks / SP (61%). De VVD-kiezers zijn in meerderheid (53%) tegen het voorstel om
vluchtelingen die hun terugreis niet binnen 28 dagen hebben geregeld tot hun terugreis recht te
geven op onderdak.
4 Verdeeldheid over vraag of afgewezen asielzoekers tot hun terugreis recht hebben op onderdak
%
70
61 62
59
60 54 55
53 54
50 46
44
40
30
20
10
0
Totaal Niet gestemd VVD LPF CDA D66 PvdA GroenLinks / ChristenUnie
SP / SGP
Bron: NIPO, 2003 B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 6
5 Niet alleen praten over plichten, maar ook over
inspanningsverplichting
Bijna tweederde van de Nederlanders (64%) onderschrijft de stelling dat de Nederlandse politiek
niet alleen moet praten over de plichten van nieuwkomers, maar ook over de
inspanningsverplichting van autochtone Nederlanders om de integratie van nieuwkomers een
succes te maken. Van de ouderen is 69% het hier mee eens.
De kiezers van GroenLinks / SP zijn de grootste voorstanders (71%) van een `brede' discussie
over integratie, zoals blijkt uit onderstaande grafiek:
5 Aanhang GroenLinks / SP grootste voorstander van `brede' discussie over integratie
%
80
71
68
70 64 63 65
61 62
60
52
48
50
40
30
20
10
0
Totaal Niet gestemd LPF D66 ChristenUnie VVD CDA PvdA GroenLinks /
/ SGP SP
Bron: NIPO, 2003
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 7
Bijlage 1 Onderzoeksverantwoording
Steekproefopbouw voor en na herweging
Voor het onderzoek is een landelijk representatieve steekproef getrokken van mannen en vrouwen
van 18 jaar en ouder. Aangezien de response op een onderzoek nooit 100% is, ontstaat er een
lichte afwijking ten aanzien van de representatieve verdeling. Daarom zijn de cijfers achteraf
herwogen naar sekse en leeftijd. In onderstaande tabel is een overzicht gegeven van de
steekproefopbouw voor en na de herweging.
6 Steekproefverantwoording
Abs. % %
ongewogen gewogen
Geslacht
Man 514 49 48
Vrouw 528 51 52
Leeftijd
18-34 jaar 248 24 31
35-54 jaar 454 44 40
55 jaar en ouder 340 33 30
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003
Bijlage 2 Methode van onderzoek
NIPO CAPI@HOME
NIPO Capi@home is een unieke database van ongeveer 35.000 huishoudens, bijna 80.000
personen. Via hun eigen PC werken deze personen mee aan allerlei vormen van onderzoek.
Vragenlijsten over de meest uiteenlopende onderwerpen worden via modem of internet naar de
respondent/een geselecteerde groep respondenten verstuurd. De vragen worden met behulp van
NIPO software doorlopen en teruggestuurd naar de centrale computer bij het NIPO. Vervolgens
worden de gegevens verwerkt en geanalyseerd.
Van de 35.000 huishoudens die deelnemen aan NIPO Capi@home zijn bij het NIPO al zeer veel
gegevens verzameld. Naast standaard achtergrondkenmerken als leeftijd en opleiding, weten wij
inmiddels veel over het gebruik van producten, diensten en merken, het leesgedrag en de vrije
tijdsbesteding van de respondenten.
NIPO Capi@home biedt als onderzoeksinstrument alle voordelen van het traditionele CAPI
onderzoek, zoals: optimale steekproeftrekking, foutloze routing in de vragenlijst en directe data
output. Daaraan kunnen de volgende voordelen van computergestuurd (panel) onderzoek worden
toegevoegd:
· Kwalitatief betere antwoorden en een hoge respons. De vraag om mee te werken aan een
onderzoek komt niet altijd gelegen. Met NIPO Capi@home kan de respondent zelf beslissen
welk tijdstip het beste uitkomt om de vragenlijst in te vullen. Hierdoor zijn de respondenten
meer gemotiveerd en nemen de tijd om precies te vertellen wat hen beweegt.
· Optimale objectiviteit en privacy.
· Geen a-typisch gedrag, omdat een huishouden slechts met een beperkte frequentie wordt
ingeschakeld en een beloning krijgt voor participatie.
· Toonmateriaal kan (in kleur of bewegend) op het scherm worden aangeboden.
· Gemakkelijk te bedienen NIPO software maakt het ook voor ouderen en lager opgeleiden
mogelijk mee te doen aan deze vorm van onderzoek.
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003
Bijlage 3 Vragenlijst
QUESTION 1
De volgende vragen gaan over een actueel onderwerp.
Tik een 9 in voor de eerste vraag:
9 q Doorgaan
QUESTION 10
Op welke partij heeft u woensdag 22 januari jl. gestemd?
2 q CDA
3 q LPF
4 q VVD
5 q PvdA
6 q GroenLinks
7 q SP
8 q D66
9 q ChristenUnie
10 q SGP
11 q Leefbaar Nederland
12 q Andere partij
13 q Ik heb niet gestemd
14 q Ik heb blanco \ ongeldig gestemd
18 q Dat wil ik niet zeggen
19 q Dat weet ik niet meer
CAN'T GO BACK FROM HERE
QUESTION 19
De Nederlandse overheid beoordeelt of vluchtelingen in
aanmerking komen voor een verblijfsvergunning. Steeds vaker
wordt binnen een week beslist of de asielaanvraag wordt
afgewezen. Als de asielaanvraag niet wordt afgewezen, stroomt de
vluchteling door naar de gewone asielprocedure. Men zegt dat het
voordeel van een snelle beslissing is dat de asielzoeker meteen
weet waar hij aan toe is; het nadeel is, zo zegt men, dat men vaak
niet voldoende gelegenheid heeft om het asielverzoek grondig te
behandelen.
9 q Doorgaan
QUESTION 20
Stelling: "Alleen asielaanvragen, waarbij het van tevoren al duidelijk is
dat ze geen kans maken, mogen voortaan binnen een week worden
afgehandeld." Bent u het daar...?
1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003
QUESTION 30
Een gewone asielprocedure duurt momenteel vaak een aantal jaren.
Stelling: "Als de overheid langer dan een half jaar doet over de beslissing
met betrekking tot een asielaanvraag, moeten asielzoekers vanaf dat moment
kunnen werken of studeren." Bent u het daar...?
1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening
QUESTION 39
Er zijn in Nederland vluchtelingen die (langer dan) vijf jaar in ons
land verblijven, maar nog geen verblijfsvergunning hebben. Een
groot deel van hen is gevlucht vanwege oorlog of schending van de
mensenrechten. Anderen zijn afkomstig uit landen waar dat niet
het geval is.
9 q Doorgaan
QUESTION 40
Stelling: "Vluchtelingen die zijn gevlucht vanwege oorlog of schending van
de mensenrechten en (langer dan) vijf jaar in ons land verblijven, moeten bij
wijze van eenmalige uitzondering een verblijfsvergunning krijgen, zodat zij in
Nederland kunnen blijven." Bent u het daar...?
1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening
QUESTION 50
Afgewezen asielzoekers moeten binnen een termijn van 28 dagen
hun terugreis regelen.
Stelling: "Afgewezen asielzoekers die wel naar het land van herkomst willen, maar die hun reis
niet binnen 28 dagen hebben geregeld, hebben - tot hun terugreis - recht op onderdak." Bent u
het daar...?
1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening
QUESTION 60
Stelling: "De Nederlandse politiek moet niet alleen praten over de plichten van nieuwkomers,
maar ook over de inspanningsverplichting van autochtone Nederlanders om de integratie van
nieuwkomers een succes te maken." Bent u het daar...?
1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003
---- --