Ingezonden persbericht


In Nijmegen zijn ze de afgelopen maanden geconfronteerd met problemen rondom (ex-)ama's. Door het plotselinge besluit van Nawijn in september om haast te maken met het terugkeerbeleid van uitgeprocedeerde ama's, stonden in december opeens 13 kinderen op straat.

PvdA-raadsleden trekken zich de situatie van de (ex-)ama's aan en weten dat ze daarmee hun rol als volksvertegenwoordigers waarmaken. Uit onderzoek van het NIPO blijkt dat tweederde van de Nederlanders vindt dat er juist een minder hard asielzoekersbeleid gevoerd moet worden. Ook vindt een meerderheid dat wanneer asielzoekers terug willen naar het land van herkomst, maar dat niet binnen 28 dagen geregeld hebben, tot hun terugreis recht hebben op onderdak. Veel gemeenten nemen daarom de zorg en opvang voor deze groep op zich, vaak in samenwerking met particuliere organisaties.

Wij vinden dat de Rijksoverheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en dit niet moet overlaten aan particuliere organisaties en lokale overheden. Als het onmogelijk is om binnen 28 dagen terug te keren dan mag dat geen aanleiding zijn om iemand aan zijn lot over te laten. Ook niet als je geconstateerd hebt dat er mensen zijn die misbruik maakten van de vreemdelingenwetgeving en zeker niet als het gaat om kinderen. De fractie van de PvdA Sittard-Geleen ondersteunt mede de brief aan Bos en Balkende

Wil Paes
fractievoorzitter PvdA

Aan Wouter Bos en Jan-Peter Balkenende
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Sittard, 19 maart 2003
Betreft: de situatie van uitgeprocedeerde (ex-)ama's

Geachte heren,

Mede namens de PvdA-fracties van de 26 grote steden vragen wij u tijdens de kabinetsformatie aandacht te besteden aan de situatie van (ex-)ama's.

Keer op keer worden gemeenten geconfronteerd met falend rijksbeleid op het gebied van zorg en opvang van (ex-)alleenstaande minderjarige asielzoekers. Onder Paars II is een beleid tot stand gekomen dat voor de ama's een tweesporenbeleid inhoudt: een integratievariant die voor 10% van de ama's geldt en een terugkeervariant voor de overige 90%. Op zich kunnen wij ons vinden in deze twee varianten, hoewel de percentuele verdeling eerder ingegeven lijkt door politieke wenselijkheid dan door realiteit. Een zorgvuldige individuele afweging per kind is wat ons betreft de basis voor de keuze voor één van de varianten.

Om de terugkeervariant vorm te geven is gekozen voor de zogenaamde "campussen" in Vught en Deelen. Op dit moment wordt daarmee geëxperimenteerd. Dat de kleine groep ama's die op dit moment op de campussen woont grote bezwaren heeft tegen dit experiment is inmiddels duidelijk. Overigens wonen de meeste kinderen die moeten terugkeren op dit moment nog in de KWE's (kleine wooneenheden), waar zij worden begeleid door hulpverleners en voogden.

Minister Nawijn besloot in september het terugkeerbeleid van de ama's streng uit te voeren. Zodra deze kinderen de leeftijd van 18 jaar en een dag bereiken, moeten zij binnen vier weken het land verlaten. Na deze vier weken wordt hun leefgeld (om eten en huisvesting van te betalen) stopgezet. Een overvaltactiek waarop noch de kinderen, noch hun begeleiders en voogden zijn voorbereid. In Nijmegen bijvoorbeeld leidde dit ertoe dat in december dertien kinderen op straat kwamen te staan. Zes daarvan zijn inmiddels verdwenen, de andere zeven hebben door bemiddeling van de gemeente en de PvdA-fractie tijdelijk gratis onderdak gekregen. Een deel van de ex-ama's werkt mee aan terugkeer. In veel gevallen is dit niet binnen vier weken te regelen of zelfs helemaal niet mogelijk omdat het land van herkomst hen niet terug wil nemen. Omdat ze geen recht op geld en begeleiding meer hebben verdwijnen ze als uitgeprocedeerde asielzoekers in de illegaliteit. Voor een andere groep ama's is de gedachte aan terugkeer zo ondraaglijk dat zij al voordat het zover is verdwijnen. Het aantal zelfmoorden onder ama's neemt toe als gevolg van dit beleid.

PvdA-raadsleden trekken zich de situatie van de (ex-)ama's aan en weten dat ze daarmee hun rol als volksvertegenwoordigers waarmaken. Uit onderzoek van het NIPO blijkt dat tweederde van de Nederlanders vindt dat er juist een minder hard asielzoekersbeleid gevoerd moet worden. Ook vindt een meerderheid dat wanneer asielzoekers terug willen naar het land van herkomst, maar dat niet binnen 28 dagen geregeld hebben, tot hun terugreis recht hebben op onderdak. Veel gemeenten nemen daarom de zorg en opvang voor deze groep op zich, vaak in samenwerking met particuliere organisaties.

Wij vinden dat de Rijksoverheid haar verantwoordelijkheid moet nemen en dit niet moet overlaten aan particuliere organisaties en lokale overheden. Als het onmogelijk is om binnen 28 dagen terug te keren dan mag dat geen aanleiding zijn om iemand aan zijn lot over te laten. Ook niet als je geconstateerd hebt dat er mensen zijn die misbruik maakten van de vreemdelingenwetgeving en zeker niet als het gaat om kinderen.

Daarom vragen wij u dringend om in de komende kabinetsperiode een rechtvaardiger en humaner asielbeleid te voeren, met name waar het gaat om (ex-)ama's. Onderdelen van dit andere beleid moeten in ieder geval zijn; 1. Afgewezen asielzoekers die wel terug willen maar niet terug kunnen naar het land van herkomst, hebben tot hun terugreis recht op onderdak. Voor de ex-ama's betekent dat dat zij kunnen blijven wonen waar ze op dat moment wonen, met de daarbij behorende zorg en begleiding tot ze terug gaan. 2. Voor de terugkeerbegeleiding van ama's en ex-ama's komt meer middelen, menskracht en expertise beschikbaar, zodat het terugkeren een reëel perspectief wordt. De Rijksoverheid geeft hiermee invulling aan de zorgplicht die een voogd ten opzichte van een pleegkind heeft, ook als deze achttien jaar is geweest.

Omdat het gaat om een belangrijk onderwerp, dat veel aandacht krijgt in de media, wordt deze brief ook verstuurd aan landelijke en plaatselijke media.

Namens de PvdA-gemeenteraadsfracties van

Nijmegen Amsterdam Rotterdam Den Haag Utrecht Tilburg Groningen Eindhoven Haarlem Arnhem Ede Emmen Zwolle Breda Almere Apeldoorn Enschede Zaanstad Amersfoort Zoetermeer Leiden Dordrecht Sittard-Geleen Maastricht Den Bosch Haarlemmermeer

Renate Bos
PvdA-raadslid in Nijmegen

Afschrift aan :
Mr. J.P.H. Donner en prof.dr. F. Leijnse, kabinetsinformateurs Fractievoorzitters van de fracties in de Tweede Kamer


---- -- nipo het marktonderzoekinstituut
Postbus 247
1000 ae Amsterdam

Grote Bickersstraat 74

Telefoon (020) 522 54 44
Fax (020) 522 53 33
E-mail info@nipo.nl
Internet www.nipo.nl NIPO het marktonderzoekinstituut

Rapport

Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid

Remco Frerichs
B3506 februari 2003

Bestemd voor:

VluchtelingenWerk
Nederland
Alle in dit document vermelde gegevens zijn strikt vertrouwelijk. Publicatie en inzage aan derden, geheel of gedeeltelijk, is zonder toestemming van het nipo beslist niet toegestaan. © nipo Amsterdam iso 9001_rapned.dot

Inhoud

Samenvatting 1 Inleiding 2

1 Voortaan alleen kansloze asielaanvragen binnen één week afhandelen 3

2 Werken of studeren moet na half jaar mogelijk zijn 4

3 Steun voor eenmalige uitzondering bij verstrekken verblijfsvergunning 5

4 Verdeeldheid over recht op onderdak 6

5 Niet alleen praten over plichten, maar ook over inspanningsverplichting 7

Bijlagen
1 Onderzoeksverantwoording
2 Methode van onderzoek
3 Vragenlijst

Inhoud figuren en tabellen
1 D66-aanhang grootste voorstander van idee om alleen kansloze asielaanvragen binnen een week af te handelen 3 2 Twee op drie Nederlanders zijn voorstander om asielzoekers na een half jaar de mogelijkheid te geven om te werken of studeren 4 3 Driekwart PvdA-kiezers is voorstander van verblijfsvergunning voor vluchtelingen die minstens vijf jaar in Nederland zijn 5 4 Verdeeldheid over vraag of afgewezen asielzoekers tot hun terugreis recht hebben op onderdak 6 5 Aanhang GroenLinks / SP grootste voorstander van `brede' discussie over integratie 7 6 Steekproefverantoording
B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003

Samenvatting

De resultaten van het opinie-onderzoek dat het NIPO heeft uitgevoerd in opdracht van VluchtelingenWerk Nederland laten zich als volgt samenvatten:

Ongeveer twee op de drie Nederlanders zijn het ermee eens:


· Dat alleen asielaanvragen, waarbij het van tevoren al duidelijk is dat ze geen kans maken, voortaan binnen een week worden afgehandeld;

· Dat ­ als de overheid langer dan een half jaar doet over de beslissing met betrekking tot een asielaanvraag ­ asielzoekers vanaf dat moment moeten kunnen werken of studeren;
· Dat de groep vluchtelingen, afkomstig uit landen waar sprake is van oorlog of schending van de mensenrechten, bij wijze van eenmalige uitzondering een verblijfsvergunning krijgt, zodat zij in Nederland kunnen blijven;

· Dat de Nederlandse politiek niet alleen moet praten over de plichten van nieuwkomers, maar ook over de inspanningsverplichting van autochtone Nederlanders om de integratie van nieuwkomers een succes te maken.

Ongeveer de helft van de Nederlanders is het ermee eens:


· Dat afgewezen asielzoekers die wel naar het land van herkomst willen, maar die hun reis niet binnen 28 dagen hebben geregeld, tot hun terugreis recht hebben op onderdak.

De standpunten van VluchtelingenWerk vinden vooral steun in de gelederen van PvdA, GroenLinks / SP, D66 en (in sommige gevallen) ChristenUnie / SGP. De minste steun kan VluchtelingenWerk verwachten van LPF-zijde en van degenen, die op 22 januari niet gestemd hebben.

Ouderen zijn het vaker met de standpunten van VluchtelingenWerk eens dan jongeren.

B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 1

Inleiding

VluchtelingenWerk heeft het NIPO gevraagd om een kwantitatief onderzoek onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking uit te voeren.

Door middel van NIPO Capi@home zijn 1.042 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd. De resultaten van het onderzoek komen in dit rapport aan de orde. In de bijlagen van het rapport zijn achtereenvolgens opgenomen: de steekproefverantwoording, een beschrijving van de methode van onderzoek, de vragenlijst en alle relevante tabellen. Voorts is een uitvoerige beschrijving van het WIN-model in de bijlagen opgenomen. Het veldwerk van het onderzoek heeft plaatsgevonden van 12 februari tot en met 16 februari 2003.

In het onderhavige rapport en in de vragenlijst komen tamelijk veel onderwerpen aan bod, waarmee men het eens of oneens kan zijn. De stellingen en introducties bij vragen zijn grotendeels verstrekt door VluchtelingenWerk zelf. Het NIPO laat zich niet uit over de inhoudelijke juistheid van de onderwerpen: het is aan VluchtelingenWerk om de juistheid van de beweringen aan te tonen.

B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 2

1 Voortaan alleen kansloze asielaanvragen binnen één week afhandelen

De Nederlandse overheid beoordeelt of vluchtelingen in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning. Er wordt steeds vaker binnen een week beslist of de asielaanvraag wordt afgewezen. Sommigen noemen het een voordeel dat de asielzoeker meteen waar hij aan toe is, anderen een nadeel dat er niet voldoende gelegenheid is om het asielverzoek grondig te beoordelen.

Bijna twee op de drie Nederlanders (64%) zijn het ermee eens dat alleen asielaanvragen, waarbij het van tevoren al duidelijk is dat ze geen kans maken, voortaan binnen een week worden afgehandeld. Bijna één op de drie Nederlanders (32%) is het hier niet mee eens. Vooral de Nederlanders van 55 jaar en ouder zijn het ermee eens om alleen kansloze asielvragen binnen een week af te handelen (71%). Onder de jongeren (tot 35 jaar) is dat slechts een nipte meerderheid (52%).

In de achterban van alle politieke partijen is men het er in meerderheid mee eens om alleen asielaanvragen, waarbij het van tevoren al duidelijk is dat ze geen kans maken, voortaan binnen een week af te handelen. De steun voor het idee is het grootst onder degenen die op 22 januari op D66 gestemd hebben, zoals uit onderstaande grafiek blijkt: 1 D66-aanhang grootste voorstander van idee om alleen kansloze asielaanvragen binnen een week af te handelen
%
90
80 77

70 66 67

64 62 63

59 59
60 56
50
40
30
20
10
0
Totaal Niet gestemd LPF ChristenUnie VVD CDA PvdA GroenLinks / D66 / SGP SP

Bron: NIPO, 2003 B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 3

2 Werken of studeren moet na half jaar mogelijk zijn

Een gewone asielprocedure duurt momenteel vaak een aantal jaren.

Een meerderheid van de Nederlanders (65%) vindt dat ­ als de overheid langer dan een half jaar doet over de beslissing met betrekking tot een asielaanvraag ­ asielzoekers vanaf dat moment moeten kunnen werken of studeren. Vooral vrouwen blijken die mening toegedaan (68%).

Alleen in de gelederen van de LPF is een minderheid (45%) voorstander van dit voorstel. In alle overige partijen is men er in meerderheid voor om asielzoekers na een half jaar de mogelijkheid te geven om te werken of studeren als de overheid langer dan een half jaar doet over de beslissing met betrekking tot een asielaanvraag. De steun voor het idee is het grootst onder de achterban van GroenLinks / SP en van de kleine christelijke partijen (76%). 2 Twee op drie Nederlanders zijn voorstander om asielzoekers na een half jaar de mogelijkheid te geven om te werken of studeren
%
80 74 76 76

71

70 65 62

58
60
52
50 45
40
30
20
10
0
Totaal LPF Niet gestemd VVD CDA PvdA D66 GroenLinks / ChristenUnie SP / SGP

Bron: NIPO, 2003 B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 4

3 Steun voor eenmalige uitzondering bij verstrekken verblijfsvergunning

Er zijn in Nederland vluchtelingen die (langer dan) vijf jaar in ons land verblijven, maar nog geen verblijfsvergunning hebben. Een groot deel van hen is gevlucht vanwege oorlog of schending van de mensenrechten. Anderen zijn afkomstig uit landen waar dat niet het geval is.

Twee op de drie Nederlanders (67%) zijn het ermee eens om de groep vluchtelingen, afkomstig uit landen waar sprake is van oorlog of schending van de mensenrechten, bij wijze van eenmalige uitzondering een verblijfsvergunning te geven, zodat zij in Nederland kunnen blijven. Vooral de ouderen blijken voorstander (77%) van deze uitzondering. Drie op de tien Nederlanders (30%) zijn het er niet mee eens, de overigen (4%) hebben hierover geen mening.

Het meeste draagvlak is er onder de kiezers van PvdA (74%) en GroenLinks / SP (71%). Onder de CDA-aanhang is 66% voor deze eenmalige verstrekking van een verblijfsvergunning, onder de aanhang van de VVD is dat 61%. Ook de LPF-kiezers zijn in meerderheid ­ zij het een nipte ­ voor een eenmalige uitzondering (53%).
3 Driekwart PvdA-kiezers is voorstander van verblijfsvergunning voor vluchtelingen die minstens vijf jaar in Nederland zijn
%
80 74

71

69

70 67 65 66

61
60 56
53
50
40
30
20
10
0
Totaal LPF Niet gestemd VVD ChristenUnie CDA D66 GroenLinks / PvdA / SGP SP

Bron: NIPO, 2003 B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 5

4 Verdeeldheid over recht op onderdak

Afgewezen asielzoekers moeten binnen een termijn van 28 dagen hun terugreis regelen.

Iets meer dan de helft van de Nederlanders (54%) is het eens met het voorstel om afgewezen asielzoekers die wel naar het land van herkomst willen, maar die hun reis niet binnen 28 dagen hebben geregeld, tot hun terugreis recht hebben op onderdak. 44% van de ondervraagde Nederlanders blijkt hier niet voor te porren. De ouderen staan in meerderheid (60%) achter dit voorstel. Onder de jongeren is het draagvlak minder groot: ongeveer de helft van de jongeren (51%) is tegen het voorstel.

Grootste voorstanders van het idee zijn de kiezers van de orthodox christelijke partijen (62%) en van GroenLinks / SP (61%). De VVD-kiezers zijn in meerderheid (53%) tegen het voorstel om vluchtelingen die hun terugreis niet binnen 28 dagen hebben geregeld ­ tot hun terugreis ­ recht te geven op onderdak.
4 Verdeeldheid over vraag of afgewezen asielzoekers tot hun terugreis recht hebben op onderdak %
70
61 62

59

60 54 55

53 54

50 46
44
40
30
20
10
0
Totaal Niet gestemd VVD LPF CDA D66 PvdA GroenLinks / ChristenUnie SP / SGP

Bron: NIPO, 2003 B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 6

5 Niet alleen praten over plichten, maar ook over inspanningsverplichting

Bijna tweederde van de Nederlanders (64%) onderschrijft de stelling dat de Nederlandse politiek niet alleen moet praten over de plichten van nieuwkomers, maar ook over de inspanningsverplichting van autochtone Nederlanders om de integratie van nieuwkomers een succes te maken. Van de ouderen is 69% het hier mee eens.

De kiezers van GroenLinks / SP zijn de grootste voorstanders (71%) van een `brede' discussie over integratie, zoals blijkt uit onderstaande grafiek: 5 Aanhang GroenLinks / SP grootste voorstander van `brede' discussie over integratie %
80
71

68

70 64 63 65

61 62

60
52
48
50
40
30
20
10
0
Totaal Niet gestemd LPF D66 ChristenUnie VVD CDA PvdA GroenLinks / / SGP SP

Bron: NIPO, 2003

B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003 7

Bijlage 1 Onderzoeksverantwoording

Steekproefopbouw voor en na herweging

Voor het onderzoek is een landelijk representatieve steekproef getrokken van mannen en vrouwen van 18 jaar en ouder. Aangezien de response op een onderzoek nooit 100% is, ontstaat er een lichte afwijking ten aanzien van de representatieve verdeling. Daarom zijn de cijfers achteraf herwogen naar sekse en leeftijd. In onderstaande tabel is een overzicht gegeven van de steekproefopbouw voor en na de herweging.
6 Steekproefverantwoording
Abs. % % ongewogen gewogen Geslacht
Man 514 49 48 Vrouw 528 51 52

Leeftijd
18-34 jaar 248 24 31 35-54 jaar 454 44 40 55 jaar en ouder 340 33 30

B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003

Bijlage 2 Methode van onderzoek

NIPO CAPI@HOME

NIPO Capi@home is een unieke database van ongeveer 35.000 huishoudens, bijna 80.000 personen. Via hun eigen PC werken deze personen mee aan allerlei vormen van onderzoek. Vragenlijsten over de meest uiteenlopende onderwerpen worden via modem of internet naar de respondent/een geselecteerde groep respondenten verstuurd. De vragen worden met behulp van NIPO software doorlopen en teruggestuurd naar de centrale computer bij het NIPO. Vervolgens worden de gegevens verwerkt en geanalyseerd.

Van de 35.000 huishoudens die deelnemen aan NIPO Capi@home zijn bij het NIPO al zeer veel gegevens verzameld. Naast standaard achtergrondkenmerken als leeftijd en opleiding, weten wij inmiddels veel over het gebruik van producten, diensten en merken, het leesgedrag en de vrije tijdsbesteding van de respondenten.

NIPO Capi@home biedt als onderzoeksinstrument alle voordelen van het traditionele CAPI onderzoek, zoals: optimale steekproeftrekking, foutloze routing in de vragenlijst en directe data output. Daaraan kunnen de volgende voordelen van computergestuurd (panel) onderzoek worden toegevoegd:


· Kwalitatief betere antwoorden en een hoge respons. De vraag om mee te werken aan een onderzoek komt niet altijd gelegen. Met NIPO Capi@home kan de respondent zelf beslissen welk tijdstip het beste uitkomt om de vragenlijst in te vullen. Hierdoor zijn de respondenten meer gemotiveerd en nemen de tijd om precies te vertellen wat hen beweegt.
· Optimale objectiviteit en privacy.

· Geen a-typisch gedrag, omdat een huishouden slechts met een beperkte frequentie wordt ingeschakeld en een beloning krijgt voor participatie.
· Toonmateriaal kan (in kleur of bewegend) op het scherm worden aangeboden.
· Gemakkelijk te bedienen NIPO software maakt het ook voor ouderen en lager opgeleiden mogelijk mee te doen aan deze vorm van onderzoek.

B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003

Bijlage 3 Vragenlijst

QUESTION 1
De volgende vragen gaan over een actueel onderwerp. Tik een 9 in voor de eerste vraag:

9 q Doorgaan

QUESTION 10
Op welke partij heeft u woensdag 22 januari jl. gestemd?

2 q CDA
3 q LPF
4 q VVD
5 q PvdA
6 q GroenLinks
7 q SP
8 q D66
9 q ChristenUnie
10 q SGP
11 q Leefbaar Nederland
12 q Andere partij
13 q Ik heb niet gestemd
14 q Ik heb blanco \ ongeldig gestemd 18 q Dat wil ik niet zeggen
19 q Dat weet ik niet meer

CAN'T GO BACK FROM HERE
QUESTION 19
De Nederlandse overheid beoordeelt of vluchtelingen in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning. Steeds vaker wordt binnen een week beslist of de asielaanvraag wordt afgewezen. Als de asielaanvraag niet wordt afgewezen, stroomt de vluchteling door naar de gewone asielprocedure. Men zegt dat het voordeel van een snelle beslissing is dat de asielzoeker meteen weet waar hij aan toe is; het nadeel is, zo zegt men, dat men vaak niet voldoende gelegenheid heeft om het asielverzoek grondig te behandelen.

9 q Doorgaan

QUESTION 20
Stelling: "Alleen asielaanvragen, waarbij het van tevoren al duidelijk is dat ze geen kans maken, mogen voortaan binnen een week worden afgehandeld." Bent u het daar...?

1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening

B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003

QUESTION 30
Een gewone asielprocedure duurt momenteel vaak een aantal jaren. Stelling: "Als de overheid langer dan een half jaar doet over de beslissing met betrekking tot een asielaanvraag, moeten asielzoekers vanaf dat moment kunnen werken of studeren." Bent u het daar...?

1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening

QUESTION 39
Er zijn in Nederland vluchtelingen die (langer dan) vijf jaar in ons land verblijven, maar nog geen verblijfsvergunning hebben. Een groot deel van hen is gevlucht vanwege oorlog of schending van de mensenrechten. Anderen zijn afkomstig uit landen waar dat niet het geval is.

9 q Doorgaan

QUESTION 40
Stelling: "Vluchtelingen die zijn gevlucht vanwege oorlog of schending van de mensenrechten en (langer dan) vijf jaar in ons land verblijven, moeten bij wijze van eenmalige uitzondering een verblijfsvergunning krijgen, zodat zij in Nederland kunnen blijven." Bent u het daar...?

1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening

QUESTION 50
Afgewezen asielzoekers moeten binnen een termijn van 28 dagen hun terugreis regelen.
Stelling: "Afgewezen asielzoekers die wel naar het land van herkomst willen, maar die hun reis niet binnen 28 dagen hebben geregeld, hebben - tot hun terugreis - recht op onderdak." Bent u het daar...?

1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening

QUESTION 60
Stelling: "De Nederlandse politiek moet niet alleen praten over de plichten van nieuwkomers, maar ook over de inspanningsverplichting van autochtone Nederlanders om de integratie van nieuwkomers een succes te maken." Bent u het daar...?

1 q Helemaal mee oneens
2 q Grotendeels mee oneens
3 q Grotendeels mee eens
4 q Helemaal mee eens
9 q Weet niet \ geen mening

B3506 Breed draagvlak voor koersverandering vluchtelingenbeleid © nipo Amsterdam februari 2003


---- --